מחנה יהודה בדרום אפריקה
מחנה יהודה בדרום אפריקהצילום: בני עקיבא העולמית

מחנה הקיץ של בני עקיבא בדרום אפריקה מגיע לשיאים חדשים. השנה הוא המחנה הגדול ביותר שהתקיים אי פעם ומונה כ- 820 חניכים, 200 מדריכים ועוד 200 אנשי צוות נוספים (רופאים, פסיכולוגים, אנשי תחזוקה)

המחנה, שהחל את פעילותו כבר לפני כ-80 שנה, פופולרי מאד בקרב הילדים והנוער היהודי בקהילות דרום אפריקה, שמגיעים אליו במאות מדי קיץ. הוא מתקיים בימים אלו באיזור חוף הים הדרום- מזרחי ליד העיר mossel bay, למשך שלושה שבועות, ומדריכים בו צעירים מקומיים ושליחי בני עקיבא.

מה מושך את כולם להגיע למחנה הזה כבר 80 שנה?

מלבד פעילויות הנופש האטרקטיביות כמו רחצה בים ובבריכה, כדורגל, כדורעף, לינה באוהלים וטיולי שטח באחד האיזורים היפים במדינה, הנקרא Garden Route, נראה כי החוויה העיקרית היא מפגש אינטנסיבי, בלתי אמצעי של בני הנוער בינם לבין עצמם, עם שליחים מישראל, ועם ההוויה הישראלית בכללותה.

את כל הפעילות, מא׳ ועוד ת׳- מפיקים הנוער והצעירים, שגיל הבוגרים שביניהם אינו עולה על 23. ראש המחנה, אף הוא בין הצעירים הללו ואחראי על כל הפעילות יחד עם צוות עוזרים כמו ראשי שבטים (שכבות גיל), ראש מטבח ועוד. למעשה, עבודת ההכנה למחנה נמשכת כל השנה.

אחד מימי השיא של המחנה נקרא ״יום ישראל״. ביום זה מגיעים שליחים מישראל של הסוכנות היהודית ותורה מציון. יחד עם שליחי בני עקיבא הם הופכים את המחנה ל״קמפ ישראלי״. הקפטריה הופכת ל״ארומה״, עם שלט, כוסות ואפילו השוקולדים הקטנים. בחוף הים מוסיפים בוץ מים המלח, במתחם בחוץ הם מקימים ״שוק מחנה יהודה״, כדי לתת לחניכים לטעום חויה ישראלית אותנטית. בנוסף, מעבירים תכנים ציוניים במצגות, סרטים ושלל פעילויות אטרקטיביות לחניכים.

המחנה משפיע בצורה משמעותית על החניכים והבוגרים. במחנה זה נוצרים מפגשים רבים בין חניכים צעירים, לחניכים בוגרי כיתות י׳ ,שכבר היו בישראל במסגרת תוכניות הכשרה של בני עקיבא. הם חוזרים מלאי רשמים משהותם בארץ, וחולקים את המידע עם הצעירים. בתוך ״כור ההיתוך״ של המחנה, נוצרים קשרים וחברויות אמת. רבים התחזקו מבחינה דתית, חלק גדול עלו לארץ.

בין בוגרי התנועה שהשתתפו במחנות האלו ועלו ארצה ניתן למנות את מזכ״ל התנועה הקודם, זאב שוורץ, את אילן עוז, יועץ חינוכי של בנ״ע עולמית, דניאל קפלן, השליח ביוהנסבורג אשתקד, ועוד. שוורץ אף מספר, כי במחנה הזה שמר שבת בפעם ראשונה בחייו.

עוז שימש פעמיים גם כראש מחנה, וכשעלה לארץ, ייסד ומנהל את מחנה ״עמיחי״ הבנוי על מודל זה של מחנות בחו״ל. מחנה עמיחי מתקיים מדי שנה בכפר הנופש אכזיב, ומיועד לחניכים ישראלים ועולים חדשים כאחד.