מיקרוביום אנושי
מיקרוביום אנושיצילום: אוניברסיטת בר אילן

חיידקי המעי יכולים להפוך אותנו לאמיצים יותר או אלימים יותר, כך סבור ד"ר עומרי קורן שנבחר לאחרונה לאחד החוקרים המצוטטים ביותר בעולם.

ד"ר קורן הוביל כנס בנושא "מיקרוביום אנושי" בפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר אילן בצפת.

הכנס עסק בחידושים בתחום ובשאיפה להשתמש בידע הנצבר במעבדות לטיפול בחולים וכטיפול מונע בבריאים. בהתאם לכך, הכנס הפגיש חוקרים מרחבי הארץ מהאקדמיה, בתי החולים והתעשייה.

בין הנושאים שהועלו היתה האינטרקציה של המיקרוביום עם מערכת החיסון, והשפעתו על מחלות כגון סרטן, מחלות אוטואימוניות ומחלות אינפלמטוריות של המעי. זיהוי אוכלוסיות החיידקים המעורבים בבריאות ובחולי תאפשר להתאים טוב יותר ריפוי מותאם אישית למשל בהשתלות צואה.

הנושא של השתלת צואה תופס תנופה מחקרית כיום ומאושר לשימוש בזיהום ע״י חיידק הנקרא קלוסטרידיום דיפיצילה. בטיפול זה מוחלפת אוכלוסיית חיידקי מערכת העיכול של החולה בחיידקים מאדם בריא. בכנס הוצגו תוצאות במחקרים קליניים המראים שהשתלות צואה יכולות להועיל גם כטיפול משולב עם אימונותרפיה בחולי סרטן, ובמחלת השתל כנגד המאכסן לאחר השתלת מח עצם.

נושא מרתק אחר, שאנחנו עדיין רחוקים מלהבינו, עוסק בהשפעה ההדדית של חיידקי המעי והמוח. מסתבר, שחיידקי המעי יכולים להשפיע על תכונות כמו אלימות ואומץ, ומאפיינים התנהגותיים נוספים. תוצאות המחקרים הנעשים במעבדה נותחו גם ע"י חוקרים מתחומי מדעי המחשב והביואינפורמטיקה, מה שמאשר פרספקטיבה רחבת הקף על הממצאים. ללא ספק, השנים הקרובות תהינה עדות לפריצות דרך מחקריות שיאפשרו דיאגנוזה וטיפולים טובים יותר במגוון רב של מחלות.