C-130J סופר הרקולס
C-130J סופר הרקולסPhoto by Ofer Zidon/Flash90

בארבע השנים האחרונות קלטה טייסת התובלה הכבדה "הפילים" את מטוסי ה"סופר הרקולס" החדישים - שזכו בשל יכולותיהם מרחיקות הלכת לכינוי התנ"כי "שמשון". רגע לפני פתיחת השנה האזרחית החדשה, עם הגעת המטוס השביעי במספר מארה"ב לישראל, הושלם חלק חשוב במהלך ההקמה של הטייסת ומעתה תיקח על עצמה טייסת "הפילים" נתח מרכזי מפעילותו המבצעית של חיל האוויר. לרגל אבן דרך היסטורית זו, מפקד טייסת "הפילים" מסכם לראשונה את המהפכה שהספיק המטוס לחולל בשירות צה"ל.

"אני יודע להגיד בביטחון שעם המטוס הזה אנחנו מסוגלים, ואף ביצענו, פעולות מבצעיות שבעבר לא התאפשרו, ושגם היום לא יודעים לבצע בשאר העולם", אומר מפקד טייסת הפילים, סא"ל ח'. "המטוס אומנם השתתף בפעילות מבצעית ענפה בשירות צבאות זרים, אך בארבע השנים האחרונות הספקנו לא פעם למתוח את יכולותיו ולעשות בו שימוש כמו שרק בחיל האוויר הישראלי יודעים".

טרם הגעתו, רכש מטוס ה"סופר הרקולס" ניסיון מבצעי נרחב בשירות הצבא האמריקאי וצבאות מערביים נוספים בפעולות שפורסמו, ביניהן במלחמת האזרחים בלוב בשנת 2011, באפגניסטן ובעירק. "את הפעילות המבצעית הראשונה בשורות צה"ל אנחנו מבצעים במהלך 2015, לאחר הגעת המטוס השלישי", משחזר סא"ל ח', "מאז השתתפנו בשורת משימות שאופייניות למערך התובלה הכבדה".

"השמשון גם יודע לתדלק באוויר, וניתן לשלוח אותו רחוק יותר, מהר יותר ועם הרבה יותר מטען משידענו בעבר", הוא ממשיך, "היכולת להגיע לכל נקודה בעולם אפשרה לנו בשנים האחרונות לספק חופש מוחלט לדרג מקבלי ההחלטות להורות כמעט על כל פעילות מורכבת".

כפי שקורה לא פעם, ובייחוד בתחום התעופה הצבאית, המציאות הביטחונית הישראלית מהווה שדה ניסויים טוב לבחינת יכולותיהם של מטוסים חדשים. כאן, מזכיר סא"ל ח', נדרשנו לבחון את קצה גבול היכולת של המטוס ולמתוח אותו רחוק יותר: "אנחנו מפעילים את השמשון שונה מיתר המפעילים בעולם - החל מתוואי הטיסה המורכבים ועד למשקלים הכבדים שאנחנו מעמיסים ולגובה הטיסה. אם בעולם היום מבצעים את ה"פיינל", השלב האחרון בתהליך הנחיתה, לאורך שישה עד שמונה מייל, אנחנו הצלחנו לקצר את זה עם השמשון למייל וחצי, על אף שהמטוס עצמו ארוך בכחמישה מטרים מה"קרנף" הוותיק. הכנה כל כך קצרה לנחיתה מאפשרת לנו למעשה לפעול בכל נקודה, ולהגיע לכל כוח שצריך אותנו ללא הגבלה".

מערך התובלה הכבדה מבצע שלל פעולות מבצעיות, כולל משימות הומניטריות גלויות, שהבולטות ביניהן הן הטסה של משלחות סיוע כמו זו שיצאה לנפאל בעקבות רעש האדמה הקטלני. אולם הפעילות החשובה ביותר שלו היא הסיוע לכוחות הקרקע בשדה הקרב - הנחתה קדמית, הצנחה, חילוץ פצועים ואספקה בהיטס. "המהפכה שהביא השמשון בסיוע לכוחות הקרקע שלנו אדירה", אומר מפקד טייסת "הפילים". "אם בעבר הכוח בשטח היה צריך להתמקם באזורים מאוד מסוימים שיאפשרו לנו להגיע ולסייע לו, היום אנחנו יודעים להגיע לכל כוח בכל מקום ומצב שהוא נקלע אליו".

"למטוס תפקיד מרכזי גם בהצנחת כוחות בעת הצורך", מתאר סא"ל ח'. "בשיתוף עם יחידת "מרום" של זרוע היבשה, האחראית על הכשרות הצניחה בצה"ל, הגדלנו את כמות הצונחים היכולים לשהות ולצאת מהמטוס מעבר למקובל בעולם. ייחודיות נוספת בהפעלה הישראלית היא במשקלים הגדולים הרבה יותר שאנחנו יודעים להעמיס, וביכולת לנחות במסלולים מורכבים שרק אנחנו יודעים לנחות בהם בזכות מערכות ישראליות ומיומנות הטייסים שלנו".



