אילן גילאון
אילן גילאוןצילום: Hadas Parush/FLASH90

ועדת השרים לחקיקה תדון מחר (ראשון) בהצעת חוק חדשה של ח״כ אילן גילאון (מרצ) שמטרתה להפסיק את אפליית השכר נגד קבוצות אוכלוסייה מסוימות.

לפי הצעת החוק, לא ניתן יהיה עוד להפלות בשכר באמצעות חברות בת למיניהן, או באמצעות חברות קבלן, ובכך לחמוק מהתנאים שנקבעו בחוק שכר שווה לעובדת ולעובד ובחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

המצב כיום בשוק התעסוקה הינו כזה המאפשר לחברות שונות לפתוח חברות בת, חברות אחות, או להעסיק עובדים דרך חברות קבלן חיצוניות, ובכך לשלם שכר נמוך יותר לאותם מועסקים, וזאת בהשוואה לעובדים המועסקים בחברה עצמה באופן ישיר, ועובדים בעבודה מקבילה.

בכך שהם מעסיקים את העובדים באמצעות חברות בת, אחות וקבלן, הם אינם מחוייבים לעמוד בעקרון של ״שכר שווה על עבודה שווה״, וחומקים ממתן תנאי העסקה שוויוניים על אותה עבודה.

מועסקות רבות הנפגעות מאופן העסקה פוגעני זה, משתייכות למגזר החרדי. על פי נתונים של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שפורסמו ב-17 בנובמבר 2017, שיעור התעסוקה בקרב נשים חרדיות עומד על 72.8%, אך נשים חרדיות משתכרות בממוצע 5,973 שקלים חדשים בחודש, בעוד שמקבילותיהן שאינן חרדיות משתכרות 9,399 שקלים בחודש.

גם בדיון שהתקיים באוגוסט 2017 בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת, נאמר כי בענף הייטק השכר החודשי הממוצע של נשים חרדיות הוא 9,335 שקלים לעומת נשים שאינן חרדיות המשתכרות בממוצע 12,356 שקלים בחודש.

מצבן של עובדות מאוכלוסיות אחרות, כגון ערביות ודרוזיות, טרם נבחן בצורה השוואתית, אך יש לצפות כי גם שם פערי השכר משמעותיים ביותר.

יו״ר סיעת מרצ, ח״כ אילן גילאון, אמר כי ״ההפליה והניצול הציני של נשים חרדיות בשוק התעסוקה, כמו גם של מגזרים אחרים שתמיד מגיעים מהרקעים המוחלשים ביותר, חייבים להיפסק. כל השיטות והתרמיות למיניהן על מנת להפלות בשכר ובתנאים ולהתחמק מהיישום של הרעיון לפיו מקבלים שכר שווה על עבודה שווה, הן בזויות ואין להן מקום בחברה מתקדמת. אני מקווה ורוצה להאמין שהממשלה תבין את אחריותה ותצביע בעד הצעת החוק הצודקת הזו.

''בסופו של דבר כל הנתונים על עלייה במספר הנשים החרדיות שמצטרפות לשוק התעסוקה אינם שווים דבר, בלי פיקוח והבנה של הממשלה שהיא אחראית לאיכות התעסוקה ולא רק לעצם התעסוקה״, הוסיף חבר הכנסת.