בשבע מהדורה דיגיטלית

הימור פסול

תרבות הקזינו מנוגדת לערכי היהדות הבסיסיים והמהותיים ביותר. דעה

הרב דוד סתיו , כ"ו בטבת תשע"ט | עודכן: 15:14

הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיו
צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

מה יש בה, ביוזמה להפעלת הקזינו באילת שגוררת אחריה תמיד ביקורת קשה בעולם הדתי וההלכתי?

מנגד, דווקא החוגים הלאומיים המנהלים את כלכלת ישראל מנסים השכם והערב לקדם את הרעיון. אני מניח כי התומכים רואים בעיני רוחם תיירות פורחת ומשגשגת שמבקשת ליהנות ממשחקי המזל, שיירות אוויריות של עשרות אלפי ישראלים שיורדים לאילת במקום לכלות את כספי הימוריהם בארצות ניכר. ואם כבר קזינו, לפחות שהיהודים ייהנו מסיפוקי היצרים של עצמם.

השוללים יתקשו להצביע על נימוקים משכנעים במישור זה. קשה לעמוד מול פיתוי של מיליוני דולרים שנכנסים לקופות בתי המלון ומועדוני השעשועים. גם הנימוק ההלכתי השולל משחקים בקובייה ורואה בהם מעשה שהוא על גבול הגזל לא יכול להחזיק, שכן בשם אותו סוג של טיעונים היה מקום לאסור על קיומם של חופים מעורבים, מועדוני לילה או פעולות "תרבות" אחרות שאינן עולות בקנה אחד עם עולם ההלכה ואולי אף חמורות ממעשי ההימורים.

דומה שההתנגדות להפעלת קזינו בישראל נוגעת לשני מישורים מהותיים לקיומנו כחברה וחורגים ממעשה הלכתי פרטי חמור ככל שיהא. לצערנו, עשרות אלפי ישראלים משקיעים את כספם בהגרלות ובהימורים, מכלים את רכושם ומוצאים עצמם אחר כך מחוסרי כול. כתוצאה מכך משפחותיהם סובלות חרפת רעב והם מידרדרים למחוזות האפלים ביותר של החברה האנושית, לסמים, לזנות וכדומה.

עם ישראל לא יכול להרשות לעצמו מציאות חברתית נוראה שכזו. מעטים מרוויחים ורבים פושטים את עורם. חברה יהודית שאמונה על כללי ערבות בסיסיים לא יכולה להרשות זאת לעצמה. אני זוכר מפגש עם חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי, שביקש לקדם יוזמות נגד תופעות אלו גם במפעלי הגרלות. לצערי יוזמותיו הברוכות בעניין לא זכו לאוזן קשבת מספיק.

אבל ההתנגדות לתופעת הקזינו צריכה לבוא ממקום גבוה יותר. תורתנו הקדושה ציותה על עבודה מיגיע כפיים, "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך". המחשבה כי אפשר לבנות עתיד וחיים מהימורים היא נוראה ומנוגדת לעולם הערכים הבסיסי שלנו. חכמינו כינו זאת בשם "מי שאינו עוסק ביישובו של עולם". זהו האל"ף בי"ת של הנהגת דרך ארץ.

זוהי הסכנה הגדולה בהכנסת תרבות של קזינו לארצנו. בוודאי יימצאו אלו שייתלו בסיפורים חסידיים על זכיות בגורל, אחרים ימצאו לכך אסמכתאות בגימטריות שונות. אבל תורתנו מבקשת מאיתנו לטפח עולם של "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך".

הכותב הוא יו"ר ארגון רבני צֹהר