דני דנון
דני דנוןצילום: הלל מאיר/TPS

הפלסטינים פעלו בימים האחרונים לקדם מהלך לשדרוג מעמדם באו"ם ממעמד של מדינה משקיפה למדינה חברה ובעלת זכות הצבעה.

בשבוע שעבר אף התבטא בנושא שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מלכי, שאמר כי הפלסטינים יפנו למועצת הביטחון במהלך חודש ינואר. כצעד משלים, תיכנן אבו מאזן להגיע החודש למטה האו"ם בניו יורק כדי לקדם את התהליך.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, בשיתוף מספר מדינות ידידותיות, הוביל מאמץ דיפלומטי לסיכול היוזמה הפלסטינית ובין היתר שוחח עם חלק מחברות מועצת הביטחון והדגיש כי הרש"פ כלל לא עומדת בתנאי המהותי והראשוני של חברות קבועה באו"ם על רקע מדיניותה הברורה בנושא משכורות למחבלים וקמפיין ההסתה הפומבי שהיא מובילה נגד ישראל בספרי לימוד וברשתות החברתיות.

בהמשך לפעילות הישראלית שחסכה את השימוש בווטו אמריקאי במועצת הביטחון, הפלסטינים החליטו לא לקדם את בקשתם, לפי ההערכות מתוך הבנה שהסיכויים לאישורה הולכים ופוחתים.

בהתאם אבו מאזן צפוי לשנות את מטרת ביקורו באו״ם כדי לקחת חלק באירוע צד שיערכו הפלסטינים ולא בכדי לקדם את תהליך השדרוג.

תהליך הצטרפות כמדינה חברה לאו"ם נקבע על פי תנאים והליך פרוצדורלי שמופיעים במגילת האו"ם. החלק הראשון מתייחס לתנאים מהותיים מחייבים לפיהם המדינה המבקשת צריכה להיות "אוהבת שלום" ומוכנה לקבל על עצמה את החובות המוטלות עליה מכורח המגילה. החלק השני מתייחס להיבט הפרוצדורלי הדורש המלצה לקבלת הבקשה מצד 9 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון ולאחר מכן אישורה בעצרת הכללית על ידי רוב של שני שליש מהמדינות החברות הנוכחות.

השגריר דנון אמר כי "הרשות חותמת על צ׳קים למחבלים בזמן שהיא מנסה להתקבל לאו״ם. חשפנו בפני הקהילה הבינלאומית את הצביעות של הפלסטינים שממשיכים לשלם לטרוריסטים כל חודש, לעודד אלימות והסתה נגד ישראל ולכן הם רחוקים מאוד מהגדרה של מדינה 'אוהבת שלום'".

"הרשות הפלסטינית ממשיכה לטעות בניסיונה לקבוע עובדות בשטח דרך מהלכים חד צדדים בזמן שלא זנחה את דרך הטרור", הוסיף דנון.