נתניהו
נתניהוצילום: הדס פרוש, פלאש 90

יועצו לביטחון לאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ניקולאי פטרושב, העביר ליועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לפני יותר משלושה חודשים מסמך לא רשמי ובו מתווה לעסקה בין רוסיה לארה"ב בנושא סוריה ואיראן כחלק מעסקה גדולה יותר לשיפור היחסים בין מוסקבה לוושינגטון, כך דווח בחדשות עשר.

על פי הדיווח המסמך הועבר לישראל בפגישה שהתקיימה במוסקבה ב-13 בספטמבר, ארבעה ימים לפני תקרית הפלת המטוס הרוסי בסוריה שהביאה למשבר חמור ביחסים בין ישראל לרוסיה.

עוד דווח כי רוסיה הציעה שישראל תשמש כמתווכת בינה לבין ארה"ב ותעודד את הבית הלבן לשקם את היחסים עם הקרמלין. בכיר ישראלי ציין כי הרוסים ביקשו מישראל "לפתוח עבורם את השער בוושינגטון" לדיאלוג עם טראמפ.

המסמך כלל בין היתר הקפאת התכנית האמריקנית להטלה מחודשת של סנקציות כלכליות על איראן וכן התחייבות רוסית להוצאת הכוחות האיראנים והפרו-איראנים מסוריה, אל מול התחייבות אמריקנית לסגת משטח סוריה.

פקידים במערכת המדינית אמרו כי ראש הממשלה נתניהו דחה את המסמך שב ואת ההצעה הרוסית כיוון שהיה סבור שהחזרת הסנקציות האמריקניות כחלק מהפרישה של טראמפ מהסכם הגרעין תשמש כמנוף לחץ נגד האיראנים בסוריה.