לזכר האם. המבנה בשלבי הקמה
לזכר האם. המבנה בשלבי הקמהצילום: מועצת שומרון

יוזמה חשובה בשומרון: הקמת בית לנערות בסיכון. להצלחתו והוצאתו לפועל של המיזם תתקיים ביום רביעי בפתח תקווה הופעת התרמה בה ישתתף שר החינוך, נפתלי בנט, והאמן המרכזי יהיה ישי ריבו.

מי שעומד מאחורי הפרויקט הוא דוידי בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון, ובראיון ליומן ערוץ 7 הוא מספר על המיזם המתוכנן ועל הסיפור האישי שמאחוריו.

"אחד הצרכים בישראל הוא הטיפול בנוער בסיכון", הוא מספר. "התוודענו לנושא לפני שנה והקמנו בית נפלא כדי לאפשר להן מקום רגוע ושקט שממנו יצאו לדרך מוצלחת יותר. היעד הוא שמה שיש לבנות שלנו ניתן גם לבנות האלה".

"גייסנו מיליון שקל והקמנו בית בשומרון. הבית מוכר על ידי משרד הרווחה. כל בת מקבלת אישור ייעודי ומשרד הרווחה מתקצב אותנו בחצי משרה של עובדת סוציאלית וחצי משרה של אם בית", אומר בן ציון המבהיר את חשיבות הבית ככזה המעניק לבנות שקט סביבתי המאפשר להם להיערך למשימות החיים הבאות שבניהן, בין אם בלימודים ובין אם בהקמת משפחה.

"מדובר בבנות בוגרות, חכמות ואינטלגנטיות עם כלים להצליח, אבל צריך לאפשר להן להגיע לכך", הוא אומר ומספר על סדר יומן של הבנות העוסקות בלימודי השלמת בגרות לצד לימודים טרום אקדמיים ובמקביל "הן עובדות ומכלכלות את עצמן, ניקיון בישול וכו' הכול מתבצע על ידן. הן מכניסות כסף לקופת הבית וקונות ציוד מזון וכו' ומתחזקות את הבית על כתפיהן. אף אחד לא גר איתן. יש אם בית שמתגוררת ליד ויש עובדת סוציאלית שמבקרת ויש תכנית העשרה בערב, אבל הן מנהלות את חייהן לבדן".

"מהיכרות אישית עם כל אחת ואחת מהן אני יכול לקבוע שאלה הבנות הטובות ביותר במדינת ישראל. הן תהיינה מנהיגות בישראל. אני חותם על כך. החיים עיצבו אותן וחישלו אותן, הן יודעות מה הן רוצות וצריך רק לאפשר להן להגיע לזה".

במבצע ההתרמה המתוכנן ליום רביעי הקרוב מתכוון בן ציון להרחיב את המיזם למבנה נוסף ברוח הבית הקיים. לדברים הוא מוסיף ומספר על ההוצאות הרבות שסביב הפעלת בית שכזה, "יש צרכים נוספים כמו טיפולי שיניים, קורסים קדם אקדמי ואפילו חתונה. אין להן גב כלכלי כדי להתחיל את חייהן, מגיעה להן חתונה מכובדת כמו כל בת ולהיכנס לבית כמו כל בת. זו לא אשמתה שהיא גדלה בבית עם רקע כזה או אחר. אנחנו שם כדי לעזור לה כמו שנעזור לבנות שלנו".

"חשוב לציין שכל העובדים בעמותה מתנדבים. כל שקל מגיע לצרכיהן האמתיים של הבנות. אירוע ההופעה נתרם וכל כרטיס עובר לטובת הבית. מדובר בסך כול בשמונים שקלים ואני מצפה מכל מי שרוצה להשתתף להגיע ולרכוש כרטיס, ליהנות מההופעה ולהיות שותף למיזם החשוב והקדוש הזה".

לקראת תום דבריו של בן ציון אנחנו מזכירים כי המיזם כולו מתקיים לזכרה ועילוי נשמתה של אמו, אשת החסד, שפרה בן ציון, שנפטרה לפני שלוש שנים. "היא הייתה אשת חסד ונפטרה ממחלת הסרטן אחרי עשר שנים של מלחמה. הייתה אלמנת צה"ל מבעלה הראשון שנהרג במלחמת לבנון הראשונה ואחר כך התחתנה עם מורי אבי, הרב שמעון בן ציון, שהוא עצמו נכה צה"ל ויחד הקימו את ביתם בקריית ארבע".

"אמי הייתה מופת של ענווה וחסד שהפיצה על כל סביבתה ולזכרה הקמנו את העמותה הזו. יותר מפרוכת או ספר תורה היא הייתה רוצה שנמשיך את מפעל החסד שלה לזכרה", אומר בן ציון ומספר כיצד הייתה אמו בבית הספר בקרית ארבע "אם הייתה רואה ילד בלי נעליים ורצה לקנות לו נעליים, רואה ילד ללא כריך הייתה ממהרת הביתה להכין לו וחוזרת אליו ושאלת את המורה אם ראה שאין לילד כריך, ואם המורה היה עונה בשלילה הייתה מבהירה שללא כריך לא יוכל הילד להתרכז בשיעור. ללא הצרכים הבסיסיים לא ניתן להתקדם. זו צוואתה ואנחנו משתדלים להמשיך בדרכה".