נתניהו עם ליצמן ודרעי
נתניהו עם ליצמן ודרעיצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במערכת הפוליטית משוכנעים שהסיפור הקואליציוני הגיע לפרק האחרון. הרעים כבר הכו, הטובים השיבו מלחמה שערה, השושבינים והמתווכים ניסו את שלהם ללא הצלחה, השחקנים הראשיים לא הצליחו להסתדר ביניהם ולהתכנס סביב החלטה מושכלת אחת.

פרקים אחרונים שמורים בדרך כלל לסוף הטוב. הקוראים אוהבים הפי אנד. הסיפור הזה, ארוך ככל שהיה, לא יציג הפי אנד.

את האות האחרון לכינון הפרק האחרון קיבלנו בדמות המהלך החד-צדדי של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם שהודיע על כינוס הוועדה המיוחדת להכנת חוק הגיוס ללא תיאום עם המפלגות החרדיות. הדיון יתקיים ביום שלישי הקרוב ובמהלכו אמסלם יציג את החוק ככתבו וכלשונו על שולחן הוועדה ללא כל שינויים. הנציגים החרדיים כבר הודיעו שיחרימו את דיוני הוועדה. "בזבוז זמן", הם טוענים.

במשך חודשים ארוכים ממתינים בסיעות החרדיות שבלשכת נתניהו יישלף השפן הלבן. קסם כלשהו שיאפשר את החזרת השקט סביב הנושא הכי טעון במערכת הפוליטית הישראלית ומאידך לא יקומם את ההנהגה החרדית.

אבל הקסם לא נמצא. המתיחות הפוליטית מרקיעה שחקים. הדד-ליין האחרון של בג"ץ עומד על ה-15 בינואר – בעוד כשלושה שבועות – וראש הממשלה מתכוון לחתום את הסאגה החקיקתית הזו בצורה זו או אחרת, עם החרדים או בלעדיהם.

עסקני הסיעות החרדיות, כרגיל, ממשיכים להתקוטט. חילוקי הדעות אודות החוק מהותיים. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מאיים שאם החוק הזה עובר במתכונתו הנוכחית אגודת ישראל פורשת; יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני מאיים שאם החוק החדש לא עובר והדד-ליין של בית המשפט העליון פוקע – הם פורשים.

והיכן אריה דרעי? בינתיים יושב על הגדר ושותק. כמו ב'דגל התורה' גם הוא מבין שיותר טוב מהחוק הקיים – לא היה וגם לא יהיה. על רקע המהומות הפנים-חרדיות הוא מעדיף לאפשר לעמיתיו האשכנזים ללכלך את הידיים.

במידה מסוימת הוא צודק: אם בלאו הכי פנינו להקדמת הבחירות הבאות – בשביל הוא צריך לעשות את העבודה השחורה. אם יש עדיין מצביע אחד מקרב האוכלוסיה המסורתית בישראל שמתכוון לשלשל ביום הבחירות את הפתקה עבורו, אין שום סיבה שלא ינסה לשמר אותו.

ההערכה היא שלאחר אישור החוק במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית בתמיכת ישראל ביתנו ו'יש עתיד' ובהתנגדות הסיעות החרדיות, הסיעות החרדיות יפרקו את הקואליציה ואזרחי ישראל ייקראו לקלפיות.

הנזק הפוליטי לא צפוי לראות אור. עד לאחרונה עשו חברי הקואליציה הכל כדי שלא ללכת לבחירות על רקע חוק הגיוס. נתניהו חשש שיאיר לפיד יצייר אותו כמי שנכנע לציבור החרדי וישתה קולות ממחנה הימין; הציבור החרדי חשש מהתחזקות יאיר לפיד על חשבונו של נתניהו.

לאחר חקיקת חוק הגיוס ינופפו נתניהו וחברי הליכוד לעיני מצביעיהם בקלף הגיוס וכמי שלא נכנעו לנציגים החרדים.

גם הסיעות החרדיות מרגישות נח יותר מול בוחריהן לפרק את הממשלה על רקע נושא פנים-חרדי כה רגיש ומבלי לסכן את תקציבי הישיבות שכן מדובר בלאו הכי בהקדמה של חודשים אחדים בלבד מהמועד המקורי ולקראת ההסכם הקואליציוני הבא הם ישחילו את התיקונים המתבקשים.

כך שלפחות עבור שומרי הסף בסביבת נתניהו הפרק האחרון של הסיפור הקואליציוני בהחלט מציג הפי-אנד. ולהתראות בעונה הבאה.