מבקר צה"ל: כוחות היבשה ערוכים למלחמהדובר צה"ל

מבקר צה"ל תא"ל אילן הררי דוחה בנחרצות את טענות נציב קבילות החיילים האלוף במיל' יצחק בריק ולפיהן צה"ל אינו מוכן למלחמה.

בדו''ח חדש שפרסם המבקר הררי נקבע לאחר בדיקות מעמיקות כי כוחות היבשה ערוכים למלחמה וכי יש שיפור משמעותי בכשירות ובמוכנות של צה''ל למלחמה עתידית.

גורם צבאי בכיר בזרוע היבשה מוסיף על דבריו הנחרצים של המבקר ואומר כי יש פער גדול בין מה שהאלוף במילק בריק כתב בדו"ח שלו לבין מה שנבדק בשטח.

"הוויכוח בין האלוף בריק לבין ועדת הררי הוא בין התחושות של בריק לבין בדיקה אמפירית שביצע הררי", מסביר קצין בכיר. ''תהום פעורה בין הדו"ח של בריק לבין המציאות. יש מקומות להציג את הפערים אך לא זה הוא המקום בפרסום דוח לציבור. אפשר היה להביא את הדברים בצורה אחרת כזו שלא תפגע בצה"ל ובאמון הציבור.

בעקבות טענותיו הקשות של בריק, 102 אנשי קבע ומילואים עבדו לילות כימים באוגדות, בבסיסים ובמחסני החירום, הפריכו את המסקנות שאליהן הגיע בריק ומצאו שצה"ל מוכן למלחמה.

"מצאנו 41 פערים בין הרצוי למצוי והמלצנו 41 המלצות כדי לשפרן" אומר תא"ל אילן הררי ומסביר "יש בהחלט בכמה נושאים פערים והוא מפרט: ישנו פער בצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) ובהטמעתו בעיקר ביחידות מילואים. גם בנושא המשאיות והציוד הכבד ישנו פער אבל זה לא יפגע במוכנות. ישנו פער משמעותי בהקצאת משאבים לאימונים והוא עומד היום על 70-80%. ישנם פערים באש מדוייקת, בשימור הנגדים, בתחום האופטיקה ועוד, אבל כל אלו לא מונעים את הניצחון ואת הקביעה שישנו שיפור בעיקר בזכות תר"ש גדעון ששם את המוכנות לפני ההתעצמות".

מחסני עוצבת "האש"
מחסני עוצבת "האש"צילום: דובר צה"ל


חבר ועדת בריק, אלוף פיקוד המרכז לשעבר אבי מזרחי, אמר כי "צריך להוסיף כל שנה כשני מיליארד ש"ח לזרוע היבשה גם בתר"ש הבא וגם בזה שאחריו. אי אפשר להכריע מלחמה רק בסייבר או במודיעין. מלחמה כמו זו שאם תכפה עלינו בלבנון לא יכולה להסתיים בלי תמרון יבשתי. ישנה זחיחות דעת שאם יש הרבה כיפות ברזל והן מנטרלות את מרבית האיום לא צריך תמרון.

"אני קובע שבלי תמרון יבשתי ומהר לא תושג הכרעה במלחמה וזה נכון לכל זירה. כדי שיהיה תמרון הכנו ונכין את זרוע היבשה וזה עולה כסף", אומר מזרחי שמדגיש שהוא מדבר מדם ליבו ו'חותם' על כך שישנה מוכנות של הצבא למלחמה. "המפקדים מביעים אמון במשימה. זה מה שפגשתי בשטח וזה מראה כי אנו מוכנים" .

שלוש ועדות פעלו בנפרד לבדיקת מוכנות צה''ל, ושבעה צוותי ביקורת בדקו באמצעות 220 פגישות את כל מה שיכול להיות רלוונטי. הוועדה הראשונה היא של ועדת משנה בכנסת בראשותו של ח"כ עומר בר לב שקבעה כי הצבא מוכן למלחמה ואין שחר לטענות של בריק נגדו.

הוועדה השניה היתה של מבקר צה"ל אילן הררי והשלישית של האלוף אבי מזרחי. כולן חיברו דו"ח מסכם שבשורה התחתונה שלו נאמר שלמרות שיש פערים - צה"ל מוכן למלחמה.

קצין בכיר בזרוע היבשה מסכם ואומר כי בשלוש השנים האחרונות כמות ורמת האימונים היתה גדולה יותר מאי פעם. "אנחנו מנהלים סיכונים אבל הצבא מוכן וערוך היטב לכל תרחיש".

האלוף במיל' יצחק בריק
האלוף במיל' יצחק בריקצילום: פלאש 90