חיילים דתיים. ארכיון
חיילים דתיים. ארכיוןצילום: Yaakov Naumi/Flash90

בעקבות חשיפת ערוץ 7 הוציא צה''ל את חיילי ישיבות ההסדר מגדודי הקשר המעורבים באוגדה 98 של פיקוד המרכז ובאוגדה 162 של פיקוד הדרום.

לדברי החיילים ההוראה הגיעה מלמעלה בעקבות החשיפה, זאת לאחר שפנו בעניין לארגון "צו 1 למען החיילים" ולאיגוד ישיבות ההסדר.

כזכור, לפני כחודש נחשף בערוץ 7 כי צה"ל החל לשבץ חיילים תומכי לחימה מקרב בני הישיבות לגדודי קשר מעורבים (פלחי"ק) בפיקוד המרכז ובפיקוד הדרום.

חיילים ממספר ישיבות פנו למשרד הביטחון ולארגון "צו 1" והלינו על שיבוצם בגדודים אלו אשר פועלים בשטח בצמוד ליחידות לוחמות.

חיילי הקשר משרתים לצד חיילות ללא כל הפרדה ביום יום, פרט למגורים כמקובל בצה"ל. החיילים דיווחו על פעילות הווי משותפת, טיולים ואף מסע אלונקות.

דובר צה''ל עמד אז על כך ששיבוצם של החיילים לא ישונה היות ושיבוץ זה עומד בקנה אחד עם פקודת השירות המשותף, אך כפי הנראה לאחר הלחץ הציבורי ריככו בכירי הצבא את עמדתם והחיילים שובצו בתפקידים עורפיים אחרים.

מארגון "צו 1 למען החיילים" נמסר: "אנו מברכים את איגוד ישיבות ההסדר על הטיפול בחייליו לאחר החשיפה התקשורתית. אנו מודאגים מאד ממצבם של חיילים דתיים רבים שאין להם גב וקוראים לרבנות הצבאית ולרמטכ"ל הנכנס אלוף אביב כוכבי לפעול כנדרש ולטפל בשורש הבעיה - פקודת השירות המשותף הפוגעת יום יום בחיילים ובקצינים רבים. ארגון צו 1 ימשיך לסייע לכל חייל וחיילת".

תגובת דובר צה״ל: ״שינוי שיבוצם של החיילים המדוברים אינו תוצאה של פרסום הכתבה ואינו נובע מנסיבות השירות המשותף. באחד מהמקרים השינוי נבע מהחלטת היחידה לשלוח את החייל להכשרה במסגרת תפקידו, והחייל יחזור ליחידתו בסיומה. בשני, סיבת השינוי הינה בהגשת טופס בקשת שינוי שיבוץ לאור סיבות אישיות, אשר אינן בעלות קשר לנטען בכתבה. הטופס נבחן בצורה מעמיקה ואושר.

״נדגיש כי שיבוצו של חייל נקבע בהתאם לנתוניו האישיים ולצרכי הצבא, תוך ניסיון להתחשב באופן מירבי ברווחת החייל וצרכיו״, נמסר.