בחירת בית ספר: התשובות נמצאות בבית

בעיצומה של תקופת הרישום למוסדות העל יסודיים בחמ"ד מסבירה יסכה חיימוב, מלוות הורים למציאת חינוך מיטבי, כיצד לשתף את הילד בהחלטה.

ערוץ 7 , כ"ט בטבת תשע"ט

יסכה חיימוב
יסכה חיימוב
צילום: יח"צ

לפני שבוע בדיוק, נפתחה ההרשמה למוסדות החינוך העל יסודיים בחמ"ד, והורים רבים מתלבטים כיצד לבחור את המקום הנכון ביותר עבור ילדיהם.

יסכה חיימוב, המלווה הורים למציאת חינוך מיטבי, מסבירה שחלק ניכר מההחלטה טמון גם בילד או הילדה ולא רק בהוריהם.

"אחרי שאני שומעת את ההורים, את הערכים שלהם ומה חשוב להם, מאוד קריטי לשמוע את הילד. אני נפגשת עם הילד וההורים, אח"כ עם ההורים בנפרד ולאחר מכן עם הילד בנפרד. צריך לשמוע ממנו מה חשוב לו".

בדרך כלל ילדים נמשכים אחרי חברים ורוצים ללכת למקום שבו נמצאים "החבר'ה"

"אין ספק שחברים זה משהו מאוד חשוב וכולנו מכירים את זה כי היינו בני עשרה. צריך להבין יחד עם הילד או הילדה, האם זה מה שנכון עבורם, התמקדות בהליכה עם חברים למוסד חינוכי".

איך ניתן להבין אם זה צעד נכון או לא?

"עושים את זה תוך שיקוף של המצב הלימודי והחברתי. למשל, אם מדובר ביציאה למקום רחוק יחד עם חברות, אנחנו שואלים האם היא בנויה ליציאה מהבית? איך היא הרגישה בטיולים שנתיים או במסעות של בני עקיבא מבחינה חברתית? אם מדובר בילדה שכל חברותיה הולכות לפנימיה, אבל לה מתאים יותר קרוב לבית, צריך להביא אותה להבנה הזאת".

"ההבנה שלי היא שהתשובות לכל שאלה נמצאות בבית - ההורים והילדים יודעים מה טוב להם - ופשוט צריך לעצור ולשאול ולא להיסחף אחרי הזרם. לא לחשוב, אם כולם נרשמים למקום אחד, אני אחריהם, אלא לחשוב מה נכון וטוב לילד בנקודת הזמן הזאת".

קורה שבמבט ראשון הילד נראה מתאים מאוד למוסד X, אבל אחרי כמה פגישות את מבינה שמדובר במשהו אחר לגמרי?

"אני מבינה שצריך יותר מפגישה אחת כדי לכוון למקום הכי אידיאלי לילד, בהתאם לתעודה, לאבחון, למה שהילד סיפר וההורים סיפרו. לצערי, לעתים להורים קשה לשמוע, והם לא אוהבים הצעות למקום מסויים. הכי חשוב שילד לא יחווה את החוויה של לא להתקבל למוסד חינוכי".

"הגיע אלי ילד עם בלורית צבועה, ג'ינס קרוע, וההורים רצו מקום עם תגבור גמרא. שמעתי אותם ואמרתי לאב: אם אתה לא מסוגל לדאוג שהבן שלך ייראה מתאים לישיבה, איך אתה רוצה שישיבה כזאת תקבל אותו? עם הילד ניסיתי לנתח מדוע הוא מתלבש כך וצובע את השיער. התברר שזה היה סוג של מרד נעורים. לא מצאנו עבורו ישיבה מאוד תורנית כמו שהאב ציפה, אבל מצד שני מצאנו ישיבה מקומית טובה, היום הילד בכיתה י"א, תלמיד טוב, ומצאנו עבורו את דרך המלך".

חיימוב מסבירה שחשוב שהילד יהיה מעורב בתהליך, כדי שיבין שגם אם כיוון למוסד מסויים, לעתים זה לא הצעד הנכון עבורו.

"בשיח עם הילדים אני מצליחה לעתים להזיז אותם. היה נער שהתעקש ללכת לתיכון דתי וההורים רצו ישיבה. בעבודה נכונה הוא הלך לישיבה שיש בה כיתה רגילה וכיתה מתוגברת תורנית, והוא בחר בכיתה הרגילה. זה קורה בזכות הורים שעצרו וחשבו מה יהיה טוב לילד שלהם בנקודת הזמן הזאת".

כאמור, הרישום למוסדות החמ"ד העל יסודיים נמצא בשיאו, הן למוסדות העירוניים והן למוסדות הפנימייתיים.