איילת שקד
איילת שקדצילום: רויטרס

שרת המשפטים איילת שקד חתמה היום (רביעי) על תקנות שיעניקו לוועדה הבוחנת של בחינות הסמכת עורכי דין סמכות להעניק פקטור לנבחנים, על פי שיקול דעתה המקצועי.

באופן זה לנבחנים תהיה כתובת אליה יוכלו לפנות בבקשת פקטור ככל שנעשו תקלות בבחינה. התקנות מסמיכות את הוועדה גם רטרואקטיבית, עבור שלושת המועדים האחרונים.

דבר זה מצטרף להקלות משמעותיות נוספות ששקד והוועדה הבוחנת העניקו לנבחנים, כמו הטבת ה-60: מי שקיבל ציון של 60 אחוזים לפחות בכל אחד מחלקי השאלון, יראו אותו כמי שעבר את הבחינה בכתב; ואולם אם פחת הציון שקיבל בחלק אחד או יותר של השאלון מ- 60 אחוזים, יראו אותו כמי שעבר את הבחינה רק אם ציונו הכולל היה 65 אחוזים לפחות.

הטבה נוספת שהוענקה היא תוספת זמן של למעלה משעה בזמן הבחינה: זמן של 4 דקות לשאלה בדין המהותי במקום זמן של 3 דקות לשאלה שהיה עד כה. בפרק הדיוני יהיה זמן של 2.5 דקות לשאלה במקום 2 דקות שהיו.

*במקביל לתקנות אלו, בימים אלו פועלת שקד להקמת הוועדה לבחינת מתכונת הבחינה והאפשרות לקיים בחינת מעבר לאחר שנה ראשונה ללימודי משפטים. המטרה היא שהסטודנטים יוכלו לדעת עם תחילת לימודיהם האם הם יוכלו לשמש כעורכי דין. הדבר יאפשר למי שייכשל במבחני המיון בסוף השנה הראשונה ללימודים, להחליט בשלב מוקדם האם להמשיך במסלול לימודי משפטים ללא הסמכה לשמש כעורך דין או לעבור ללמוד מקצוע אחר.

זאת, בניגוד למצב היום בו סטודנטים נאלצים לשלם הון רב עבור 3.5 שנות לימודים, לבצע התמחות וללמוד עוד שלושה חודשים מפרכים לבחינות ההסמכה, ורק לאחר מכן לדעת האם ההשקעה והמשאבים שלהם ירדו לטימיון.