על הנייר, יכולות המטוס החדיש עדיפות בהרבה על אלו של ההרקולס הוותיק "קרנף", המשרת בצה"ל כבר עשרות שנים - ממש בכל אספקט. "אנחנו מדברים בקווים כלליים על שיפור רוחבי של 20% בכלל היכולות", מתאר סא"ל ח'. "כלומר שאם פעם ידענו לטוס כך וכך אלפי קילומטרים, היום המרחק הזה גדול בעשרות אחוזים ואיתו זינקו גם מהירות הטיסה, הגובה, וקיבולת תא המטען. המטוס בגרסתו הישראלית יכול לשאת 128 לוחמים, 4 כלי רכב משוריינים ולא פחות מ-97 אלונקות".

מעל לא מעט מיכולותיו העדיפות של ה"שמשון" הישראלי מתנוסס דגל כחול-לבן, שכן מדובר במערכות ישראליות מתקדמות. "לא פעם אנו נדרשים לפעול ולסייע לכוחות בכל הגזרות", מציין סא"ל ח', "לשם כך מותקנות במטוס מערכות הגנה מתקדמות. באמצעות מערכות זרות וישראליות, ובשיתוף עם יתר יחידות צה"ל פיתחנו תורת לחימה שלמה, המאפשרת לנו להפעיל את המטוס באופן מוגן בכל מקום שנצטרך".

אחת היכולות המאפשרות למטוס לבצע את משימתו בחשאיות היא טיסה נמוכה בהרבה מבעבר, ונמוכה משמעותית גם מזו המקובלת ביתר הצבאות. "למטוס עצמו יכולות טיסה אוטונומיות בקרבת הקרקע, מבלי לסכן את אנשי הצוות", מסביר מפקד טייסת "הפילים". "כמו כן אנו מצוידים במערכת תצפית מתקדמת של 'רפאל', שבזכותה ניתן לראות בבירור, גם בלילה, את פני הקרקע ולבצע טיסה בטוחה בקרבתם".

כטייסת תובלה טקטית מרבית משימותיה של טייסת "הפילים" אינן מפורסמות לציבור. "למטוס עצמו יכולות טיסה מתקדמות בתנאים מורכבים מבלי לסכן את אנשי הצוות", מסביר מפקד הטייסת. "כמו כן ציידנו את המטוס בישראל במערכות תצפית וניווט מתקדמות המאפשרות לנו לבצע את משימותנו על הצד הטוב ביותר גם בלילה".

את מרחק הטיסה המוגדל, משיג המטוס החדש באמצעות צריכת דלק נמוכה בעשרות אחוזים ביחס להרקולס הישן. "מדובר בירידה של כ-30%, והגדלת מרחק הטיסה היא פועל יוצא של זה", אומר סא"ל ח'. "החיסכון הזה מאפשר לנו גם לשמור דלק רב יותר לביצוע משימות תדלוק אווירי של יתר מטוסי חיל האוויר ולממש בכך בהצלחה רבה את אחת היכולות האסטרטגיות החשובות שיש לחיל".

"מערכת השליטה המתקדמת בדגם הישראלי מעניקה שליטה רחבה יותר", מתאר סא"ל ח', "כלומר טייס שמפקד על המשימה יכול למעשה לשלוט במבנה של מספר מטוסים, ולא רק במטוס שלו. אם נמנענו בעבר מלטוס במבנים גדולים יותר משני מטוסים, היום אנחנו מסוגלים בזכות מערכת זו לטוס במבנים גדולים בהרבה, ולהביא ציוד וכוחות בהיקף משמעותי הרבה יותר לחזית".

עם זאת, המהפכה האמיתית ממש לא מסתיימת ביכולות הטיסה המתקדמות, והיא מגיעה הישר לבטן המטוס. "יש לנו כאן תא מטען שעבר אוטומיזציה מוחלטת ומופעל למעשה ממחשב שמאפשר העמסה יעילה יותר", מבהיר סא"ל ח'. "כמו כן, המטוס בנוי כך שכלל הציוד למשימות השונות נמצא על הסיפון כל הזמן. כל מה שצריך על מנת לעבור בין משימה למשימה, הוא להפוך את הפאנלים שבדפנות תא המטען במטוס - וזה דבר שנעשה בלחיצת כפתור".

