א' ו-ד'
א' ו-ד'צילום: דו"צ

ביום רביעי הקרוב יעמדו על מגרש המסדרים יחד עם שאר מסיימי קורס טיס גם א' ו-ד', שניהם תלמידי אותו בית ספר, בית הספר המדעי אמי"ת כפר בתיה שברעננה, בית הספר בו למד גם הדר גולדין ז"ל, בית הספר שבאחרונה התפרסם כמוביל באחוזי המיצוי לקצונה, על פי נתוני אכ"א.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב שגיא רוזנבאום, מנהל בית הספר, התולה את ראשית הצלחתם של התלמידים דווקא בבתים מהם הם מגיעים: "אנחנו מתחילים מהבתים של הילדים. אנחנו מקבלים תלמידים מבתים עם הרבה מוטיבציה ורצון להצטיינות בעולם הלימודים ובעולם הערכי. זו פלטפורמה שמאוד חשובה לנו. משם אנחנו מתחילים ולשם אנחנו חוזרים, לעולמות שמהם הילדים מגיעים".

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה רחב עם ההורים והבית ולוקחים על עצמנו לתת מענה וביטוי ליכולות של החבר'ה במגוון רחב הרבה יותר מהלימודים עצמם", אומר הרב רוזנבאום המדגיש כי לצד הדגש הלימודי ניתן דגש נוסף גם לערכי מנהיגות ואחריות חברתית מתוך עולמה של תורה: "אנחנו משתדלים לייצר מגוון מאוד רחב של אפשרויות הנהגתיות, בנתינה וחסד, בעולם התורה, בצדדים של הנהגה ויצירה. המילה הנהגה והובלה היא מילה מאוד נוכחת, שנותנת לתלמידים אפשרות להביא לידי ביטוי כוחות שהקב"ה נתן בהם וההורים פיתחו בהם".

על פיתוח מנהיגות בקרב בני נוער נשאל הרב רוזנבאום כיצד ניתן לייצר מנהיגות בקרב כלל התלמידים כאשר בראש פרמידת ההנהגה יכול להתמקם תמיד רק מספר מצומצם של מנהיגים. לדבריו יש בפרמידה החינוכית מנהיגותית מקום רב ומגוון לתלמידים שונים בעלי מאפיינים ותחומי הובלה שונים, "קצונה היא רק אחת מדרכי ההובלה. יש הדרכה בתנועות נוער, התנדבות בהרבה מאוד תחומים, הובלה בקורסים יוקרתיים שוני. המציאות של הנהגה שהולכת ונכנסת פנימה באה לידי ביטוי בבית הספר ומאפשרת פיתוח אפשרויות של התנדבות ועשייה בתוך בית הספר, אפשרות של עזרה הדדית בתחום הלימודי, ולא מדובר בקודקוד מסוים וספציפי".

באשר לא' ו-ד', תלמידי בית הספר שיעמדו כאמור במגרש מסדר מקבלי הכנפיים ביום רביעי, הוא מספר: "אני לא זוכר משהו שדובר עליו כעל 'הטייסים הבאים'. קורס טיס הוא אמנם מאוד מיוחד, אבל יש הרבה תלמידים שבאים לידי ביטוי בהרבה יחידות בשדה, במודיעין ובמקומות נוספים. הפוטנציאל של המיצוי וקצונה בא לידי ביטוי כל הזמן".

הרב רוזנבאום מספר על צמד התלמידים כ"צמד של חבר'ה מאוד חברותיים, שואפים להצטיינות ומצויינות, אבל לא מנותקים, מחוברים לחברים ואפילו קצת שובבים עם אנרגיות, ועם זאת לא שוכחים את הנתיב הלימודי שעבדו ועמלו בו קשה. יש בהם שילוב מיוחד של עולמות, עולם התנדבותי ערכי וחברותי עם יכולות לימודיות".

ובהיבט רחב מעט יותר תהינו עד מתי מוסדות החינוך של הציונות הדתית יתהדרו בטייסים, בלוחמי הסיירות ובקצינים ומתי ימצאו לנכון להתהדר בגדולי תורה שצמחו מתוכם, והאם העובדה שהדבר לא קורה מלמדת על הלכי רוח פנים מגזריים.

"כולנו נמצאים בשאלות הללו, גם בבתים הפרטיים שלנו וגם בבית הספר. אנחנו משקיעים בלימוד תורה הרבה. התלמידים מגיעים מבתים מגוונים ולמעלה משבעים אחוזים מתקדמים למוסדות תורניים כמו ישיבות, ישיבות הסדר ומכינות. הדבר נובע מכך שאנחנו רוצים להגיע לצבא מתוך הבנת הסיבה לכך שאנחנו בצבא, ולשם כך צריך ביסוס והכנה לקראת החיים. מתקיים אצלנו מגוון רחב של לימודי תורה גם כבחירה וגם כחלק מתכנית הלימודים".

עם זאת מסכים הרב רוזנבאום לכך שהישגי המסלולים הצבאיים מתקבלים כנוצצים יותר וניתן לסמן אותם ברגע אחד של ענידת כנפיים או תג, והדבר לכאורה בולט ומחודד יותר מאשר הישגי העולם התורני, אך גם הוא משמעותי מאוד בעולמו של בית הספר, מדובר בעולם המזין את עם ישראל כולו ועולם הצבא אינו מנותק מכך. "נוכחות עולם התורה בבית הספר שלנו ובכלל מאוד משמעותית. אני לא בטוח שיש פיחות בעולם התורה. יש מורכבות גדולה, שגם אנחנו כממבוגרים שואלים על יחסי עולם החול והעבודה עם יחסי התורה. אנחנו בעולם שהמורכבות שבו גדולה יותר ומגוונת יותר, וגם התלמידים נמצאים בעולם כזה".

לקראת תום השיחה אתו מדגיש הרב רוזנבאום את הקשר הנמשך בין בית הספר והצוות למשפחת גולדין, גם ברגעים שכאלה: "אנחנו מלווים משפחה שנשארה קצת מאחור, משפחת גולדין, גם צור, שהיה תלמיד אישי שלי, וגם הדר ז"ל היה תלמיד בבית הספר, הם נוכחים מאוד בעולם בית הספר, וחשוב לנו להזכיר את זה ברגעים שמחים של ענידת כנפיים. אנחנו לא שוכחים את הדר, מתפללים ועושים ככל שאנחנו הקטנים יכולים כדי שהדר יהיה ליד ההורים שלו, שיקבלו את הנחמה פורתא הזו. אנחנו רוצים לחזק את שמחה, לאה וכל המשפחה היקרה והאהובה הזו גם ברגעים האלה ולומר שעם ישראל לא שוכח את הדר לרגע".