שעת מבחן בשמאל
שעת מבחן בשמאלצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס חבר הכנסת אייל בן ראובן, איש 'התנועה' והמחנה הציוני, למצבה הקשה של הסיעה בסקרים ולאפשרות הפילוג הנשמעת מבין כותלי מפלגת העבודה, לצד האפשרות של מפלגתו לבחור שותף חלופי לקראת הבחירות הבאות.

כבר בראשית הדברים מעיר חבר הכנסת בן ראובן כי "כידוע, פוליטיקה ומחויבות לא תמיד מחוברים", ועם זאת הוא מבהיר: "אנחנו, התנועה וציפי לבני, עם מפלגת העבודה. כעת יש הסכמה בין המפלגות שהולכים יחד ואנחנו מחויבים לאמירה הזו שלנו. ציפי לבני היא מספר שתיים ואבי גבאי מספר אחד ואנחנו עושים הכול כדי שהמחנה הציוני יעלה הרבה מהמקום שבו הוא נמצא".

"מה שציפי לבני אמרה הוא מאוד פשוט ולצערי מפרשים אותו בחלק מהמקומות לא נכון. מה שהיא אמרה הוא ש'המחנה הציוני' כולו צריך כדי לנצח להביא אלינו אנשים טובים ובנוסף להסתכל על המציאות כפי שהיא ולנתח אותה. לפעמים למען המדינה צריך לשים לרגע את האני בצד. עכשיו זה מבחן לכל מנהיגי השמאל, האם למען הורדת הממשלה הנוכחית הם מוכנים לוותר על האגו ועל האני ולחשוב איך להביא את התוצאה הכי טובה".

מוסיף בן ראובן בהתייחסו לאמירות דומות שנשמעות מכיוונם של אהוד ברק מכאן, אבי גבאי מכאן וכך גם דומיהם הרוצים להוביל את מחנה השמאל: "לפי הכללים הרגילים ולפי טבע האדם אז כל אחד אומר שהמדינה לפני האני, אבל רק בתנאי שאני עומד בראש. אם כל אחד מהמרכז שמאל יאמר את זה נמצא את עצמנו בעשירי לאפריל עם אותה ממשלה רעה שלוקחת אותנו למקומות הקיצוניים כפי שראינו עד כה".

עם זאת "אני עדיין אופטימי ואני בונה על כך שבעוד חודש או חודש וחצי כל אחד יצטרך להסתכל במראה האמתית ולומר לעצמו מה עושים למען המאמץ, ואם זה אומר לוותר על האגו של האני ולבחור 'הוא' כלשהו שמביא הכי הרבה קולות, זה יכול להיות אבי או בני, אולי נמצא את המנגנון שבאמצעותו נקבע מי האחד. שמעתי גם את יאיר לפיד אומר שרק הוא, ולעת הזו זו אסטרטגיה הגיונית, אבל אם רוצים לנצח חלק יצטרכו לוותר ולקבל את האחד שכולנו מתאחדים סביבו. זו הדרך היחידה להביא לתוצאה. לצערי היחידה שאמרה שהיא מוכנה לוותר על מקום ואגו זו ציפי לבני".

ובמידה והעקשנות הזו תימשך, ונראה שזה הכיוון, האם 'התנועה' לא תשקול לחבור למפלגה אחרת, בעלת סיכוי רב יותר להביא למהפך? "אנחנו נמצאים עכשיו בנקודה קרובה מאוד לנקודת הזמן הקריטית שבה יצטרכו לקבל החלטות סופיות. אני אמנם לא פוליטיקאי ותיק אבל אני יכול לומר שבפוליטיקה הכול אפשרי. כרגע אנחנו מחויבים למחנה הציוני, נקודה. על כך אנחנו עובדים ולשם אנחנו מחוברים.

''אני יכול לגלות לך שהתקשרו אליי אתמול והציעו לי מפלגה אחרת שאעבור אליה אבל אמרתי שיש גם אתיקה ואצלי אתיקה כבוד ומחויבות משחק משחק מאוד מרכזי, וסגרתי את הטלפון".

מה לגבי השמועות על פירוק מפלגת העבודה. האם השמועות הללו מגיעות גם אליכם? "במקרים כאלה אני סוגר את הטלפון. לגבי ניחוחות הפילוג שאנחנו מריחים מהתקשורת הרי שאלו ניחוחות רעים. אם מישהו עושה דבר כזה, עליי זה לא מקובל. שמעתי על זה בתקשורת ואין לי מושג מי האנשים, ואם זו הדרך לעשות את זה בהסתר לצערי זו תופעה חמורה מאוד שלא עושה טוב למחנה הציוני".

לקראת סוף השיחה אתו ביקשנו את התייחסותו לגבי גורלה של מפלגת העבודה, זו שהקימה את המדינה ומוצאת את עצמה מדשדשת עם פחות מתשעה מנדטים: "בהרבה ארגונים אנחנו רואים תנועות של גלים עולים ויורדים. תנועת העבודה הקימה את המדינה, מדינה לתפארת, אבל כנראה קרו דברים במהלך השנים וגם המפלגה הזו הגיעה למקומות שהיו פחות טובים לה והציבור מצביע ברגליים, כי הציבור רציני, ואז חל מהפך ב-77'.

''כיום מחנה המרכז-שמאל נמצא בנקודה שממנה אפשר רק לעלות. הממשלה הנוכחית בשפל במשולש הביטחון הכלכלה והחברה. הנזק הקשה ביותר שהממשלה הנוכחית מובילה אליו הוא במרחב החברתי, פגיעה בשומר הסף, בדמוקרטיה ובאחר. הצלע החברתית מקריסה את מדינת ישראל. הם נקודת שפל ואנחנו בנקודת עלייה ואני מקווה שזה יבוא לידי ביטוי בבחירות".