שוב פרסומת ב-SMS? תוכל לדעת את זהות השולח

ועדת השרים אישרה הצעת חוק המחייבת חברות תקשורת לעדכן את הצרכן מי עומד מאחורי הודעות ספאם ופרסום בתחום התקשורת.

מיכל לוי , ט"ו בטבת תשע"ט

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: iStock

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב וח"כ יעקב אשר, המבקשת לחייב חברות תקשורת לעדכן את הצרכן מי עומד מאחורי הודעות ספאם ופרסום בתחום התקשורת.

מטרת החוק היא לאפשר לצרכן הגשת תביעה לבית המשפט כנגד הגורם המטריד. הצעה זו מגיע כהמשך להצעת החוק שלח"כ מקלב מלפני שנה האוסרת שליחת פרסום וספאם או ביצוע 'צינתוקים' ללא אישור מפורש מהצרכן.

בדברי הסבר להצעת החוק נכתב: ''החוק כיום אוסר משלוח פרסום אך למרות האיסור הקיים בחוק התופעה עדיין ממשיכה ואזרחים רבים ממשיכים לקבל פרסומות אסורות. חלק מחוסר ההצלחה למגר את התופעה נעוץ בכך שקיים קושי מהותי להגיע למפרסמים מפרי החוק שמסתתרים תחת מספרי טלפון פיקטיביים או בדרכים אחרות, וכמובן דבר הפרסומת לא כולל פרטים מזהים מספיקים, מה שמקשה מאוד לתבוע אותם על הפרת החוק.

''לפיכך, מוצע לחייב את חברות התקשורת שדרכן הפרסומת מגיעה לנמען, להעביר לנמען את הפרטים המזהים המצויים בידן של המקור שממנו הועברה ההודעה או של שולח ההודעה בעצמו אם הוא שילם עבור שירות משלוח הפרסום. זאת, אם הנמען פנה בבקשה לקבלת פרטי שולח הפרסומת.

''יצויין כי לאור המצב היום בו נצרכים צו שיפוטי בכדי לחייב את החברה לחשוף את השולח נדרשים שלוש צווים שפוטיים לחשיפת פרטי השולח דבר אשר מקטין את ההרתעה והפכה ללא יעילה בנוסף כדי ליצור הרתעה של גורמי התקשורת מהפרת החוק, מוצע כי מי שסיכל את הבירור, יישא באחריות", נכתב בהסבר לחוק.