תאונת דרכים
תאונת דרכיםצילום: ISTOCK

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסכמת את השנה החולפת עם ירידה במספר הרוגים בתאונות דרכים - בשנת 2018 נהרגו בכבישי ישראל 315 בני אדם, זאת בהשוואה ל-364 הרוגים בשנה שעברה - ירידה של 13%.

הרשות מסרה כי מגמת העלייה במספר ההרוגים שהחלה לפני חמש שנים - נבלמה וכי מספר ההרוגים בתאונות הדרכים לכל מיליארד קילומטר נסועה בשנת 2018 הנמוך בכל הזמנים.

מתוך 315 אנשים שנהרגו השנה בתאונות הדרים כמעט שליש (97) היו הולכי רגל, 88 בני אדם - היו נהגים ברכב ו-44 רוכבי אופנוע. בנוסף, הנתונים מלמדים כי נשים מעורבות פחות בתאונות דרכים קטלניות מגברים - 21% מההרוגים של שנת 2018 היו נשים והיתר גברים.

מנתוני הרשות עולה כי המקום היחיד בו נרשמה עלייה במספר ההרוגים בהשוואה לשנה שעברה הוא בקרב אופניים ואופניים חשמליים. השנה נהרגו 16 רוכבי אופניים רגילים - מספר זה מהווה עלייה של 4 הרוגים בהשוואה לשנה שעברה, ו-19 מספר ההרוגים רוכבי אופניים חשמליים - עלייה של 12 הרוגים בהשוואה לשנת 2017.

בשנת 2018 נרשמה ירידה ניכרת של 18% במספר ההרוגים במגזר הערבי - 95 הרוגים לעומת 116 בתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 17% במספר ההרוגים בכבישים הבינעירוניים - 180 הרוגים לעומת 216 בתקופה המקבילה אשתקד.

מדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, מייחס את הירידה הכללית במספר ההרוגים לשתי סיבות עיקריות: הראשונה היא השיפור המשמעותי שחל בתשתיות התחבורה בישראל, ובכלל זה הקמתם של מחלפים וגשרים, הפרדות מפלסיות וטיפול במוקדי סיכון. מהנתונים עולה בכל המקומות בהם בוטלו מוקדי הסיכון נרשמה ירידה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים בתאונות.

הסיבה המרכזית השנייה לירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים היא הטמעתן של מערכות בטיחות מצילות חיים במאות אלפי כלי רכב בישראל. מנתוני אגף הרכב והמדען הראשי של משרד התחבורה עולה כי למערכות הבטיחות השפעה דרמטית על הירידה במספר התאונות. מנתוני חברות הביטוח עולה כי מערכת בטיחות מסוג התרעת אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב מפחיתה את ההסתברות לתאונה ב-19%, וב-30% בחומרת התאונה.

ד"ר סופר ציין כי התנהגות הנהג היא הגורם המשמעותי ביותר בהתרחשותן של תאונות הדרכים. דפוס הנהיגה של הנהג ויכולת ההשפעה עליו יכולים לחולל מהפך של ממש בנושא. "בשנים האחרונות גדלה בצורה משמעותית שכיחות ההתקנה של מערכות בטיחות בכלי רכב, בארץ ובעולם. מטרתן של מערכות אלה, לסייע לנהג בהבנת הסיטואציה, ולעיתים אף בפעולות הנדרשות כדי להתמודד עמה", הוסיף ד"ר סופר.

סיבות נוספות שתרמו לירידה במספר תאונות הדרכים, הן הגברת האכיפה המשטרתית בכבישים הבינעירוניים ופעילות ההסברה הנרחבת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תוך מתן דגש על המגזר הערבי בישראל.