האחות ליטל נחמיה יחד עם שימי
האחות ליטל נחמיה יחד עם שימיצילום: דוברות הדסה

כאשר שימי בן השנה שיחק בקרבת ביתו ומעד לפתע, הוריו שהיו עימו לא שיערו בנפשם שהמקרה יגיע למצב מסכן חיים בשל חיידק טורף, וחייו ינצלו על ידי רופאי הדסה עין כרם.

"שימי נפל כמו שילדים בגילו נופלים, ונחבל קלות בסנטר. הפצע נראה שטחי, כמו שריטה, והוא נרגע לאחר כמה רגעים וחזר לחיוך שלו'', משחזרת האם.

''אבל יום למחרת האזור התחיל להתנפח ושימי החל להעלות חום. מיהרנו אל רופא הילדים שלנו והוא התבונן לעומק וגילה אבן קטנטונת בסנטר. הוא שלף אותה וחשבנו לתומנו שהסיפור נגמר עם אנטיביוטיקה מקומית".

אך מכאן מצבו של שימי רק הלך והחריף. "לקראת הערב המצב ממש החמיר. הוא לא הפסיק לבכות, פשוט בכי קורע לב, משככי כאבים לא עזרו, החום שלו היה גבוה ונראה לנו לא תקין, הוא היה חלש ומאוד מסכן", מתארת אמו.

ההורים המודאגים פנו עם בנם למוקד טר"ם בבית"ר עילית, שם הפנו אותם בדחיפות למיון הילדים בהדסה עין כרם.

מנהל המחלקה לכירורגיית פה ולסתות בהדסה, פרופ' נרדי כספי, נקרא לבחינת מצבו של התינוק. "בשלב זה היה ברור שהזיהום התפתח במהירות מרגע הנפילה", מספר פרופ' כספי. "ראינו תינוק שפניו נפוחים ואדומים מאוד לא רק באזור הפצע, אלא בחלק נרחב של הפנים, מה שהעיד על חומרת המצב.

''מהר מאוד הבנו שחייבים לנקז את הפצע ולקחת תרבית, על מנת שנוכל להתאים לשימי את הטיפול האנטיביוטי המתאים ביותר. כבר באותו הערב, תחת הרדמה, בוצע חתך תת סנטרי לניקוז הזיהום, נלקחה תרבית לצורך מיפוי מדויק של החיידקים המזהמים והותקן נקז. בהמשך, במעורבות פרופ' אלון מוזס, מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות, הבדיקות איששו את החשד כי מדובר ב-סטרפטוקוק A, חיידק טורף, שהופיע כזיהום פולשני קשה ביותר ומסכן חיים.

''שימי טופל באנטיביוטיקות המתאימות במחלקה לכירורגית ילדים ותחת השגחה קפדנית ומתמדת של מומחי מחלות זיהומיות. ללא ספק", מדגיש פרופ׳ כספי, "מוכחת כאן החשיבות שבנוכחות תורני פה ולסת מסביב לשעון בבית חולים - יחד עם תגובה מהירה של ההורים לסימנים שהציג התינוק וזיהוי חומרת מבו במיון ילדים. אלו עושים את ההבדל בין חיים למוות".

אמו ממשיכה ומספרת: "היה ברור שמשהו רע קורה, כי מהר מאוד הגיעו צוות רופאים גדול ממחלקת מחלות זיהומיות בהדסה וממחלקת פה ולסת, אבל הרופאים הרגיע ואותנו והתאמצו מאוד כדי שאנחנו לא נילחץ. הסבירו שהכל בשליטה אבל שיש כאן מצב שמחייב התערבות משמעותית".

אביו של שימי סיכם לקראת שחרורו של הפעוט: "למרות העובדה שתקף את בננו חיידק טורף ומנהלת המיקרוביולוגיה בהדסה ד"ר שרון עמית הבהירה שהוא מאוד אלים, הרגשנו מוגנים לאורך כל הדרך, כי הרופאים והאחיות בכירורגיית ילדים הרגיע ונתן תחושה שהטיפול בשליטה מלאה".

"כשהבנו שמדובר בחיידק טורף - החיידק המסוכן שקוראים עליו בעיתונים, זה היה מבהיל אבל הצוות נלחם כאן עבורו וידענו שיהיה בסדר. עכשיו כששימי אחרי הטיפול ולגמרי חזר לעצמו, הוא יחזור אל אחיותיו הגדולות שממתינות לו בקוצר רוח בבית", הוסיף האב.