מפגש בבית הנשיא
מפגש בבית הנשיאצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים אמש (שלישי) באירוע לבוגרי משלחת "Community". התוכנית פועלת בהובלת משרד התפוצות ו"גשר", במטרה להכיר למשתתפים את מגוון הקהילות היהודיות ברחבי העולם ואת אתגריה של מדינת ישראל מול יהדות התפוצות.

האירוע התקיים בהשתתפות שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט והנהלת ארגון גשר.

מנכ״ל בית הנשיא הראל טובי פתח את האירוע בדברי ברכה ואמר: ״יהדות התפוצות היא השבט החמישי, הם חלק מאתנו ואנחנו חלק מהם. יש לנו אליהם מחויבות גדולה והמטרה הראשונה שעלינו לקדם היא היכרות אמתית ויסודית. עלינו להקשיב בכנות, בענווה, בלי דעות קדומות. בלי לרוץ ולהציע פתרונות. פשוט לשוחח בגובה העיניים, בין שווים. המיזם הנוכחי הוא סנונית ראשונה של 'תגלית' הפוכה, על מנת שגם אנו נכיר את יהדות התפוצות טוב יותר", אמר טובי.

הנשיא ריבלין ברך את הנוכחים ואמר: "ברוכים הבאים. אתם השגרירים של התפוצות לחברה הישראלית ושותפים שלנו בבנייה וקידום הקשר בין הצדדים. אני נשיא אחד, ואתם שגרירים רבים ומשמעותיים. יחד יש לנו אפשרות להשפיע. הבית הזה פתוח בפניכם ואנחנו רואים בכם שותפים שלנו במשימה הזאת''.

בשיחה פתוחה שערך עמו העיתונאי אסף ליברמן כבוגר משלחת קומיוניטי נשאל ריבלין באשר להבהרות שהועברו לכאורה מבית הנשיא באשר לצעדיו לאחר הבחירות. ״אני מתאר לעצמי שאם ראש הממשלה אמר משהו הוא יודע על מה הוא מדבר. אין לי מושג מה דורש הבהרה. אנחנו באנו לכאן בגיל מאד מתקדם ויש לנו עמדות מגובשות ואני לא יודע מה הייתה השאלה והתגובה ואני לא נוגע בזה".

לשאלה באשר לתחושות בהן נתקל הנשיא במפגשיו עם יהודי התפוצות אמר: ״ברגע שאתה בא ליהודים ואומר אתם לא יהודים אתה מוציא אותם מן הכלל ויכול למצוא את עצמך מוצא מכן הכלל. אם חלילה נאמר ליהדות ארצות הברית אתם לא חלק מאתנו, הם יכולים חלילה לומר אז אל תהיו אתם חלק מאתנו. ואסור שנגיע למצב כזה. הקשר בינינו הוא גם צורך אסטרטגי של העם היהודי ושל מדינת ישראל.

''אני נשיא מדינת ישראל ואני נשיא מדינת העם היהודי - לא נשיא העם היהודי. העם היהודי לא ערך בחירת לנשיאות. אבל מדינת ישראל היא מדינתו וביתו של העם היהודי. לא רק זה היושב בציון, וזה מחייב אותי כנשיא".

הנשיא סיים ואמר: "צריך להמשיך ולחשוף את העם בישראל למשפחה הגדולה שלו, לשבט החמישי. מדינת ישראל חייבת לעשות כל מאמץ, על מנת שכל יהודי יוכל להרגיש בה בנוח ובכבוד, כבביתו שלו. יש לנו משימות משותפות, שאם נעשה אותן יחד- נעשה אותן טוב יותר״.

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, אמר באירוע: ״כשנכנסתי לפוליטיקה, החלום שלי היה להביא אחדות בין חילוניים, דתיים וחרדים. לחבר בין מגזרים וקהלים שונים, בין אנשים שחושבים אחרת אחד מן השני, בין אדם לרעהו בעם ישראל. הרי זה סיפור חיי. אשתי הגיעה במקור מבית חילוני, אני אדם דתי, והקמנו ביחד משפחה מופלאה וחיים משותפים לתפארת. היו פערים ומחלוקות, אבל הצלחנו לגשר על הכל באמצעות אהבה ודרך משותפת.

''כך גם במדינת ישראל ובעם היהודי - עם הרבה אהבה וחזון משותף נוכל לגשר על כל הפערים. זו אחת המשימות החשובות ביותר שניצבות בפני מדינת ישראל בדור הנוכחי. אני מבקש מכם להמשיך ולהפיץ את מה שראיתם במשלחת, לרתום את הציבור הישראלי, להבין את גודל השעה. זה אתגר לאומי והאחריות היא על כל אחת ואחד מאיתנו״, דברי בנט.