איציק כהן
איציק כהןצילום: ישראל וויל

בעקבות גל הטרור האכזרי יצאו ראשי הרשויות ביהודה ושומרון עם דף מסרים אחיד - דרישה לבנייה מסיבית בהתיישבות כתגובה לפיגועי הירי והדקירה.

מנגד, נשמעו קולות שביקרו את הדרישה. "ביהודה ושומרון צריך לבנות ללא קשר לפיגועים", "סחר בדם הנרצחים", "פגיעה בזכותינו לבנות בארץ".

הטענות כשלעצמן הן נכונות כל עוד אנחנו מדברים על אזור "נורמאלי" במדינת ישראל כמו גבעתיים או הרצליה - לא כאשר מדובר ביו"ש. ראשית, בהנחה שהמחבלים רוצים לערער את אחיזתנו בארץ, מה מקבע אותנו כאן יותר מאשר בנייה מסיבית של בתים, מבני ציבור ושטחי מסחר?

אם כל מחבל פוטנציאלי ידע שהמחיר של פיגוע הוא בנייה יהודית ביו"ש, ניתן להניח שהרבה מחבלים יירתעו וישקלו האם משתלם לבצע פיגועים.

בנוסף, ישנה חשיבות עצומה למספר היהודים שגרים וחיים ביהודה ושומרון. את גוש קטיף הצליחו להחריב ולפנות מיהודים, בין השאר כי היו שם רק 8,000 מתיישבים. איזה ראש ממשלה ייקח על עצמו לפנות חצי מיליון או מיליון יהודים? האם זה בכלל אפשרי לפנות בישראל מאות אלפי אנשים?

דעת הקהל הישראלית והבינלאומית מכילה ומאפשרת באופן משמעותי בנייה יהודית והרחבת ההתיישבות, דווקא שמדובר בזמנים טרגיים כמו אלו לאחר פיגועים. מה גם, שנשיא ארה"ב והמדיניות האמריקאית מכילה באופן יחסי את הבנייה ביו"ש.

במציאות מתוקנת הייתה חציצה והפרדה מלאה בין המצב הביטחוני ביו"ש לבין חיזוק ההתיישבות והבנייה. ביהודה ושומרון צריכה להיות בנייה מסיבית והרחבה של ההתיישבות היהודית - ללא קשר לפיגוע כזה או אחר. פשוט כי זו ארצנו וזו זכותנו המלאה לבנות בה.

כיוון שהמצב אינו כזה ואף רחוק מכך, הרי שצריך לדעת כיצד לנצל ולמנף את האסונות לדברים שיחזקו את ההתיישבות היהודית ביו"ש ויפגעו במוטיבציה של אויבינו לפגע בנו.

עלינו לפעול בכל דרך להגדיל משמעותית את האוכלוסייה היהודית ביו"ש במהירות האפשרית ולקבע את נוכחתונו כעובדה מוגמרת ובלתי ניתנת לשינוי. על כן, ראשי הרשויות ביהודה ושומרון נהגו ונוהגים נכון כאשר הם דורשים (בין השאר) בנייה אמיתית ורחבה לאחר פיגועים.

מרק טווין אמר "בדרך כלל אני מבחין בהזדמנות רק כשהיא חדלה להיות כזאת" - נראה שראשי הרשויות ביו"ש דווקא מבחינים בהזדמנויות בזמן הנכון.