רצח (אילוסטרציה)
רצח (אילוסטרציה)צילום: iStock

ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית חוק שקובע עונש מופחת למי שרצח בן זוג לאחר שזה התעלל בו.

הצעת החוק קובעת מדרג חדש ומפורט יותר מזה הקיים בכל הנוגע לעבירות הריגה ורצח. במסגרתו, מי שחוו התעללות מבן זוגם ואז רצחו אותו – דינם יהיה עד 15 שנות מאסר בלבד.

לראשונה יוגדר בחוק רצח בנסיבות מחמירות שעונשו מאסר עולם חובה. בין הנסיבות המחמירות: רצח אכזרי במיוחד, רצח ממניע גזעני – ורצח של בן זוג אחרי התעללות ממושכת של הרוצח בנרצח.

מאידך, כאמור, עבירה של המתה בידי בן זוג שנעשתה "כשהנאשם היה נתון במצב של מצוקה נפשית קשה, עקב התעללות חמורה ומתמשכת בו או בבן משפחתו, בידי מי שהנאשם גרם למותו", דינה יהיה עד 15 שנות מאסר בלבד. בכך מכיר המחוקק לראשונה בהתעללות של בן זוג אלים כסעיף מקל בענישה.

בנוסח החוק עצמו לא מצוין המין של הרוצח והנרצח, המתעלל וקורבן ההתעללות. כלומר, תיאורטית, גם גבר שרצח את אשתו לאחר שזו התעללה בו אמור ליהנות מההקלה שבחוק, וגם אישה שרוצחת את בן זוגה לאחר שהתעללה בו אמורה לסבול מההחמרה.

החוק המוצע הוא איחוד של הצעת חוק שהגיש ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), עם הצעת חוק ממשלתית. מלשכתו של ח"כ רוזנטל נמסר לנו שהסעיף המקל נועד עבור נשים שעברו התעללות ולא עבור גברים, אך הודו שנוסח החוק עצמו אינו מציין זאת.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) חגגה את ההצבעה והבהירה שאין בליבה ספק על מי יחול כל סעיף:

"גבר שירצח את בת זוגתו ייענש במאסר עולם", כתבה. "אישה שרצחה את בן זוגה עקב ההתעללות הממושכת שלו בה, לא תקבל יותר מ-15 שנות מאסר... היום הצהרנו זאת כמחוקקים באופן שלא משתמע לשתי פנים, כצעד קריטי למיגור האלימות כלפי נשים".

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.