הליכוד והמתיישבים. קשרים מורכבים
הליכוד והמתיישבים. קשרים מורכביםצילום: גילי יערי, פלאש 90

צחי דיקשטיין, יו"ר ועד מתיישבי השומרון וסמנכ"ל 'עד כאן', מתמודד על מקום ברשימת הליכוד לכנסת דרך משבצת אזור יהודה ושומרון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו אתו על ההתמודדות ועל המיקום הנמוך של משבצת יו"ש ברשימה. יצוין כי דיקשטיין ביקש בשבוע שעבר ממזכירות הליכוד להורות על חובת הצבעה במשבצת יו"ש, וגם את בקשתו זו הסביר בשיחה אתו.

בראשית דבריו מבהיר דיקשטיין את המניע שבשמו הוא מבקש להשתבץ ברשימת המפלגה, ועיקרו הוא הרצון להביא לכנסת ניסיון של עשרים שנות פעילות בתחומים שונים, חקיקתיים כיועץ שר, ארגוניים כמנכ"ל והתיישבותיים לפעילות בכנסת.

בעקבות מיקומו הנמוך של מחוז יהודה ושומרון ברשימת הליכוד העתידית, תהינו אם יש בכך עדות ליחס מזלזל של המפלגה באזור זה ודיקשטיין משיב בשלילה ומבהיר כי המיקום נובע ממציאות טכנית של מספר מתפקדים נמוך ביהודה ושומרון בעוד בתל אביב, בעמקים ובנגב חלה תנופת התפקדות ובהתאם מיקומם של המחוזות הללו עלה בדירוג. ברוח זו קורא דיקשטיין לתושבים ביהודה ושומרון להתפקד לליכוד על מנת להשפיע על עתיד אזור זה במפלגת השלטון.

"כדי להחיל ריבונות כפי שהחליט המרכז צריך להתפקד, לא להסתפק בביקורת על מפלגות או על עשייה ולא להיכנס עם הרגל פנימה", הוא אומר ובאשר לכך שהשפעת התפקדות נוכחית תהיה רלוונטית רק לבחירות הבאות הוא מזכיר כי פוליטיקה היא "ריצה לטווח ארוך" וכי את עיתוי הבחירות הבאות לא ניתן לקבוע ו"בחירות יכולות לקרות גם בעוד שנתיים".

דישקטיין תמה על חוסר המוטיבציה להתפקדות למפלגות, בה בשעה שהצבעה לכנסת משפיעה מעט מאוד בהיות כל קול אחד בין שישה מיליון והצבעה בליכוד, הקובעת את השרים ודירוג חברי הכנסת, משפיעה בסדר גודל של שבעים עד תשעים אלף מתפקדים שמגיעים להצבעה מתוך 120 אלף כלל המתפקדים. "יש כאן עניין של להשפיע מבפנים. להסתפק בביקורת זו לא הדרך שלי".

ואולי, שאלנו, הציבור ביו"ש לא שש להתפקד בהמוניו כל עוד בראש הליכוד עומד מי שעדיין לא חזר בו מנאום בר אילן, מי שהקפיא את ההתיישבות, מי שהוביל להרס של כמה וכמה שכונות וישובים מנתיב האבות מגרון ועמונה ועד בתי דריינוף והבתים בעפרה?

גם כאן דיקשטיין מציע שלא להתמקד בביקורת אלא בהצטרפות לפעולה של ממש ולהשפעה שלעיתים היא נמוכה ולעיתים היא גבוהה, אך היא מחוללת תמורות. לזאת הוא מוסיף ומדגיש את העשייה ההתיישבותית של הליכוד שאישר שלושה ישובים לבד מבניית הישוב עמיחי וכעת מאות יחידות דיור נבנות. "צריך לבנות יותר, ואני מתחייב לפעול ולדחוף להקמת ישובים, לריבונות ולביטול המנהל האזרחי".

גם בסוגיית הריבונות אומר דיקשטיין כי חל שינוי בפועל כאשר בכל חקיקה נבחנת הדרך ליישומה גם ביהודה ושומרון והשוואת החקיקה בין שני עברי הקו הירוק. לדבריו אכן ממשלת הימין לא השלימה מהלכים חשובים בליכוד וחשוב לקדם תהליכים בעתיד. "יש כאן מפלגה שורשית ערכית וותיקה שכנראה תישאר לעוד שנים ארוכות ורבות יותר ממפלגות אחרות שקמו ונעלמו", הוא אומר ורומז למפלגתם של השרים בנט ושקד.

בדבריו מקפיד דיקשטיין שלא לדבר על היום שאחרי נתניהו, היום בו אולי הבוס שלו מהעבר, גדעון סער, יהפוך לראש התנועה. "אני לא מדבר על היום שאחרי. יש לנו מנהיג. בניגוד למפלגות אחרות שמחליפות מנהיגים לליכוד היו מאז ראשיתו ארבעה מנהיגים בלבד".

אז אם הכול נפלא, מקדמים ריבונות בחקיקה, בונים ומיישבים, למה הציבור מדיר רגלו מהתפקדות לליכוד? "באופן כללי יש חוסר היענות למפלגות. זה עניין של תודעה פוליטית,, אומר דיקשטיין ומזכיר כי גם הוא עצמו היה חלק משמעותי מגל המחאות שאחרי פיגועי הטרור האחרונים: "הייתי שותף לגל המחאות אחרי הפיגועים האחרונים, דרשנו לסגור חופש תנועה לפלשתינאים ולהרחיב את ההתיישבות".

ואולי, בכל זאת, כל עוד העומד בראש אינו מוחלף, והעומד בראש לא מצא לנכון לחזור בו מנאום בר אילן, קשה להתיישבות לסמוך עליו? דישקטיין משיב: "אף אחד בליכוד לא מדבר על שתי מדינות. זה מושג שעבר מהעולם. זה לא יהיה, ואם משהו יהיה זו תהיה ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון".

"מה שקובע הוא המעשים. אף אחד לא מקדם את נאום בר אילן שעבר מהעולם. יהיה מימוש רק לריבונות וחיזוק ההתיישבות", הוא מוסיף ובאשר לנתניהו אומר: "נתניהו זוכה לאמון הציבור ויש לו זכויות רבות. ישראל מעולם לא ידעה תקופה טובה יותר ביחסי החוץ שלה, ירושלים מתחזקת עם הבערת השגרירויות".

לפי שעה צפוי מחוז יהודה ושומרון להתמקם בין המקום ה-35 ל-37 ויתכן שאף יירד ל-39. ביום שלישי הקרוב יכריעו חברי המרכז בדבר שיבוץ נציגי האזורים והמגזרים ולקראת ההחלטה הזו העביר דישקטיין ליו"ר המרכז, השר חיים כץ, ולראש הממשלה בקשה לקדם את מחוז יהודה ושומרון בדירוג הרשימה, ובמקביל קריאה למצביעים לבחור ביו"ש כאחד מחמשת מחוזות הבחירה שכל מצביע חייב לבחור, וזאת כאקט ערכי המבטא את הקשר בין המפלגה להתיישבות.