למה הם מצטלמים דווקא בשוק?

פוליטיקאי ישראלי לא מרשה לעצמו לצלוח מערכת בחירות בלי ביקור מצולם בשוק, ועדיף בשוק מחנה יהודה. למה? והאם השוק מנבא תוצאות?

שמעון כהן , ב' בשבט תשע"ט

מדד מחנה יהודה
מדד מחנה יהודה
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ככל שמערכת הבחירות תתקדם אל סופה אנחנו צפויים לעוד ועוד צילומי פוליטיקאים מסיירים בשווקים. מה הופך את השוק למגנט משמעותי כל כך עבור פוליטיקאים? מדוע שוק מחנה יהודה הוא בכיר ה"מגנטים" הללו? ומי צפוי להתקבל בתשואות ומי להיפך?

את השאלות הללו הצגנו ביומן ערוץ 7 למומחה לשווקים, מיכאל וייס, מבעלי חברת תיירות השווקים 'יאללה בסטה'.

"יש ציפייה רבה כמו בכל מערכת בחירות שגם במערכת הנוכחית יגיעו הרבה פוליטיקאים מעמדות שונות כדי לספוג תמיכה מוצהרת", אומר וייס באשר להיערכות הרוכלים ובעלי הדוכנים בשוק בימים אלה.

על עצם הפיכתו של השוק למעין מדד אווירה פוליטית אומר וייס: "עוד לפני שהשוק הפך למקום תיירותי הוא נתפס ככיכר העם. ההנחה היא שבכל רגע נתון תפגוש בשוק את עם ישראל כולו לגווניו. עם השנים השווקים הפכו למעין מקור ניבוי לתוצאות הבחירות בפועל. באופן מפתיע השווקים צדקו. בבחירות הקודמות כשכחלון התרוצץ עם 'כולנו' אמרו לו הסוחרים שאמנם לא יפה שעזב את נתניהו אבל הם מעריכים שהוא יכניס לפחות שמונה מנדטים, כפי שאכן היה. ב-98' כשברק נבחר הייתה תחושה בשווקים, בעיקר בשוק מחנה יהודה, ברוח המהפך".

על השוק הירושלמי שהפך למעין ספינת דגל של השווקים בישראל, דווקא בהיבט זה של סיורי פוליטיקאים טרום בחירות, וייס אינו סבור שניתן לקבוע באופן מדויק מה הפך אותו לכזה, אך הוא מעריך שמעבר לססגוניות של השוק גם היותו בירושלים, על כל מה שהיא מסמלת ועל היותה קרובה למוסדות השלטון יש לכך תרומה. לדבריו קל יותר לפוליטיקאי להגיע למחנה יהודה משום שממילא הוא נמצא בירושלים וממילא כלי תקשורת מרוכזים בעיר. בנוסף הוא מזכיר כי "עם השנים הפך השוק לאתר תיירות וגם זה לא נעלם מעיני הפוליטיקאים".

"ירושלים נחשבת למקום עממי ומחובר לעורק הפועם של החברה הישראלית. לכן שוק מחנה יהודה בהקשר הזה הוא המקום שבו יסתובבו אנשים כדי לקבל תמיכה", אומר וייס המציין כי משלחות הפוליטיקאים כבר החלו עם סיוריו של משה יעלון בשוק לפני שבועות אחדים.

באשר להיערכות של פוליטיקאי לקראת הגעתו לשוק מבהיר וייס כי רמת ההיערכות הזו קריטית וחשובה ביותר עבור האופן בו יתקבל הפוליטיקאי והדרך בה יצולם במהלך הסיור. משום כך הדברים תלויים גם ברמתו של יועץ התקשורת המתלווה לפוליטיקאי, "אם היועץ האסטרטגי לא מבין עניין הוא שולח אותך עם התקשורת ובעצם מכניס אותך לגוב אריות. צריך לוודא שזה יצליח. פוליטיקאי שלא בטוח שיצא טוב עדיף שלא יגיע".

ועם זאת יש מי שמגיע לשוק למרות ודווקא משום שעמדותיו מנוגדות לעמדות באי השוק והמוכרים, על מנת להתווכח ולהתנצח מולם, להצטלם כמי שמסוגל להביע עמדות נחרצות ואינו חושש. "יש כאן תהליך של "לחיצת ידיים" בין ההיכרות עם השוק כנושא תפיסה מסוימת לבין הרצון להעביר מסרים".