פולין
פוליןiStock

אנדרו אנדרושקייביץ' (28) שעמד בעבר בראש תנועת "צעירי כל פולין" ונחשב לאחד הפעילים האנטישמיים במדינה, התמנה לשר לעניינים דיגיטליים ומדיה חברתית.

תנועת "צעירי כל פולין" נחשבת לתנועה לאומנית ואנטישמית שראשיה ופעיליה התבטאו בחריפות קשה כלפי יהודים וכן כלפי קהילות מיעוטים וחברי הקהילה ההומו-לסבית.

אנדרושקייביץ' תועד במספר סרטוני וידאו במהלך הפגנות נגד מיעוטים וחברי הקהילה הלהט"בית כאשר הוא צועק סיסמאות נגדם. אנדרושקייביץ' התפרסם כאחד מפעילי הימין הקיצוני הבולטים בפולין, כאשר התייחס לכל מי שלא הסכים עם דעותיו במילים כגון "טפילים", "בוגדים" וכן "אויבי פולין".

אנדרושקייביץ' נבחר לראשונה לפרלמנט הפולני בבחירות שהתקיימו בשנת 2015, כאשר התמודד במסגרת מפלגת הימין "קוקיז 15". עם תחילת שנת 2019 הודיעה ממשלת פולין כי הוא מונה לתפקיד השר לעניינים דיגיטליים ומדיה חברתית, משרד שהוקם בשנת 2015 על מנת לקדם את תשתיות האינטרנט והשירותים האלקטרוניים בפולין.

המינוי של אנדרושקייביץ' לתפקיד שר בממשלת פולין עורר ביקורת חריפה מצד ראשי ארגונים יהודיים שטענו כי "מדובר בשפל חדש" של ממשלת פולין.

אברהם פוקסמן, שעמד בראש הליגה נגד השמצה עד שנת 2015 ומכהן כיום כראש המרכז לחקר אנטישמיות במוזיאון המורשת היהודית בניו יורק, אמר "נראה כי פולין הגיעה לשפל חדש כאשר מינתה ניאו נאצי אנטישמי כממונה על האינטרנט והמדיה החברתית. היכן הקולות הזועמים בפולין ובאיחוד האירופי? היכן מחלקת המדינה בארה"ב?".

אנדרושקייביץ' הביע בעבר תמיכה גורפת ב"חוק הפולני" ואמר כי "ליהודים היתה תמיכה רבה בקרבנו, כעת הם מפסידים אותה. מדינת ישראל והקהילות המשוייכות אליה בכל העולם מגבירות את הסכסוך הזה, וזה מדאיג".

הוא גם התבטא בשני נושאים שנויים במחלוקת נוספים, ובהם ההאשמה כי ליהודים היתה נציגות בלתי מידתית במפלגה הקומוניסטית ששלטה בפולין לאחר מלחמת העולם השנייה, וכן על כך שלא נפל דופי בהתנהגותם של אזרחי פולין כלפי שכניהם היהודים במהלך המלחמה.

רפאל פנקובסקי, יו"ר הארגון הפולני "לעולם לא עוד" הפועל נגד אנטישמיות וגזענות בחברה הפולנית, אמר בראיון לעיתון הגרמני "אלגמיינר" כי "מינויו של היו"ר לשעבר של תנועת 'צעירי כל פולין' לתפקיד ממשלתי הוא עוד דוגמא ללגיטימציה שמוענקת לתנועה הלאומנית והפשיסטית הקיצונית הזו בזרם הפוליטי הנוכחי".