טרנדי: מוזיאון הכישלונות

למרות שלרוב אנחנו אוהבים לדבר על ההצלחות שלנו בחיים, יש מי שמחפש דווקא את הכשלונות הגדולים של ההיסטוריה- ועושה מהם עסק מצליח

מתנאל ראט , י"ח בטבת תשע"ט

מכל כשלון אפשר ללמוד
מכל כשלון אפשר ללמוד
צילום: iStock

אנחנו רגילים לשמוע סיפורי הצלחה ומרגישים שזה המצב הרגיל, אבל מאחורי כל סיפור הצלחה מסתתרים המון קשיים וכשלונות. תערוכה עולמית נודדת החליטה להציג דווקא את הכשלונות המפוארים של המותגים המצליחים, ומוכיחה שאפילו מאחורי ההצלחות הגדולות מתחבאים כשלונות.

הכל התחיל, כאשר הפסיכולוג השוודי סמואל ווסט התרגז מכך שלמרות ש80 עד 90 אחוזים מההמצאות החדשות בשוק נכשלות, אנחנו שומעים רק על ההצלחות. החברות הגדולות מנסות להעלים את הכשלונות של עצמן ו"לטאטא אותן מתחת לשטיח", וכך אנחנו בטוחים שהן רק מצליחות כל הזמן. לדבריו, אנשים שנחשפים רק לסיפורים עם "סוף טוב" ולא לכשלונות, עלולים לחשוב שכל כשלון הוא אסון ואין אפשרות להמשיך הלאה, כאשר מה שצריך לעשות הוא דווקא לנסות ללמוד מהכשלונות איך להצליח בעתיד.

בתערוכה העולמית שארגן, ווסט מציג דווקא את המוצרים הנשכחים שתאגידי הענק היו מעדיפים לשכוח. כך מוצגת שם בגאווה "קוקה קולה בלאק" ניסיון כושל של חברת המשקאות המצליחה ליצור משקה המשלב קולה וקפה, או רעיונות הזויים יותר כמו "בלי נביחות" מוצר שהתיימר לקרוא את גלי המוח של כלבים ולתרגם אותם לשפה אנושית. התערוכה מציגה גם ניסיונות כושלים של חברות להתפתח לעבר כיוונים חדשים- כמו קולגייט, המוכרת לנו ממשחות השיניים, שנכשלה לשווק לזניה, או אחד הסודות השמורים של חברת אפל המצליחה- קונסולת המשחקים הכושלת שלהם שלא הצליחה להיכנס לשוק הגיימינג.

ווסט מסביר שלמרות שהוא רוצה להראות שכולם נכשלים, הוא חשש בעצמו מכשלון. לדבריו, כאשר הוא הקים את המוזיאון הוא לא ידע האם הוא יצליח והאם אנשים יתחברו לרעיון המוזיאון. כיום, שהמוזיאון כבר נחלה הצלחה, הוא מזמין את כולם לבוא וללמוד מהמוצרים שכשלו איך לעשות מוצרים טובים יותר- ולהתקדם הלאה דרך הכשלון.



רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!