ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: הלל מאיר/TPS

הוועדה לפניות הציבור התכנסה לדיון בטענות המושמעות נגד תוכנית הדגל של משרד האוצר – ה'מחיר למשתכן'. משרד האוצר סירב לשלוח נציג לוועדה.

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר כי משרד השיכון והאוצר מתגאים בכך שהם עשו מהלך גדול של מחיר למשתכן כדי לפתור את מצוקת הדיור, או לפחות להקל עליה. "זה היה הדגל של שר האוצר כחלון, ועם זה הוא מתכנן לרוץ לבחירות הקרובות. אולם תלונות רבות שהגיעו לוועדה מספרות סיפור אחר לגמרי", אמר.

"זהו סיפור שבמדינה מתוקנת כבר היה מרעיש את האזרחים ויוצר כותרות ענק", טען. "יש כאן הונאה ממשלתית חסרת תקדים. על פי התלונות של אזרחים שפנו לוועדה עולה, כי רבים מהם שכבר זכו בהגרלה לפני שנתיים, שמחו לקראת רכישת דירה במחיר מוזל. אך מהר מאוד התברר להם שהדרך עוד רחוקה: במחצית מהמקרים לא הוגשו בכלל בקשות להיתר בנייה, וגם במקרים שהוגשו, עדיין לא התקבלו ההיתרים".

"על פי הנתונים שקיבלנו ממשרד השיכון ומהמרכז למידע ומחקר של הכנסת, כחמישים אחוז מההגרלות לא הוגשו בכלל להיתר. תחשבו רגע על הזוכים. מלבד עוגמת הנפש והאכזבה הגדולה, הם לא יודעים מה לעשות עד הכניסה לדירה בעוד שנים רבות: האם להישאר לגור עם ההורים כמה שנים, או לשכור דירה בינתיים.

"על פי ההערכות מומחי המחקר והמידע של הכנסת בדרך כלל לוקח בערך שתיים עשרה שנה מאז תכנית לשכונה דרך הגשת ההיתרים ועד לסיום הבנייה. לשכור זה גם לא פתרון, כי אז עליהם לשלם כפול, גם שכירות וגם משכנתא על מנת לעמוד בתשלומים הראשונים שעליהם לשלם עבור הדירה ש"זכו" בה.

אייכלר תקף את משרדי השיכון והאוצר המתעלמים מזעקת הציבור: "זהו זלזול המתמשך בציבור. אלו תסמינים של ממשלה קורסת, ממשלה שמתעללת באזרחים, ומנסה לתעתע בהם. מעסיקים אותם במלחמות דת ומדינה, חובת גיוס, גיור או עניינים אחרים, ובינתיים יוקר המחייה מאמיר. אין פתרון נורמלי לתעסוקה, למי שלא תופס גו'ב במגזר הציבורי יש מצוקת דיור ונוצרה אחיזת עיניים של משרד האוצר והשיכון. 'מחיר למשתכן' זו פשוט הונאה. אין הסרת החסמים בביורוקרטיה. כל אזרח שנתקל בבעיה, ואנחנו רואים את זה כאן בוועדה, עובר מסכת ייסורים ארוכה עד לפתרון הבעיה אם בכלל. רוב האנשים נתקלים בקיר אטום.

"אם היו לוקחים את כל הכספים שהמדינה הפסידה ממחיר למשתכן והיו משקיעים זאת בתכנון והגדלת היצע – אולי מחירי הדיור היו יורדים יותר. כרגע מדובר על השקעה של כ-12 מיליארד שהביא לירידה מתונה של שלושה אחוזים בלבד. יש כאן מחירים כבושים של חסרי דיור שיחזרו לשוק בייאושם ממחיר למשתכן ואז מחירי הדיור יתייקרו שוב. בכסף הזה יכול לעשות דברים טובים בהרבה כדי להוריד את מחירי הדיור באמת – כך אמרו מומחי המחקר והמידע של הכנסת.

