סלמן מלך סעודיה בפיסגה הערבית
סלמן מלך סעודיה בפיסגה הערביתצילום: רויטרס

בזמן האחרון התקשורת מרבה להזכיר לנו כי רוחות חדשות של שינוי נושבות בחצי האי ערב, ואחת ממנהיגות ההתנגדות לישראל מעוניינת ושואפת לקיים יחסים דיפלומטיים עימה ומי יודע? אולי אפילו הסכם שלום היסטורי.

ראשית עלינו להירגע, משום שגם הסכם שלום בינינו לבין ממלכת בית סעוד, לא ישנה בהרבה את התמונה. השלום, במידה ויגיע, יהיה שלום קר ללא פרפרים ולבבות, ממש כמו הסכם השלום שיש לנו עם מצרים משנת 1979 ועם ממלכת ירדן משנת 1994 – שניהם באו בשל אינטרסים של הנהגת המדינות להתקרב למערב ולא בשל חיבת ציון או השלמה עם קיומו של העם היהודי בארץ ישראל.

היתרון של מדינת ישראל מהסכם שלום שכזה יהיה לכל היותר מספר עסקאות בין הסעודים לחברות ישראליות מתחת או מעל השולחן, ופתיחת קווי תעופה מישראל למזרח בשמיה של סעודיה. זה לא הרבה, אבל פחות או יותר זה מה שיושג.

לסעודים לעומת זאת ישנם הרבה יותר מה להרוויח מהסכם שלום עם ישראל, כמו למשל שימוש בטכנולוגיות ישראליות לשיפור משק המים בחצי האי או פתיחת הגבולות לקידום תיירות ישראלית-מוסלמית לערים מכה ומדינה.

אי לכך, אל לה למדינת ישראל לקפוץ ולהתלהב מהרוח החדשה הנושבת מבית סעוד. על מדינת ישראל להציב תנאים ברורים לחתימה של הסכם שלום מולה. יואילו נא הסעודים לקלוט בשטחם כמה מיליוני [צאצאי] פליטים פלסטינים מלבנון, סוריה ועיראק ובכך יוכלו לפתור אחת ולתמיד את בעיית הפליטים הפלסטינים שלמעשה מונעים הסדרה היסטורית בין מדינת ישראל לפלסטינים. הסעודים שמצפון גובלים בעיראק שמונהגת על ידי שיעים, בצפון-מזרח יש לה גבול עוין נוסף של איראן השיעית וכן גבול שיעי עויין נוסף מדרום הלוא הם החות'ים מתימן, מעבר לכך ישנו מיעוט שיעי החי בתוך ערב הסעודית והחל משנת 2011 החל אף הוא להרים את ראשו כנגד המשטר. קליטת מיליוני פלסטינים סונים תחזק את הרוב הסוני במדינה וכך גם סעודיה תוכל לקטוף פירות מהסכם שלום עם ישראל.

האם תרחיש כזה יכול להתממש? סביר להניח שלא. אך ישראל חייבת להציב זאת כתנאי לקראת הסכם אפשרי עם המדינה הסעודית או עם כל מדינה ערבית במזרח התיכון שתשאף לקיים עימנו קשרים דיפלומטיים. מבחינה עניינית – שיתוף פעולה עם ישראל ואפילו נורמליזציה עימה יועילו הרבה יותר למדינות ערב הנכשלות מאשר לישראל – וישראל עצמה חייבת לשחק על הקלף הזה. ועד שזה יתממש כל שנותר לנו הוא לשבת על הגדר ולצפות בקרב המהלומות המתרחש בין איראן, סעודיה וטורקיה מעל ומתחת לפני השטח.

"יְהִי שָׁלוֺם בְּחֵילֵךְ, שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֺתָיִךְ" (תהלים: קכב, ז)