"היינו אנחנו בלי מסננים ובלי הכנות מראש". אסתר ויהונתן מיר
"היינו אנחנו בלי מסננים ובלי הכנות מראש". אסתר ויהונתן מירצילום מסך קשת

הדרך של אסתר ויהונתן מיר לזכייה במקום הראשון בעונה הראשונה של 'MKR המטבח המנצח' הייתה מקרית לגמרי.

"זאת הייתה השגחה מלאה", משחזר הבעל יהונתן. "בת דודה שלי תייגה אותי בפוסט שהודיע על התוכנית בפייסבוק. ענינו על שאלון והזמינו אותנו לאודישן. אחרי כמה מיונים הודיעו לנו שאנחנו בפנים. כשהתקבלנו אמרתי לעצמי שאם השם יתברך הביא אותנו עד הלום, אנחנו הולכים לקחת. זה המאני טיים שלנו. באתי בביטחון שלם. אצל רבי נחמן יש הרבה עניין ברעיון של מחשבה יוצרת מציאות, והלכתי עם זה ממש חזק. אשתי הייתה יותר חששנית".

"אני נורא התרגשתי. הייתי בהלם", מודה אסתר. "הייתי מופתעת לחלוטין. לא חשבתי שנזכה, אפילו לא האמנתי שנעבור את האודישן", היא צוחקת.

יהונתן: "כשקיבלנו את התאריכים של הצילומים רשמתי אותם על דף, ובתאריך של הגמר כתבתי 'אסתר ויהונתן מקום ראשון'. הדף הזה תלוי לנו על המקרר. רציתי לייצר את זה בפועל. כל בוקר עם התפילין התפללתי שאנחנו לוקחים את הגמר".

MKR ששודרה בקשת 12 סומנה כהצלחה, כשב-97 אחוזים מערבי השידור שבהם שודרה היה לערוץ ממוצע רייטינג נכבד של 15.4 אחוזים. ההצלחה הזאת זכתה לבונוס כשהסתיימה עם זוג מנצח מפתיע ולא שגרתי - חוזרים בתשובה תושבי צפת שגברו על שלושת הזוגות האחרים שהגיעו לשלב הגמר.

הדרך של אסתר ויהונתן לניצחון לא הייתה קלה. מלבד היצירתיות, הכישרון והמקוריות, באו לידי ביטוי בפרקים השונים גם רגעים זוגיים טעונים. סצנה אחת שלקוחה מהפרקים הראשונים מלמדת על מד הלחץ שעמו נאלצו הזוגות להתמודד במהלך התחרות.

מצלמות ומיקרופונים שמתעדים כל מילה וכל צעד - זה נשמע מלחיץ נורא.

אסתר: "בתור אדם שחזר בתשובה, כשידעתי שאני הולכת להיות מוקלטת ומצולמת רציתי להעביר מסר של בעלי תשובה בדרך נעימה וטובה. ובאמת, בהתחלה כשהמיקרופון עלייך את מנסה לנסח את המילים שיוצאות לך מהפה, אבל אחרי כמה דקות את מתרכזת במשימה ושוכחת מכל המצלמות מסביב והאמת שיש בך מבעבעת ויוצאת לאור. המצלמות היו ומה שהן ראו זאת האמת שלנו. היינו אנחנו בלי מסננים ובלי הכנות מראש".

יונתן: "פשוט באנו וזרמנו. ואגב, אני יכול לומר לעם ישראל שככה השם יתברך עובד איתנו, בני האדם. המיקרופון והמצלמות מכוונים עלינו, ואנחנו צריכים לשמור על האמת ולא להתבלבל משום דבר".

במהלך העונה התחרו ביניהם הזוגות בבישול ובהגשה, וגם דירגו זה את זה בליווי השופטים חיים כהן ורותי ברודו.

איך הסתדרתם עם נושא הכשרות? מה עשיתם כשנדרשתם לטעום מאכלים שהכינו המשתתפים האחרים שפחות בקיאים בהלכות או בבשר וחלב?

"בנושא הכשרות היינו מאוד ברורים", מבהירה אסתר. "בהפקה ידעו בדיוק מה הגבולות שלנו, וכשהוגשו מנות שלא מתאימות לנו בנושא הכשרות אז או שלא שפטנו בכלל או שפשוט לא טעמנו. הלכנו עם האמת שלנו, וזה לא גרע מהציון של המתמודדים. במהלך השידור של התוכנית היו בטוקבקים הרבה שאלות סביב נושא הכשרות. אנשים שאלו: 'איך זה יכול להיות שדתיים אוכלים במטבחים כאלה?'. אבל הם שכחו עניין מאוד ברור, שאת הדין וחשבון שלנו אנחנו מנהלים מול בורא עולם ולא מול בשר ודם. ואנחנו מאוד שלמים עם איך שהתנהלנו", היא הודפת את הביקורת.

מה ההשתתפות בתחרות הזאת עשתה לכם?

"השינוי שחל בנו היה בראש ובראשונה בתור זוג נשוי", אומרת אסתר. "מי שצפה בתוכנית בטח שם לב שאני קצת קונטרול-פריק ומאוד קשה לי לסמוך על אנשים, גם אם מדובר בבעלי ובפרט במטבח. למדתי לסמוך עליו, לתת לו יד חופשית במטבח, לשחרר. זה לא קל. זה התהליך הכי גדול שעברתי עם עצמי ועם יהונתן במהלך התוכנית".