אחד הפונים סיפר בוועדה: "זכינו כבר לפני שנה וחצי בקרקע שאין לנו מושג מה התכניות לגביה. לא הוגשו בקשות להיתרים. אין לנו עם מי לדבר אפילו. אין לנו מושג איזו דירה יבנו שם, מה גודלה, והאם אנחנו יכולים בכלל לעמוד בתשלומים על כזו דירה. כשמתקשרים לקבלן הוא לא עונה, וכשהוא עונה לאחד מתוך כמה עשרות אנשים הוא אומר 'בעוד חצי שנה נתקדם'. בחוזה יש סנקציות נגד קבלנים שמורחים את הזמן ולא עומדים ביעדים אבל באופן מעשי אין מי שאוכף את הדבר הזה. אנחנו במצב של ייאוש. בשורת מחיר למשתכן הייתה בשורה גדולה, שמחנו עליה, והיום אין לנו כבר מושג אם זה שווה בכלל ואולי עדיף לנו ללכת לשוק הפרטי. אין לנו פרטים כדי לאמוד מה כדאי לנו".

פונה אחר ציין כי על פי התקנון הקבלן אמור לסיים חפירה ודיפון של הקרקע בתוך חצי שנה. אך אף אחד לא עומד על גבי הקבלנים. "כשאנחנו פונים לחברה הם אומרים שאין להם מה לעשות בעניין. כנ"ל גם חברת השיווק, הם אומרים לנו שהם לא מצליחים להשיג אותו. אין שום גוף שמפקח ומסנכרן את זה. רק אחרי שלחצנו על עוזרו של שר האוצר, הקבלן באמת הגיע לשטח והתחיל לחפור, אבל נתקע באמצע, ושוב עבר זמן ואין שום התקדמות".

עו"ד נתן רונבלט המתמחה במחיר למשתכן אמר בוועדה: "מצד אחד משרד השיכון אכן עושה משהו חשוב עבור האזרחים. מאידך, אנחנו מכירים את הבירוקרטיה הסבוכה סביב הפרויקט. יש עודף רגולציה של משרד השיכון והאוצר, מה שגורם לקבלנים שלא יוכלו להתקדם. החוזים הם אחידים בכל הפרויקטים ואי אפשר לשנות שם סעיף.

"יש שם דברים שזועקים עד לשמיים, סעיפים שלא מתאימים כמו למשל זוכה שביקש מהקבלן לבנות עוד כיור בתשלום, כי הוא אדם דתי, הוא לא קיבל אישור. הקבלן יצטרך לבנות ולשבור אחר כך ולבנות מחדש. בנוסף, בבית שמש קבלנים לא ניגשים לבנייה של אלפיים דירות כי זה לא שווה את מחיר הפיתוח".

ח"כ אייכלר סיכם את הדיון: "הוועדה רשמה את העדויות על כך שבבית שמש קבלנים לא ניגשו למכרז על אלפיים יחידות דיור ולשם כך יש לעשות שינויים במחירי הפיתוח. אנחנו דורשים שלא יגרילו דירות שלא הוגשו עליהן בקשה להיתר בניה. בנוסף, הוועדה מבקשת לקבוע יעדים ברורים, שהקבלן ידע מתי הוא צריך להתחיל ולסיים מרגע הזכייה. על כך יש להוסיף סנקציות כלכליות ומנהליות ברורות וגוף משפטי שיוכל לפקח עליהן.

בכל הנוגע לתמהיל גודל הדירות אמר יו"ר הוועדה: "יש לבדוק היכן בונים וכמה ואם אכן בונים יותר דירות בפריפריה, יש להתקין לשם תחבורה ציבורית ראויה. הוועדה תפנה לשר האוצר, לשר התחבורה ולראש הממשלה - אם אכן יישארו בתפקידם - לבצע רביזיה בתכנית 'מחיר למשתכן' כדי שהיא אכן תעמוד ביעדים שהציבה לעצמה".

"כמו כן הוועדה מוחה על כך שבניגוד להתחייבות שר האוצר בהסכם הקואליציוני לבנות חלק מהדירות המתאימות לציבור החרדי - לא נבנו דירות כאלה. "מלבד בבית שמש והר יונה ועוד מספר דירות בודדות לא הוקצו דירות לציבור החרדי. רבבות זכאים חרדיים לא יקבלו דירות עם שני כיורים וסוכה בכוונת מכוון".