שינוי זה אולי לא נשמע מרשים במיוחד למי שאינו מתמצא בדבר, אך מפקד הטייסת מסביר כי הודות לשדרוג, יוכל המטוס לשנות את תצורתו בתוך דקות, בהתאם למשימה, בעודו באוויר: מאספקת רכבים משוריינים לחזית, למשל, להצנחת כוחות. גמישות זו, היא בדיוק מה שיאפשר למטוס לבצע משימות מורכבות ובלתי צפויות בשדה הקרב המשתנה של ימינו.

"יש לנו כוח עצום בתא המטען של המטוס", מתאר סא"ל ח'. "הכבל שאנחנו מחזיקים במטוס כל הזמן מסוגל לגרור לתוך תא המטען כלים כבדים על כל כובד משקלם בעת הצורך, וזו יכולת חיונית שבעבר היינו צריכים להתקין מראש עבור כל פעולה".

ההצטיידות במטוסי השמשון התבצעה כחלק ממהלך רחב למעבר של מערך התובלה הכבדה למטוסים אוויוניים - כלומר כאלו שמוטסים באמצעות מערכות טכנולוגיות מתקדמות. טייסת ה"קרנפים", המפעילה את מטוסי ההרקולס הישנים, גם כן עברה השבחה וקיבלה לשורותיה את הקרנף האוויוני המצויד במערכות הטסה מתקדמות. בין מערכות אלו, תצוגה עילית מלאה המאפשרת לטייס לתפעל את כלל המטוס כשהוא עם העיניים קדימה ומערכות המסייעות בטיסה כבר משלב ההמראה והנחיתה, ובעיקר במהלך השיוט והניווט בדרך למשימה.

"זה משנה את איך שאנחנו מכשירים את הטייסים שלנו", מספר מפקד טייסת "הפילים". "בעבר הם למדו להטיס ממש ידנית, והיום הם מתאמנים על מערכות ניווט, תצפית ותכנון טיסה מתקדמות כבר מקורס הטיס. היכולת לפנות את הקשב של הטייסים שלי מעזרים פיזיים והטסה ידנית וישנה, מקנה לנו יכולת לבצע משימות מורכבות בהרבה, בהן הטייסים מפנים הרבה יותר קשב לסיוע לכוחות הקרקע".

עד כה רשמו ה"שמשונים" רקורד לא רע גם בתחום האמינות. "את 2018 אנחנו מסיימים למעשה בלי שאף משימה נפגעה בשל תקלה טכנית כלשהי - המשמעות היא עצומה", מדגיש סא"ל ח'. "ברגע שהמטוס מוכן לטיסה, אנחנו יכולים להיות בטוחים כמעט ב-100% שברגע האמת, כשתצטרך לצאת למשימה מבצעית מצילת חיים, הוא יעשה את העבודה בדיוק כמו שצריך".

"עם הגעת המטוס השביעי השלמנו למעשה את שלב הקמת הטייסת, ואנחנו עוברים לשלב המבצעיות בו ניקח את עיקר הנטל המבצעי של מערך התובלה הכבדה", מסכם סא"ל ח'. "אך זו לא סופה של המהפכה. בעתיד, כשהתמונה הכוללת של התועלת שהמטוס נותן והיותו נכס אסטרטגי חשוב תתבהר עוד יותר, אני מאמין שנראה אותו הולך ותופס מקום מרכזי במערך ובחיל האוויר בכלל. זהו יום חג, בו אנו משלימים מעבר פיזי ותודעתי למטוסים ויכולות הטסה חדשות - על התוצאות כנראה שלא תשמעו, אבל את הביטחון שיושג בזכות הפעולות היום יומיות שאנו מבצעים בטוח תרגישו".

"נערכנו לקליטה של המטוס החדש בהקשרים אחזקתיים הכוללים לוגיסטיקה, זמינות, אמצעים ותגבור כוח אדם", מתאר רס"ן מ', קצין טכני בטייסת "הפילים". "המטוס השביעי בליין מהווה יתירות ובניין כוח משמעותי עבורנו ". הטכנאים בטייסת עובדים מסביב לשעון במשך כל שעות היממה ומוודאים את תקינות ומוכנות המטוסים.

מטוס ה"שמשון" החדיש הוא מאוד מורכב מבחינה טכנית ולכן נדרש מטכנאי המטוס להיות מקצועיים במגוון תחומים. ״כגודל המטוס כך גם כמות המערכות", מצהיר רס"ן מ', "דבר המהווה אתגר עבור טכנאי הטייסת, ולכן עליהם להיות מוכשרים ובעלי ידע רחב במגוון המערכות והתחומים. אני יכול לומר בביטחון שהגף הטכני של טייסת "הפילים" הוא עוצמתי ומכיל אנשים מקצוענים שלמדו את המטוס היטב. אנחנו מוכנים וערוכים לכל מתוך האמונה וההבנה שעבודתנו היא קריטית להצלחת משימות הטייסת".