יהונתן: "בעיניי התוכנית איחדה את עם ישראל. היו שם אנשים מכל הסוגים והמינים. ובהתחלה אנשים הסתכלו עלינו בחשדנות 'מי אלה הדוסים האלו?' אבל מהר מאד הפכנו חברים, גם עם חבר'ה שלכאורה נראים הכי רחוקים מאתנו. אנחנו בקשר הדוק עם כולם. עם ישראל זה עם ישראל. היה שם חיבור עצום בין כולם. 18 שנה אני בתשובה והשם יתברך עשה לי שיעור: 'בוא תראה מה זה עם ישראל'. לימד אותי מה זה חיבור אמיתי לעם ישראל. הרבה טוב יצא שם. לא באתי להחזיר אף אחד בתשובה, לא דיברתי עם אף אחד אמונה אבל כשאתה בא כמו שאתה- הלב נפתח. היה שם מין חיבור שלא נוצר בכל מקום. אנחנו צריכים להיות מאוחדים לאהוב ולחזק אחד את השני. זה כל התפקיד שלנו".

אסתר מהנהנת בראשה. "גם כשהיינו בלב ליבה של תל אביב הגועשת והחיים החילוניים האקסטרימיים, כשאתה פוגש יהדות יש לשונות של אש. ראינו את זה בחוש. את רואה יהודי שאת בכלל לא מדמיינת שיש לו קשר ליהדות, וכשהוא פוגש יהודי עם דרך של יהדות - הניצוץ היהודי נדלק בו. וזה אומר, אני חושבת, שעשינו עבודה טובה", היא מחייכת.

יד קלה על המקלדת

בני הזוג אסתר ויהונתן מיר מתגוררים כיום עם ארבעת ילדיהם בצפת, אך את ילדותם העבירו בבת ים. אסתר (29) נולדה וגדלה בבת ים, בת בכורה למשפחה מסורתית. "משפחה מרוקאית וחמה שמכירה את המסורת. בשבת היו בבית פלטה ומיקרוגל". יהונתן (35) נולד בבאקו שבאזרבייג'ן, "למשפחה חילונית ממש", ועלה ארצה בגיל 11. את תהליך החזרה בתשובה החל בגיל 17. יהונתן עבד כטבח במסעדות. בגיל 26 הציע לאסתר נישואין בכותל, ואחרי חודשיים הם נישאו. מבחינה זוגית הם עברו עליות ומורדות וכמעט פירקו את החבילה, אך למרות הקשיים בנו תא משפחתי חם ואוהב. בהמשך הקימו מסעדה מקומית בצפת, אך נאלצו לסגור אותה בעקבות קשיים כלכליים. עם הזכייה בתוכנית הם קיבלו 200 אלף שקלים לפתיחת מסעדה, וכעת הם מקווים בעזרת כספי הפרס לפתוח מסעדה חדשה וגם פרק חדש בחייהם.

יחד עם הפרסום הרב נאלצו אסתר ויהונתן להתמודד עם טוקבקים בוטים ואמירות קשות. "אני חושב, בלי קשר אלינו, שאנשים היד שלהם קלה על ההדק", מלין יהונתן. "הם לא מבינים כמה נזק הם יכולים לגרום. היה לי משבר קטן כשטוקבקיסטים לכלכו על אשתי. אסתר אמרה ביקורות על המנות שהכינו בתוכנית ואנשים השמיצו והעליבו אותה. כתבו שהיא סתם פלצנית, שהיא מפלצת, שהיא שמנה, רעה... זה פגע בי. ולפי דעתי, מי שיש לו קצת שכל בקדקוד מבין שאסתר כיום היא בין מבקרות האוכל החזקות בארץ. מי שפנה אליי באופן פרטי ושאל שאלות עניתי לו בכבוד, אבל מי שרצה לפגוע דרך המקלדת, אני לא חייב לו שום דבר. צריך לזכור שבצד השני יש בני אדם, ולכתוב סתם מה שבא לך זה לא בא בחשבון", הוא אומר. "תזכרו שהחיים והמוות ביד המקלדת. עם כל הכבוד שרק כתבתם כמה מילים, וואלה, אנשים קוראים את מה שאתם כתבתם ונפגעים".

"כהרגלי בקודש אני, בניגוד ליהונתן, לא מתרגשת מהטוקבקים", היא אומרת. "הטוקבקים, גם הטובים וגם הרעים, עשו עבודה. אם הגענו למצב שלא משנה איזה פרק משודר מרבית הטוקבקים מתייחסים אלינו, זה אומר שאנחנו זוג מספיק מעניין ומעורר באזז. אני אומרת תודה להם שהם עשו מאיתנו עניין הרבה יותר גדול. הם עשו בשבילי עבודת פרסום נהדרת בחינם ובהפוך על הפוך עזרו לנו".

מה התוכניות שלכם לעתיד?

"אנחנו מרגישים שזו התחלה של דרך חדשה בשבילנו", אומר יהונתן. "אנחנו כרגע מאוד זהירים, עובדים על כמה דברים במקביל. אנשים מכל הכיוונים אמרו לנו 'יאללה, תפתחו מסעדה', אבל אנחנו נזהרים. כולם יודעים שעולם המסעדנות מאוד קשה מבחינה כלכלית. עברנו את הגמר ואת הלידה של הבן, ועכשיו אנחנו מתאוששים ועושים תוכניות. בעזרת השם יתברך נפתח מסעדה חדשה ונשמח להזמין את כולם לבוא לאכול אצלנו".