מהלך מסוכן שיביא לאבדן קולות בימיןאלירן אהרון

האסטרטג ואיש התקשורת רמי סדן, יועצו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנתח בראיון לערוץ 7 את הטלטלות הפוליטיות של הימים האחרונים ובראשית דבריו מתייחס לפירוק 'המחנה הציוני', מהלך שלדבריו נעשה בשל חוסר ברירה מצידו של אבי גבאי.

"לאבי גבאי אין ברירה. אבי גבאי הוא כישלון מהדהד שמנסה לבנות מנהיגות על הגב של ציפי לבני. מדובר בתרגיל מנהיגות ידוע לכל מי שעוסק בתקשורת. הוא מבקש להראות שהוא בעל הבית והוא יראה לה.

"בסופו של דבר גבאי לא כל כך פגע בציפי לבני שעברה ממפלגה למפלגה, אבל לעומת זאת כולם הבינו שאבי גבאי נואש, משפיל אנשים בצורה שלא מכבדת אותו. האיש ללא דרך נותר גם ללא אישיות".

להערכתו המהלך של גבאי מוביל את מפלגתו למציאות בה ספק אם היא תעבור את אחוז החסימה, "כי אותם שהאמינו ביושרה של ציפי לבני ובחשיבה הפוליטית שלה יאמרו שאין להם עסק עם מי שמתנהג בצורה כזו והוא יעבור את אותו תהליך שעבר אביגדור ליברמן אחרי ששלח את דני איילון לבצע את תרגיל ההשפלה לשגריר הטורקי. בסופו של דבר מי שניזוק מכך היה שר החוץ, אביגדור ליברמן, עצמו".

ובאשר למפלגתם החדשה של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, סבור סדן כי "המהלך של נפתלי בנט הוא מהלך מסוכן מאוד, מהלך שעלול להביא לפיצול ואבדן גדול של קולות בימין, להוציא מקרה אחד בו יוגש כתב אישום נגד בנימין נתניהו, ואז יכול להיות שבנט יהפוך לשארל דה גול הישראלי שבא להציל את מחנה הימין. נכון לעכשיו זה רחוק מאוד וזה מהלך מסוכן שלא דואג לציבור אלא לרצון לנקום ולנצח אישית, ולא זה עניינו של הציבור הציוני דתי".

"השנאה הפרה במקרה הזה את השורה", מעריך סדן המוסיף כי השנאה האישית גברה על השיקול הלאומי והרצון להראות הוביל את השר בנט למהלך בעל סיכון עצום, "וברגע שהימין יתרסק לשביבי קולות היכולת שלו להשפיע על ראש הממשלה העתידי היא קטנה מאוד".

ומה באשר לרצון להגיע אל כס ההנהגה, אל כהונת ראש הממשלה, שאיפה שנראה שלא תתממש משורות הבית היהודי? "אין ספק שמה שעשו בנט ושקד בחכמתם מבטא שני תהליכים שמתרחשים בעצמת שיטפון בציבור הדתי לאומי. התהליך הראשון הוא שהציבור הדתי לאומי הופך לציבור מסורתי. הוא לא מוכן בחלקיו הגדולים לקבל את ההלכה כגורם מחייב, דתי בשעות הפנאי, דתי כשנוח לו.

''הציבור הזה יכול ללכת בבוקר השבת לבית הכנסת ואחרי הצהריים לנסוע למשחק כדורגל. הציבור הזה אומר שהוא לא רוצה את הרבנים והמחויבות ההלכתית ומתאימה לו הנהגה ששמירת השבת והכשרות לא בראש מעייניהם".

"המגמה השנייה היא שהציבור הדתי כבר לא רוצה לעסוק במועצות דתיות אלא להיות שר ביטחון, הציבור הזה רוצה להנהיג את המדינה וברמה הגבוהה ביותר. נפתלי בנט מבטא את שני הלכי הרוח הללו. אלו תחושות שבחלקן נכונות ובחלקן מובילות לאסון. הוא האיש שמוביל את הציבור הדתי להיות מסורתי שמקבל כל אחד, אבל כשעוקרים את עמוד השדרה של השבת, הכשרות והחינוך הדתי פגענו ביכולת שלנו להגדיר ולבדל את עצמנו כציבור דתי, ופה תהיה הבעיה שלנו כל עוד אין כתב אישום נגד בנימין נתניהו".

עוד נשאל סדן אודות המטאור הפוליטי של מערכת הבחירות הנוכחית, בני גנץ. "בני גנץ הוא איש המפתח בבחירות הללו בגלל שאף אחד לא יודע עליו כלום. הוא בא נקי, אי אפשר להאשים אותו כמו שמאשימים את לפיד על מה שקרה כשהוא היה שר אוצר ואף אחד לא יטען כלפיו את מה שטוענים כלפי נתניהו. הוא בא כבתולה קדושה, אבל מהרגע שהוא נכנס למערכה הפוליטית הוא מפסיק להיות כזה.

''מי שבני גנץ יחבור אליו היום יש לו סיכוי לנצח את הבחירות כי הוא מקרין בשורה חדשה וטהורה לכאורה. הציבור הישראלי מאס בשטיקים ובטריקים ויש בכל מערכת בחירות אשליה שהפעם המישהו החדש יהיה שונה. אני לא בטוח שגנץ יהיה שונה, אבל כעת הוא מקבל את הקרדיט הזה".

במציאות שכזו סבור סדן כי חבירה לגנץ יכולה בהחלט להוות איום של ממש כלפי נתניהו.

ומה על נתניהו עצמו שנשמע בטוח בעצמו על אף חבל האישומים המתהדק סביבו? "נתניהו הוא השועל החכם ביותר בכרם של הפוליטיקאים שלנו. אין ספק שכל כתבי האישום האלה, חלקם אמתיים וחלקם חסרי בסיס לתחילת ראיה, אף אחד מהם לא הוכח כדבר אמתי, הם ניסיון ברור של האליטות השולטות בפרקליטות ובתקשורת לנסות ולהדיח אותו לא דרך הקלפי אלא דרך המערכת המשפטית.

''מה השפנים שיש לנתניהו בכובע? אני לא יודע. אבל אני יודע שהוא האלוף המובל בארץ ואולי בעולם בניהול מערכות בחירות. אם הוא היה מנהל את המדינה באותו כשירות שבו הוא מנהל מערכות בחירות מזמן היה כאן שווייץ".

סדן נשאל גם על ההצעה שהעלו רבני הציונות הדתית לאחיו של רמי סדן, הרב אלי סדן, ליטול לידיו את מושכות הנהגת המפלגה הדתית לאומית. רמי משיב: "אני רק יכול לומר שעצתי לאחי היקר והאהוב היא שיישאר מחנך, אידאליסט שמקים מפעלים ולא ייכנס לפוליטיקה. הוא לא בנוי לחוסר היושר הזה. המשחקים של פוליטיקאים שאומרים כן ועושים לא, הצורך לדעת לעשות מניפולציות פוליטיקות הן ממש לא באופיו".

על הצעת הקמתו של בלוק ימני שיעמוד כאחד, סבור סדן כי מדובר ברעיון נכון שכן "כל פעולה של אחדות מוסיפה לנו כוח ועצמה בבירור האמת. נכון יעשו מנהיגי הבית היהודי יחד עם אלי ישי ואחרים אם יתאחדו סביב הרצון לשמור על השבת, על החינוך ועל ארץ ישראל. אלה העקרונות שחשובים לנו ואם הם ילכו יחד הם יזכו להצלחה אמתית".