לימודי הוראה לבתי ספר יסודיים

לימוד הוראה הוא ענף אשר זוכה לסוג של תחייה מחודשת בישראל בשנים האחרונות.

, ט"ז בטבת תשע"ט

הוראה
הוראה
צילום: pixabay

מסלולים שונים של הסבת אקדמאים להוראה, למשל, מושכים אינספור אקדמאים ואקדמאיות ישראלים המעוניינים בהסבה מקצועית, או בפיתוח תחום עיסוק נוסף במקביל לתחום אחר בו הם עוסקים. מסלולים אלו ללימוד הוראה מאפשרים לעסוק בתחום בו תמיד קיים ביקוש לאנשי מקצוע, וכזה אשר מציע ערך מוסף בעל אופי אישי, חברתי וקהילתי.

ספציפית, בתוך עולם לימוד ההוראה והסבת אקדמאים להוראה, זוכים לפופולאריות רבה לימודי הוראה לבתי ספר יסודיים.

לתרום לעיצוב הילדים וחינוכם בגילאים החשובים ביותר

סביר להניח כי הביקוש ללימוד הוראה עבור בתי ספר יסודיים נובע מכמה סיבות שונות. אין ספק כי אחת מהן היא העובדה כי גילאי בית הספר היסודי הם גילאים חשובים וקריטיים ממש בהתפתחותם ובעיצוב של הילדים, שנים בהן הילדים מתחילים לגבש הבנה של העולם (ובהתאם מפתחים גם זווית ראייה ייחודית משלהם על עולם) ויורדים יותר ויותר לעומקה של הבנה זו. לכן, קיימת אטרקטיביות רבה בהזדמנות ובאפשרות לתרום לעיצוב זה של הילדים באופן אקטיבי ויומיומי. מדובר בעבודה בעלת סיפוק עצום, אשר ניכר באופן כמעט מיידי – ילדים בגילאי בית הספר היסודי לומדים ומפנימים מהר מאוד כל דבר שנקלע בדרכם. מורים בבתי ספר יסודיים רואים ממש אל נגד עיניהם כיצד חומר חדש לחלוטין אותו הם מלמדים את התלמידים נקלט ומופנם בצורה יעילה כל כך, וכיצד ניכר שינוי משמעותי כל כך בילדים בין תחילת שנת הלימודים לסיומה. לא רק רמת הידע וההבנה שלהם אלא גם הם עצמם – אופיים, הדרך בה הם מתנהגים וכו', מושפעת ומעוצבת באופן ניכר על ידי המורים המדריכים אותם בבית הספר מדי יום ביומו.

הסבה מקצועית פשוטה יחסית ומאוד מתגמלת – לימוד הוראה לבית ספר יסודי

סיבה אפשרית נוספת לפופולאריות של מסלולי לימוד הוראה לבתי ספר יסודיים, היא כי במובנים מסוימים מדובר בהסבה מקצועית פשוטה יחסית, לפחות עבור אקדמאים ואנשים המגיעים עם רקע כלשהו מעולם החינוך. החומר הנלמד בבית הספר היסודי הוא פשוט וכמעט טריוויאלי עבור אנשים בוגרים, כך שהאתגר עבור המורה בלימוד הוראה לגילאים אלו אינו ללמוד ולהבין את החומר בעצמו, אלא ללמוד כיצד ללמד בצורה יעילה ונכונה. כמובן שכאן יש לכל אחד ואחת מהמשתתפים במסלולי לימוד הוראה לבית ספר יסודי מה ללמוד גם בעצמם, אך זה נכון עבור כל מסלול של לימוד הוראה. בניגוד להוראת תיכון או הוראה במוסדות אקדמאיים וכד', במקרה של הוראת בתי ספר יסודיים לפחות אין צורך בהשקעת זמן ומאמץ רבים בלימוד החומר העיוני עצמו.

עם זאת, מדובר במקצוע בעל אחריות רבה בפני עצמו – על המעוניינים להשתתף בעיצוב המוחות הצעירים של החברה שלנו ללמוד באופן מעמיק ויסודי כיצד ללמד, לטפל ולהתנהג בקרב תלמידי בית ספר יסודי. וזה אינו ידע טריוויאלי כלל וכלל...