בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: אסתי דזיובוב/TPS

לאור הפרסומים של מועצת יש"ע לפיהם ישנה האטה בקצב הצמיחה של האוכלוסייה היהודית ביו"ש, נדמה שזהו זמן טוב לדון בשאלה האם נתניהו הוא ראש ממשלה טוב להתיישבות או לא.

בראייה כללית וסובייקטיבית שלי, ניתן לומר שנתניהו הוא ראש ממשלה שהיטיב עם מדינת ישראל מאוד, וכן – גם עם ההתיישבות היהודית ביו"ש.

איך אני יודע? רק לאחרונה הוזמנו ראשי הרשויות ביהודה ושומרון לפגישה בלשכתו של נתניהו. מתוך קרוב ל-30 ראשי רשויות, רק שלושה החליטו שלא להגיע, בטענה שממשלת נתניהו לא פעלה באופן מספק למען ההתיישבות. עם זאת, רובם המוחלט הגיעו ואף דאגו "לגמור את ההלל" על נתניהו ופועלו.

לפני כשנה הגדיל לעשות ראש מועצת בנימין לשעבר, אבי רואה, ורצה להעניק לנתניהו את "אות יקיר ההתיישבות".

מעבר לכך, מספיק להסתכל על תנופת הבנייה סביבנו ולהבין שכל זה לא היה קורה אילולא נתניהו היה מאשר זאת. ברחבי יהודה ושומרון אנו זוכים לראות תנופת בנייה מסיבית ביישובים רבים ואף בתשתיות. הכבישים בבקרים עמוסים מאוד, דבר המעיד על גדילה מתמדת בכמות התושבים.

גם כאשר פונו יישובים בהוראת בג"צ, כמו עמונה, דאג נתניהו לתשובה ציונית הולמת בדמות יישוב חדש (עמיחי) באופן שאף גורם למובילי הפינוי והחרבת היישובים היהודים ביו"ש לחשוב שנית האם זה משתלם להם בכלל.

נכון, המצב המשפטי וההסדרה ביו"ש עדיין רחוקים מהיכן שהיו צריכים להיות ונראה שנתניהו לא מספיק מנצל את היושב בבית הלבן ואת עמדותיו הפרו ישראליות. עם זאת אל לנו לזלזל במה שנעשה עד כה ובעיקר בשנים האחרונות.

עלינו לחשוב תמיד מה היה קורה אם מישהו כמו לפיד/ גבאי/ לבני היה עומד בראשות הממשלה ומה היו ההשלכות על ההתיישבות. בבקשה אל תמכרו לי שממשלות שמאל טובות להתיישבות. אולי זה היה נכון בעבר במקרים מסוימים אך כל בר דעת מבין שאם יקום בעת הזאת ראש ממשלה מהשמאל הוא יקפיא כל בנייה בהתיישבות.

באחד מימי המילואים ברמת הגולן, צרפו לצוות הטנק שלי באופן זמני את אחד החברים הטובים שלי בשירות. כאשר המלצתי לו לבקש מהמ"פ להיות באופן קבוע חלק מהצוות שלנו גם במילואים, הוא השיב "עזוב, אין דבר יותר קבוע מאשר המצב הזמני".

אחזור לנתניהו, חוק ההסדרה לא עבר והמצב המשפטי ביו"ש לא תוקן (עוול בפני עצמו). עם זאת, חיים כיום ביהודה ושומרון כ-400 אלף יהודים. אם מדינת ישראל הסתבכה עם פינוי של כמה אלפים בודדים בגוש קטיף, הרי שפינוי כלל היהודים ביהודה ושומרון הוא דבר לא ריאלי. העובדות בשטח מכתיבות את מציאות ומקבעות את הנוכחות היהודית ביו"ש כעובדה מוגמרת.

יש לי הרבה תלונות לנתניהו שבצמתים מסויימים לא קידם באופן מספק את האינטרסים של ההתיישבות היהודית ביו"ש וגם על אבדן ההרתעה של המחבלים וההידרדרות במצב הביטחוני באזור. אף על פי כן, חשוב לדעת גם להודות ולהוקיר על מה שראוי לכך.

"אי אפשר לטעון, שהוא לא עשה דבר. בתריסר שנותיו כראש הממשלה הוא הפך את פניה של ישראל... ראש הממשלה התשיעי של ישראל הצליח להסיר מעל סדר היום את האפשרות לכינון מדינה פלסטינית בת קיימה; לרסק סופית את פתרון שתי המדינות. בין שייבחר שוב ובין שלא — נתניהו כבר ייזכר כמדינאי מהפכן, שעיצב את המדינה". (גדעון לוי, הארץ)

לי יש תחושה שעוד נתגעגע.

(הכותב הוא יועץ תקשורת במשרד 'בלומברג תקשורת')