סוביבור
סוביבורצילום: רויטרס

לפחות 170 אלף בני אדם, כמעט כולם יהודים, נרצחו במחנה הריכוז וההשמדה סוביבור שהקימו הגרמנים במזרח פולין ופעל בין השנים 1942-1943.

למרות המספר הרב של היהודים שנרצחו במקום, לא הוקמה עד היום אנדרטת הנצחה או מוזיאון לזכרם של היהודים שנכלאו והוצאו להורג במקום.

כעת הודיעה ממשלת גרמניה כי היא מתכוונת לתרום סכום של מיליון יורו על מנת להקים מוזיאון שינציח את זכרם של 170 אלף היהודים שהוצאו להורג על ידי הנאצים בתחומי מחנה ההשמדה.

הכספים שתתרום גרמניה יועברו תחילה אל קרן אושוויץ-בירקנאו העולמית, ומשם יועברו להקמת המוזיאון החדש, כאשר התערוכה אמורה להיפתל בתוך כשנתיים בתחומי מחנה ההשמדה הגרמני לשעבר.

"אתר מחנה ההשמדה סוביבור יהפוך כעת לאתר הנצחה. כעת מקימים שם בניין שיכיל את תערוכת הקבע העתידית. חשוב מאוד לזכור את סוביבור. היה כאן מרד של אסירים כנגד השומרים במחנה, דבר שהתרחש רק בעוד שני מחנות השמדה אחרים – טרבלינקה ואושוויץ-בירקנאו" אמר פיוטר ציווינסקי, ראש קרן אושוויץ-בירקנאו ומנהל מוזיאון אושוויץ-בירקנאו.

רולף ניקל, שגריר גרמניה בפולין, אמר לאחר החתימה על ההסכם במסגרתו עביר גרמניה מיליון יורו להקמת המזויאון, כי "התרומה הכספים תסייע להבטיח את הקמת האנדרטה לפשעים שביצעו גרמנים, בשמה של גרמניה".

בשנים האחרונות ביצעו ארכיאולוגים ישראלים חפירות בשטח מחנה ההשמדה סוביבור ומצאו שם פריטים רבים שהיו שייכים לאסירים יהודים שנכלאו במקום, אך מלבד מספר שלטים קטנים שהוצבו במקום לא הוקמה שום אנדרטה בשטח המחנה לזכרם של היהודים שנרצחו במקום.