הופעה
הופעהצילום: ISTOCK

חדשיר | יוסף | זה אתה

כשכולם רוצים שירים פשוטים, יוסי נטיב מאתגר אותנו.

כשכולם שרים פסוקים בשני אקורדים, יוסי עושה פלאות טקסטואליות.

כשכולם מנסים להישמע אותו הדבר, את הגוון של יוסי אפשר לזהות מקילומטרים.

יוסי נטיב, 'יוסף' אם תרצו במיתוגו החדש שהלוואי שיעזור לו להגיע לחשיפה מקסימלית, מחמם מנועים לקראת אלבום שלישי. עם מספר מאזינים מצומצם אך אדוק הוא רץ קדימה - חדשיר אחר חדשיר, אלבום אחר אלבום, הופעת פאב אחרי הופעת סלון, שובה נפשות. צריך להתרגל לווקאליות המיוחדת הזו, לא כולם מתחברים. אבל מי שצמא ורווה ממימיו של יוסי, לא יכול יהיה להפסיק ולשתות.

חדשיר | אברימי רוט | בדמייך חיי

בעקבות הפיגועים האחרונים והטרגדיות הלאומיות שפקדו את עמנו, יוצא הזמר והחזן אברימי רוט בחדשיר 'זיכרון' – 'בדמייך חיי'.

אין ספק שהליהוק של רוט ללחן המצוין ולמילות הפסוק המצמררות מושלם. בשירה דרמטית שנעה בין דמיון חזק לביצועיו של דודו פישר לבין תיאטרליות קולית כמו של יהורם גאון, משחק רוט בגרונו ומכוון את הרעידות, את העוצמות ואת הווליום כמספר שיר, על פי הוראות העיבוד.

עם זאת, ודווקא בשל הבחירה בפסוק הכה מפורסם מאינסוף לחניו המוכרים לנו מימי הזיכרון והאבל הלאומיים והדתיים, השיר נמרח יותר מידי ולא מתחדש. הלחן, המצוין כאמור, ממצה את עצמו אחרי שלוש דקות ומייגע אחרי מעל לשתי דקות נוספות. אל המילים הידועות מתווסף קטע קטן ונחמד בקריינות במקום 'סי פארט' ורוט נותר עם תשע המילים שאותן הוא משורר שוב ושוב ושוב, כך שאת המילה 'בדמייך', למשל, ישמע המאזין כשבעים פעמים במהלך השיר, וכל זה בהאזנה אחת בלבד.

חדשיר | אופיר סלומון ויוסף חיים בוסקילה | שומר עלי

על עשרה משפטים מושתתת המוזיקה הדתית הים-תיכונית, ובכולם השתמשו יוצרי השיר 'שומר עלי'. מאכזב שטוחנים שוב ושוב את 'הכל זה מלמעלה', 'עשה שלא אפול', 'כל יום שעובר זו מתנה', 'חוזר אל הילדות לבית הכנסת' ופשוט מערבבים את ההיגדים ומוציאים שיר. מה עם קצת מקוריות טקסטואלית?

הלחן, לעומת זאת, מפתיע לטובה. אחרי ההאזנה הראשונה גלגלתי מייד לקרדיטים על מנת למצוא ולשמוע את מקור הלחן הטורקי ונהניתי לגלות שהלחן מקורי ישראלי. שאפו גדול למלחין. רמה גבוהה, כמו שאומרים.

אפרופו גובה, שני הזמרים מפליאים ביכולות ווקאליות. אופיר המוכשר עם הקול שעולה ועולה ולא נתקע ויוסף חיים הצעיר, פיינליסט תכנית הריאליטי החרדית 'הקול הבא' שניחן ביכולות ביצוע מסקרנות. גילו הצעיר מוסגר כששומעים את הבוסריות דווקא לא בתחום המוזיקלי, שם שירתו מדויקת ויפהפייה, אלא בפן הביטויי: טעויות הגייה שמקורן בשגיאות בעברית, באמירת כ"ף צורמת במקום חי"ת עמוקה ובבליעת אותיות.

אחרי שיעבוד על ההגייה, יכול יוסף חיים לשריין כבר מקום בצמרת הדור הבא של הקולות הדתיים-מזרחיים.