כנס לעידוד ״זוגיות רבת משתתפים״

ב'שוברות שוויון' מבקשים לבטל כנס אודות זוגיות רבת משתתפים: מעודד בוגדנות והרס המשפחה. אוני' בר אילן: מדובר בכנס אקדמי בלבד.

שמעון כהן , י"ז בטבת תשע"ט

של מי התינוק? אילוסטרציה
של מי התינוק? אילוסטרציה
יונתן סינדל, פלאש 90

באוניברסיטת בר אילן צפוי להתקיים בעוד קצת יותר מחודש כנס תחת הכותרת 'סוגיות טיפול בפוליאמוריה', קרי מערכת יחסים בין יותר מבן זוג אחד, תופעה שזכתה לתשומת לב תקשורתית באחרונה.

ההזמנה לכנס מציגה את מערכת היחסים הזו כמעט כאידאל שיש לדון בו ולעסוק ביתרונותיו. בתנועת 'שוברות שוויון' קוראים לאוניברסיטה לבטל את האירוע בהיותו מעודד בגידה זוגית, חוסר נאמנות וערעור נוסף על מוסד המשפחה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חברת הארגון, הפסיכוטרפיסטית ויועצת הזוגית גילה דרוק המציגה בראשית הדברים את הרקע לקיומו של כנס מהסוג הזה: "הנושא הזה יצא לתודעה בזמן האחרון במסגרת הפתיחות, השוויוניות ושאר אין הגבולות שנוצרו בשיח שנוצר בציבוריות. אנחנו ב'שוברות שוויון' דוגלות בחיזוק הנשיות בתוך הבית, בחיזוק הקן הזוגי והתא המשפחתי לטובת הגברים הנשים והילדים. כל המחקרים אומרים שילדים שגדלים לבית עם ערכים משפחתיים גרעיניים מצליחים יותר בחיים והם חזקים יותר ברוחם".

"אנחנו דורשות לבטל את יום העיון הזה. זה לא חופש אקדמאי. זו חציית קו אדום שתגרום לחיזוק הרס התא המשפחתי. זו לא קידמה אלא הפוך", אומרת דרוק המצטטת מתוך ההזמנה לכנס ובה מופיעות התבטאויות הרואות בפוליאמוריה "סטרטאפ זוגי' ומעין מענה למאיסה במונוגמיה, המשפחה הגרעינית המסורתית. "יש כאן עידוד לחוסר גבולות, אין נאמנות ואין מוסר", אומרת דרוק ומספרת:

"אנחנו בקשר עם מטפלים שמספרים על בעיות מאוד קשות שנוצרו בעקבות יחסים שכאלה. אנחנו לא יודעים איך אוניברסיטה מכובדת שגם נחשבת לאוניברסיטה דתית מעודדת תופעה שכזו בקיומו של יום עיון שכזה", אומרת דרוק ונשאלת אם נכון היה יותר א לדרוש את ביטול יום העיון ולהעדיף בקשה להשתתף בו ולהציג עמדה הפוכה לעמדה הצפויה לבלוט בכנס. "נשמח מאוד אם כתוצאה מביטול יום העיון הזה האוניברסיטה תרצה לקיים יום עיון אחר, לחיזוק התא המשפחתי. נשמח להשתתף בו ולהיות חלק מהקמת תכנית כזו. העניין הוא שהאוניברסיטה יוצאת עם תחושת סטרטאפ, אמירה שנותנת עידוד ותמיכה לתופעה שהתחילה במרחב ציבורי".

בדבריה מדגישה דרוק כי דבריה אינם מתבססים בהכרח על ההיבט התורני-דתי המוכר עוד מימי ההתמודדות מול תופעות שרווחו בעיר סדום, אלא גם בהיבט האוניברסאלי כללי, הם בשל היות 'לא תנאף' מצווה מרכזית בשבע מצוות בני נוח, הן בהיות העולם המוסלמי והנוצרי מזדהה גם הוא עם הסלידה מתופעה שכזו, והם מההיבט המחקרי-טיפולי.

"מהצד הטיפולי של העניין אני יכולה לקבוע שזוגיות נותנת יציבות, מקום לחזור אליו, עוגן. זו בחירה בריאה עוד לפני השיח על הדת", אומרת דרוק ועל שאלת המקור שממנו נובע השיח החדש הזה והמקומות שאליו עוד מסוגל השיח הזה להגיע, היא אומרת: "כאשר מדברים עם ילדים על המשפחה החדשה ועל כך שמה שרוצים זו רק אהבה ומנערים את עניין הנאמנות והביטחון הרגשי, אז אם מדברים רק על אהבה אפשר לאהוב את כולם, גם כלב או כל גורם אחר".

"המשפחה הגרעינית היא שנותנת שלווה לאדם. יש לנו מספיק קשיים ביומיום ולא צריך לחפש קשיים נוספים. האוניברסיטה נותנת לגיטימציה ל'איש הישר בעיניו יעשה', להיתר לבגוד לכך שאין צורך להיות נאמן לאיש. את הסוף המר של הדבר הזה אנחנו מכירים".

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר בתגובה: "מהותה של האקדמיה הוא דיון בסוגיותחברתיות פוליטיות בעלות השפעות חברתיות, חלקן שנויות במחלוקת. אנו עושים את זה במגוון תחומים ואין בעצם הדיון נקיטת עמדה. הכנס "סוגיות טיפול בפוליאמוריה" מיועד לאנשי מקצוע בלבד המעוניינים להכיר לעומק תופעה שהיא יחסית חדשה, ולתת למטפלים כלים מבוססי מחקר וידע קליני. לא תותר כניסה לקהל הרחב".