גדי איזנקוט
גדי איזנקוטצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל גדי איזנקוט התייחס הבוקר (ראשון) להחלטת הנשיא טראמפ על הסגת הכוחות האמריקניים מאדמת סוריה.

בנאום בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה בנושא "ארבע שנים לאסטרטגיית צה"ל", קבע איזנקוט כי מדובר ב"אירוע משמעותי אבל לא צריך להפריז בו".

"צה"ל פעל לאורך כל התקופה באופן עצמאי. האמריקנים מקבלים את ההחלטה כשמערכת היחסים בין הצבאות היא בשיא", הוסיף איזנקוט.

איזנקוט התייחס גם לחיכוך מול רוסיה בסוריה, "השהייה הרוסית מסוף 2015 יצרה מצב חדש שחייב אותנו לבנות מנגנון למניעת חיכוך. כרמטכ"ל הרגשתי שיש הבנה לצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל".

בהמשך הנאום תיאר איזנקוט את תוכניותיו של חיזבאללה להסלים את המערכה מול ישראל בשנים האחרונות, "בשנים האחרונות היה מאמץ מול חזבאללה שפעל לבנות יכולת רחבה מאוד, ששלושת עיקריה - תכנית התקפה על הגליל, מאמץ לדייק יכולת תלולת מסלול ומאמץ לבנות חזית שנייה נגד ישראל מסוריה".

בהקשר זה הסביר איזנקוט את פעולות צה"ל במסגרת מבצע 'מגן צפוני', "לחיזבאללה היה רצון לבצע תקיפה לכיבוש יישובים. הם הציבו את הכוחות במקום שבו נבנו פחות מנהרות. לא קשה לדמיין מה היה קורה אילו בעתיד הייתה התדרדרות בטחונית, והאירוע היה מתחיל מזה שמאות לוחמי חיזבאללה היו חודרים לישראל ומבצעים מתקפה".

"התוכנית הזאת זוהתה על ידינו לפני ארבע שנים ובנינו תוכנית לסכל אותה מבלי להתדרדר למלחמה. לשמחתי עד כה אותרו מרבית הצירים שחודרים לשטח ישראל ואני מניח שבתקופה הקרובה נצליח לסכל את התוכנית הזאת", הוסיף איזנקוט.

בנוגע לגל הטרור ביו"ש אמר איזנקוט, "תחושת הביטחון בזירה הפלסטינית היא הנושא שנמצא לרוב על סדר היום הציבורי והתקשורתי. צה"ל פועל כדי להבטיח תחושת ביטחון ולאפשר לדרג המדיני לקבל כל החלטה מעמדת כוח. אנחנו מסכלים את המפגעים לפני שהם יוצאים לפגע. אנחנו עוצרים מדי שנה 3,000 מפגעים ומצילים מאות חיי אדם".

"המחשבה אחרי פיגועים שאם רק נפריד צירים ונפעיל יותר כוח זה ייגמר - זו גישה מוטעית", טען איזנקוט.