המיזם בסמינר הקיבוצים
המיזם בסמינר הקיבוציםצילום: תום ניסני

מיצג חדש ומעורר מחלוקת הוצב בסמינר הקיבוצים במטרה להעלות את המודעות ל"מצוקת" המסתננים מאפריקה השוהים בישראל, באמצעות השוואת המסתננים למצבם של היהודים בשואה.

תום ניסני, ראש אגף הפעילים הארצי בתנועת אם תרצו, סיפר בשיחה עם ערוץ 7: "הוזמנו אתמול לפעילות במסגרת שבוע פוליטי בסמינר הקיבוצים, פתחנו שם דוכן לסטודנטים על הנושאים שבהם אנחנו עוסקים.

"היינו שם התנועה הציונית היחידה ומסביבנו היו תנועות כמו שוברים שתיקה, מרצ ו'דרכנו', שמחנו להיות היחידים שמייצגים את המחנה הלאומי''.

"כשהגענו למקום ראינו בכניסה למכללה מיצג בתוך מתחם של דשא שעוצב כמו בית קברות עם מצבות. כשהתקרבתי וראיתי את התוכן עברה בי צמרמורת. בחלק מהתמונות מופיעים תמונות מהשואה עם יהודים שלובשים כותנות ממחנות ההשמדה ולצידם תמונות של מסתננים לא חוקיים בדרום תל אביב שמוצגים כשווי ערך מתוך מטרה ללמד אותנו איך להתייחס לפליט ומוצגת שם השאלה האם אנחנו כיהודים שכחנו שגם אנחנו היינו פליטים".

ניסני קורא למכללה להסיר את החרפה, "אנחנו קוראים למכללה להוריד את המיצג הזה. אני שמח שלפחות הצלחנו לגייס באותו יום עוד סטודנטים לפעילות של 'אם תרצו' כדי שנוכל בעתיד לפעול נגד תופעות כאלה שהמכללה יוזמת. הצטרפו אלינו לא מעט סטודנטים שאמרו שגם הם ראו והזדעזעו אבל לא היתה להם את היכולת לפעול".

תגובת מכללת סמינר הקיבוצים "אנחנו באגודת הסטו' בסמינר הקיבוצים, מובילות מזה שמונה שנים את ה"שבוע הפוליטי" שבמסגרתו כ-70 הרצאות, פאנלים וסדנאות מתחומי הפוליטיקה, החברה, הכלכלה, התרבות ועוד. אנו רואות בעיסוק בנושאים אלה ערך חשוב בקרב סטו' לחינוך ומעודדות סטו' ומרצים לקחת חלק בשבוע ולהביא את תפיסת עולםן בכדי לקיים שיח ודיון בדבר הסוגיות הבוערות בחברה הישראלית. במסגרת זו עולות לדיון מגוון דעות המתורגמות ליוזמות חינוכיות ואמנותיות.
התערוכה המדוברת הוקמה ע"י סטו' כחלק מקורס והיא עוסקת במעמד הפליטות ובאופן שבו היא נתפסת. ע"פ אמנת הפליטים, פליט הוא אדם שיש לו חשש מבוסס מפני רדיפה על רקע גזע, דת, לאום, השקפה פוליטית או השתייכות לקבוצה חברתית. מי שחושב שהעם היהודי לדורותיו לא נרדף על בסיס כל אלה ומציג תמונה מעוותת של הכחשת שואה כדי לקבל עוד כמה לייקים בפייסבוק, מוציא את התערוכה מהקשרה ללא כל בסיס. כפי שהוזמן תום ניסני ועוד תנועות רבות ומגוונות ליריד התאים שלנו וכפי שהוזמן לדבר ולהרצות לפני סטו' ולדבר על האג'נדה והאידיאולוגיה של תנועתו ביום חמישי הקרוב, הוא מוזמן להעלות את נושא התערוכה לדיון ולהציג את תפיסת עולמו באופן ראוי שמאפשר שיח ולא באופן הפופוליסטי והחד צדדי שבו הוא בחר".

צילום: תום ניסני