צבי בעמק הצבאים
צבי בעמק הצבאיםצילום: קובי פינקלר

הכרכום הלבן פורח באלפיו ב"עמק הצבאים", במרכז ירושלים.

לצידו הסתוונית הוורודה ובתווך מתחילות לצוץ כפטריות אחרי הגשם, הרקפות. הצבעים מרהיבים. תכול המים באגם הגדול, זרימת המים בנחל רקפת מוסיפה צבע משלה ובינות לכל אלו עדר של 35 צבאים ממין הצבי הארץ ישראלי.

אגם בעמק הצבעים
אגם בעמק הצבעיםצילום:קובי פינקלר

זהו, המין הנפוץ משלושת מיני הצבאים שכיום מצוי בישראל בלבד. משקלו של הזכר כ-25 ק''ג ומשקל הנקבה כ-18 ק''ג.

לצבי חושי ראיה, שמיעה וריח מפותחים במיוחד. הצבאים חיים בעדרים, עם נחלות מוגדרות. בראש כל עדר עומד זכר, השומר בקנאות על נחלתו ומנהיג נקבות, הנהנות מחסותו. הנחל והצומח בה משמשים בה משמשים לעדר כמקור מזון, מסתור ורבייה.

ואיך כל זה קרה? בזכות עיריה שחושבת על הטבע וחברה שדואגת לטבע. עירית ירושלים והחברה להגנת הטבע חברו יחדיו להקמת פארק עירוני שכולו מן הטבע ובתוך הטבע.

ההתחלה היתה עוד בתקופת המנדט הבריטי (1917-1948),אז עוצבו תכניות פיתוח לירושלים. העקרונות שלהן נשמרו ובמשך שנים היתה, בין השאר, הקפדה על בנייה על רכסי ההרים ושמירה העמקים כשטחים פתוחים היוצרים חגורות ירוקות סביב האזורים הבנויים.

לאחר סיום המצור, הוחכר שטח העמק לקיבוצים מעלה החמישה וקרית ענבים, שנטעו בו מטעי דובדבנים ותפוחים. חוזה החכירה היה תקף עד 1982, אך למעשה הקיבוצים המשיכו לעבד את האדמות עד תחילת שנות התשעים.

בשנות השמונים והתשעים נבנו באזור קניון מלחה (נפתח 1993), הגן הטכנולוגי ואצטדיון טדי (1992). סלילת כביש בגין, שהחלה באמצע שנות ה-90 והסתיימה בשנת 1998, יצרה מחסום בין עמק הצבאים לבין נחל רפאים, וחלק מאוכלוסיית הצבאים ( אז כ-30 צבאים) נכלאה בעמק.

מאבק משפטי ארוך נמשך על עתידו של העמק, ובמקביל חלה התדרדרות במצב העדר כתוצאה משחרור של כלבי ציד בשטח על ידי מתנגדי הקמת הפארק. העמק נסגר למבקרים בשנת 2013. אז, החלו בביצוע עבודות גידור על מנת לשמור על עדר הצבאים, הוכשרה חניה לכמה עשרות מכוניות, הוקם מבנה כניסה והוקמה מערכת המים הכוללת ארבע בריכות בגדלים שונים ואגמון המשתרע על כ-30 דונם המושך מגוון עופות מים נודדים.

כיום חיים בפארק 35 צבאים, ואוכלוסייתם עולה בכל שנה. בריאותה של אוכלוסיית הצבאים מעידה על בריאות המערכת האקולוגית כולה, ובעמק ניתן לפגוש מגוון עצום ומייצג של החי והצומח האופייניים להרי ירושלים.
בפארק, שבילי הליכה רבים, חלקם מונגשים. השילוט נהיר, ברור ומועיל בכל פינה שפונים. במרכז המבקרים, מוקרן בימי חול סרט וניתן אף לשאול משקפת.

המקום שומר שבת, ואף שהוא פתוח בשבת הוא בתחום העירוב ואין נעשות בו שום פעולות מחללות שבת ורבים המטיילים בשביליו ובמרחביו.

איך מגיעים?

נוסעים לכיוון צומת פת. בכניסה לגבעת מרדכי פונים לכיוון תחנת הכיבוי ומשם לפי השילוט בדרך עפר עוד כ 200 מטרים עד החניה.

בוויז רושמים: פארק הצבאים.