השופטת אסתר חיות
השופטת אסתר חיותצילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות מתחה הערב (חמישי) ביקורת על שרת המשפטים איילת שקד שמתגאה במינוי שופטים שמרנים לבית המשפט העליון.

חיות נאמה בכנס העמותה למשפט ציבורי שנערך בחיפה, ואמרה כי ''יש כאלה המנסים להתהדר במינויים של שופטים כאלה ואחרים ובהטיית נתיב 'הספינה' של בתי המשפט.

"הניסיונות לגרור את מערכת בתי המשפט ושופטיה אל השדה הפוליטי, והניסיונות של גורמים לנכס לעצמם שופטים, חותרים תחת עקרונות היסוד של הרשות השופטת אך אינם חדשים".

"בהקשר זה ברצוני לומר כי ממש כשם שחזקה על השופטים המתמנים כי ידעו לנתק את 'חבל הטבור' בינם ובין מי שתמכו במועמדותם, כך יש לצפות מאותם התומכים כי ינתקו גם הם את אותו החבל בקצה שלהם ויאפשרו למערכת בתי המשפט ולשופטי ישראל לעשות את מלאכתם במקצועיות ובאופן ענייני על פי הדין ללא מורא וללא משוא פנים, כדרכם של השופטים מאז ומעולם''.

לדברי חיות, יציבותה של ספינת מערכת בתי המשפט נסמכת במידה רבה על מגוון הדעות בה. ''בניגוד למה שמנסים לצרוב בימים אלו בתודעה הציבורית, מגוון הדעות במערכת בתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט לא נולד היום. הוא מאפיין את המערכת שלנו מאז ומתמיד ויעידו על כך עשרות אלפי פסקי דין שניתנו לאורך השנים ובהם ניתן למצוא השתקפות יפה ומגוונת של דעות ותפיסות עולם''.

נשיאת העליון הדגישה כי ''תנאי הכרחי נוסף ליציבות הספינה הוא השמירה על גישה מתונה ומאוזנת ועל היכולת לבחון כל עניין ועניין בלב פתוח, בנפש חפצה, בעצמאות מחשבתית ובאחריות שיפוטית''.

"אך חשוב לומר כי אין לבלבל בשום אופן בין גישה מתונה, מאוזנת ואחראית ובין שמרנות בכל מחיר. שמרנות על פי ההגדרה המקובלת הינה תפיסת עולם המתנגדת לשינויים חברתיים, תוך קידוש מוחלט של היציבות וההמשכיות והתבצרות בסדר הקיים.

''תפיסה כזו, של שמרנות בכל מחיר אינה מתיישבת עם מהותו של המשפט, אשר לעולם אינו קופא על שמריו והוא מטבעו דינאמי ומצריך שינוי ופיתוח מתמיד, משום שהוא מיועד לשקף את הסדר החברתי הנדרש במציאות החיים המשתנה", אמרה הנשיאה חיות.