נוער החמ"ד בקבוצות חשיבה לקראת ועידת הקהל
נוער החמ"ד בקבוצות חשיבה לקראת ועידת הקהלצילום: באדיבות החמ"ד

מינהל החינוך הדתי ומנהל חברה ונוער יקיים היום (רביעי) את ועידת "הקהל למען ציון".

מדובר במפגש בני נוער ארצי לחשיבה, קבלת החלטות ועשייה למען בני הנוער, בית החינוך, הקהילה ומדינת ישראל.

דרך היוזמה "הקהל למען ציון", מובילים הנערים והנערות, תלמידי ותלמידות כיתות ט'-י"א, תהליכים ערכיים וחינוכיים אשר הם בעצמם החליטו להעלות לסדר היום.

הועידה מתקיימת זו הפעם השלישית והפרוייקט המבורך פועל כבר שבע שנים בהצלחה רבה.

שושי שפיגל, מפקחת ארצית על חינוך חברתי קהילתי במנהל החברה והנוער בחמ"ד, מסבירה לערוץ 7 כי הועידה מעצימה תהליך ארוך ומשמעותי.

"המטרה בהתכנסות הזאת היא לעורר את השיח ביחד עם בני הנוער - שיח בנושא של חזון החמ"ד ושל יזמות חברתית-קהילתית. מדובר בתהליך שהחל בתוך הכיתות, עבר לתוך מוסדות החינוך, הגיע למחוזות והיום הוא יום השיא שמתכלל עשייה מאוד מבורכת של שנתיים בחינוך הקהילתי-חברתי בבתי הספר", אומרת שפיגל.

לדבריה, "החבר'ה, הבנים שבאים לישיבה בכפר הרואה והבנות שבאות לכפר הנופש חרב לאת, מגיעים ליום שיש בו מרכיב של השראה. הם הולכים לפגוש דמויות בעלות עשייה משמעותית בחברה הישראלית ולאחר מכן יעבדו בחבורות ויבחרו את היוזמות מתוך שאלו שנבחרו במוסדות החינוך. תהיה התכנסות שבה כל תלמיד יצא מהועידה עם משימה אישית – הווי אומר: מכל המשימות שנבחרו – מה הוא לוקח על עצמו לקדם במהלך השנים הבאות, במרחב שבו הוא נמצא".

שפיגל מציינת כי התהליך כולו הוא חלק מחזון החמ"ד. "התפיסה שלנו יוצאת מחזון החמ"ד והרעיון הוא להביא את האור המיוחד ואת היוזמות של התלמידים שנרתמו לכך כשהם מלווים ברכזי החינוך החברתי בבתי הספר, צוותי החינוך, וכמובן גם במחוזות על ידי מערכות החינוך החברתי-קהילתי שלנו. זו קריאה לנוער שלנו, נוער החמ"ד, להמשיך לקחת אחריות בכל תחומי העשייה: החברתית, הקהילתית, הערכית והאמונית. ביום הזה יועלו הרבה חלומות של הרבה תלמידים שאנחנו נסייע לקדם אותם".

"אברהם ליפשיץ, ראש מנהל החמ"ד, שם את הנושא הזה כמטרה חשובה מאוד בסדר היום כנושא חינוכי-ערכי של מוסדות החינוך שלנו, כחלק מהתפיסה של בית חינוך כמשפחה – ובמשפחה משמיעים קולות מגוונים", אומרת שפיגל.

ריעות גוטמן, מנחה ארצית בתחום המנהיגות של החמ"ד, מספרת על הרכב התלמידים והתלמידות המיוחד שישתתף בועידה. "מדובר בנציגים של המוסדות מכל גווני החמ"ד, 350 בנים ובנות, המייצגים את הבשורה הבית ספרית ומביאים אותה לתוך הזירה הארצית. יש יוזמות שנולדו ברמת הכיתה, יש יוזמות שעלו ברמת המחוז, וגם במועצות התלמידים הארציות".

"מדובר בתחילה בנציגי מועצות התלמידים. הם מנהיגי נוער ויש להם משהו מיוחד בידיים. חשוב להדגיש שגם ילד שלא נבחר למועצת התלמידים אבל רוצה להיות שותף בתהליך, מוזמן לפעול ולעשות – והרחבנו בכך את מעגל הפעילים של מועצות התלמידים. בועידה יהיו פעילים, גם כאלה שלא נבחרו בכיתה למועצת תלמידים, ורוצים להיות חלק מהדבר הגדול הזה - להיות משפיעים ומושפעים", היא מוסיפה.

שושי שפיגל מספרת גם על יוזמות שנולדו כתוצאה מועידות הקהל קודמות. "לפני כמה שנים דיברו על הנושא של תפילה, הערך והחוויה שלה. בעקבות זאת יזמנו פעילות חשובה של ערבי סליחות ברמת המוסדות וגם ברמה הארצית. גם תפילת הגשם שהפכה לתפילת רבים היא תוצאה של הפעילות הזאת. שביל הסנהדרין, שהיום הוא שביל פעיל שבכל שנה צועדים בו כאלפיים תלמידים בשיתוף שלנו עם רשות העתיקות – זו יוזמה של נוער הקהל. לא מדובר בהחלטות שנשארות רק על השולחן, אלא הן מהוות השראה ואפשרות להעמקה בשדה החינוכי".

"מבחינתנו", מוסיפה שפיגל, "זו נבחרת מנצחת, חשובה ומובילה. אנחנו רואים בהם עתודה מאוד חשובה של המנהיגות הבאה בחמ"ד. וכל ילד או ילדה יבואו ויקחו מהיום הזה, גם השראה, גם רוח, גם ידע וגם היכרות בינאישית".