השר אריאל בביר הדאג'
השר אריאל בביר הדאג'צילום: דוברות

שר החקלאות אורי אריאל הממונה על הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב נפגש היום (ראשון), עם הועד של הכפר הבדואי הלא חוקי ביר הדאג' וסייר בהריסות במקום.

הסיור הינו חלק מהריסת המבנים הבלתי חוקיים של תושבי המקום לאחר שנים של ניסיונות הסדרה.

השר אריאל דחה במהלך הפגישה את דברי ועד ביר הדאג'. "אנו נמשיך לגלות אפס סבלנות כלפי בניה לא חוקית בנגב. יש לכם שטחים, הצענו לכם אופציות ולא הגיוני שתמשיכו להשתלט על שטחים ולבנות בנייה בלתי חוקית. מי שרוצה לנסות אותנו, תפאדל".

אמש אמר השר אריאל כי "המדינה הציעה להם בשנים קודמות הצעות מפליגות והם דחו את כל ההצעות. ישנו כפר מתוכנן עם תב"ע בתוקף שהתושבים יועברו אליו. מדינת ישראל תתן לאזרחים הבדואים שוויון כמו כל אזרח אך הם לא יהיו מעל החוק".

ראשיתו של היישוב הלא חוקי ביר האדאג' בשנת 1994. אז השתלטו על אדמות מדינה בנגב בין קיבוץ רביבים לשמורת טבע חולות משאבים. תחילתה של הפזורה בפלישה של 15 משפחות אבו גרדוד משבט עזזמה לאדמות מדינה שליד קיבוץ משאבים. לאחר דיונים בעתידה של המשפחה החליטה המדינה להעבירם באופן זמני באותה שנה לשטח שליד קיבוץ רביבים (ביר הדאג' הנוכחית).

מאז המעבר פלשו עוד כ-300 משפחות משבט עזזמה ומשבט ג'נביב לפזורת ביר הדאג' והשתלטו על קרוב ל-20 אלף דונם, ומאז ועד היום הפזורה המשיכה להתעבות והיום גרים שם מעל 7,000 תושבים.

בתחילת שנות ה-2000 התקבלה החלטת ממשלה להסדיר את הפזורה ליישוב קבע. החל מהלך תכנון, בשיתוף ובתאום עם המתיישבים הוכנה תוכנית לישוב ושורטט "קו כחול" בשטח של 6500 דונם. אך למרות זאת ניסיונות ההסדרה לא נשאו פרי מאחר ולא היו כמעט תושבים שנענו להצעה.

בעקבות החלטת התושבים שלא להגיע להסדר, בוטלו התנאים המיטיבים לתושבי ביר הדאג' והם זכאים לקבל כמו שאר הבדואים מגרש של חצי דונם או מגרש של דונם וחצי לשתי משפחות.