בחירת בית ספר: לחשוב יחד, לבחור נכון

הרישום למוסדות החמ"ד העל יסודיים נמצא בשיאו. יסכה חיימוב מסבירה כיצד לבחור מוסד חינוכי ועל מה ההורים צריכים לשם את הדגש.

ערוץ 7 , כ"ז בטבת תשע"ט

אילוסטרציה
אילוסטרציה
Thinkstock

"לחשוב יחד, לבחור נכון"

הרישום למוסדות החמ"ד העל יסודיים החל בתחילת השבוע הנוכחי ונמצא בעיצומו.

הורים רבים תוהים כיצד ניתן לעשות את הבחירה המיטבית עבור בנם או בתם, שתענה מצד אחד על הצורך של ההורים בחינוך מסויים, אבל גם תתאים לנער או לנערה.

יסכה חיימוב, מלוות הורים למציאת חינוך מיטבי, מסבירה מהיכן נולד הצורך בייעוץ ובהכוונה לבחירת מוסדות חינוך. "ברמת העיקרון, תפקידו של ההורה הוא למצוא את המקום הטוב ביותר לילד שלו. אני פגשתי בהורים אמיצים שהבינו שמה שהם חושבים שמתאים לילד ומה שבאמת מתאים לו זה לא תמיד אותו דבר. מהניסיון שלי ניסיתי לתת מענה לפניות האלה. מהצורך הזה שהבנתי שקיים, בניתי מודל שבאמצעותו אני מלווה את ההורים ואת הילד עד שנבחר מקום החינוך".

"זה נעשה באמצעות פגישה עם ההורים ועם הילד, ואחר כך אני מלווה את הילד/ה בהעצמה אישית, בתהליך גישורי בין ההורים והילד והכל כדי למצוא את המקום הכי נכון לילד בנקודת הזמן בה הוא נמצא עכשיו".

למה ההורים צריכים להיות עירניים בבואם לבחור במוסד לילד?

"מקום חינוך הוא המשך לחינוך בבית ואסור שיהיה פער גדול מדי בין המוסד החינוכי למה שמתרחש בבית. קרו לי מקרים שהיה מדובר בבית מאוד תורני או להיפך, לא מספיק תורני, ושולחים את הילד למקום שונה מהבית כי ההורים רוצים שיהיו שם".

"כשנער או נערה עומדים על דעתם, הם יודעים בדיוק מה המצב הדתי בבית, ואם ההורים ממליצים להם ללכת למקום שהוא לא לפי החינוך בבית, הם קצת מורדים. ההורים לא צריכים לחשוב מה הם רוצים, אלא מה באמת טוב לילד שלהם".

ההורים לעתים חושבים שהם יודעים הכי טוב מה יתאים לילד שלהם. לעתים זה נגמר בבכי?

"לצערי הרב פגשתי ילדים רבים מפורקים אחרי שהם חוו חוויה של כישלון. או שהם לא התקבלו למקום חינוך שהם רצו בו או שההורים רצו, או שהם היו במקום מסויים וסילקו אותם ממנו. כשפגשתי את הנערה או הנערה בשלב הזה הם היו מאוד נמוך. ההורים הבינו, בדיעבד, שכנראה לא היה נכון לילד ללכת באותו מקום".

"אני יושבת עם ההורים וחושבים יחד היכן נכון לילד להיות היום, על מנת לחסוך ממנו את החוויה הזאת. היום יש אתגר להתקבל למקום החינוך ואתגר לא פחות גדול להישאר במקום ארבע שנים ושיהיה לנער או לנערה טוב במוסד החינוכי".

איזו נקודה הכי כדאי להורים לשים עליה את האצבע בבואם לתהליך הבחירה של מוסד חינוכי?

"מי שיודע הכי טוב מה טוב לילד שלו זה ההורים והילד. אני בעיקר מקשיבה וחושבת איתם בקול. אני "שואלת אותם המון שאלות שהתשובות שלהן מצויות במשפחה. ההורים צריכים לדעת שלא צריך לחפש רחוק. יש היום מוסדות טובים מאוד בחמ"ד, אבל לא כל מוסד מתאים לכל אחד".

"הגיעה אלי נערה מבית מצויין. להורים היה ברור שהם רושמים אותה לאולפנה שמאוד חשוב לה מצויינות. כשישבתי עם ההורים גילינו שמדובר בתלמידה מאוד טובה אבל שמתאמצת מאוד להצליח. הבנו יחד שבמקום לשלוח אותה למקום שבו המצויינות בלמידה היא בראש, חיפשנו לה מוסד חינוכי שהפן החברתי יותר חזק בו. המקום המדובר היה לא פחות טוב, אבל השיח לא היה על ציונים אלא דגש על עשייה חברתית. להורים היה קצת קשה בהתחלה אבל אחרי שיח הם הבינו שזה הכי טוב לילדה".

כאמור, הרישום למוסדות החמ"ד העל יסודיים נמצא בשיאו, הן למוסדות העירוניים והן למוסדות הפנימייתיים.