ארכיון
ארכיוןצילום: דוברות המשטרה

שישה פעילים בתנועת 'חוזרים להר' קיבלו זימונים לחקירת משטרה בתחנת הקישלה בירושלים, לאחר שנעצרו בצעדה שקיימה התנועה באזור חנוכה.

גם במהלך שיחות טלפוניות עם נציגי המשטרה, נאמר להם כי מדובר בחקירה.

כאשר הגיעו הבחורים לתחנת הקישלה בתאריך המבוקש, חל עיכוב בכניסתם לחקירה. הראשון שנכנס לחדר החקירות הופתע לגלות שמולו נמצא איש שב"כ, הרוצה לערוך לו תשאול. כשהבחור קם על מנת לעזוב את החדר אמר לו איש השב"כ "אתה לא מעל החוק".

עו"ד יוסי נדב שייצג את הבחורים מטעם ארגון חוננו הגיע לתחנה ורצה לשוחח עם איש השב"כ, אך הלה לא שיתף פעולה ועזב. לאחר בירור נוסף עם קצין החקירות נאמר ליתר הבחורים כי הם חופשיים ללכת ללא חקירה כלל.

עו"ד יוסי נדב שייצג מטעם ארגון חוננו את הבחורים שזומנו לחקירות השב"כ סיפר, "מרשיי זומנו לחקירה בתחנת הקישלה. מבירור מול קצין החקירות, הובהר לי שמרשיי לא נתבקשו להגיע לחקירה על ידם. לאחר בירור עלה, כי מרשיי זומנו לתשאול שב"כ במסווה של זימון לחקירת משטרה".

"כשפניתי לאיש השב"כ, הלה מסר שידבר איתי עוד מס' דקות, אך הלך ולא שב. לאחר פנייתי בשנית לקצין החקירות לבירור העניין, נמסר למרשיי שהם יכולים ללכת לדרכם. פרקטיקה זו אסורה ופסולה, ונועדה להביא אדם בעל כורחו לתשאול שב"כ במסווה של זימון לחקירה, תוך כדי הפחדה פסולה בדמות הפעלת סנקציות בגין אי התייצבות לחקירת משטרה", הוסיף.

מתנועת חוזרים להר נמסר, "המשטרה יחד עם השב"כ שוכחים כביכול פעם אחר פעם כי הם גופים ממלכתיים הפועלים במדינה דמוקרטית. פעילי הר הבית אינם אזרחים סוג ב', לא ייתכן שהמשטרה תרמוס את זכויותיהם ויחד עם שב"כ תהלך עליהם אימים. מוטב למשטרה ולשב"כ לעסוק בטרור הערבי ההולך וגואה מיום ליום, ולאפשר לפעילי הר הבית את מאבקם החוקי למען זכויות יהודים בהר הבית. כל עוד המשטרה לא תשכיל לעשות זאת ותמשיך להתנהל בניגוד לחוק ולהלך אימים על פעילי ההר היא תבין זאת באמצעות תביעות".

מהשב"כ נמסר בתגובה, "בתאריך 10 לדצמבר 2018 עצרה משטרת ישראל 12 פעילים מתנועת 'חוזרים להר', נוכח מעורבותם באותו הערב בעימות אלים עם כוחות הביטחון בעיר העתיקה בירושלים. תוצאותיו של האירוע האלים הובילו להרחקה של חלק מפעילים משטח העיר העתיקה והר הבית למשך 15 יום, והיתר הורחקו בהחלטה של בית משפט למשך 5 ימים. בעקבות אירוע זה, ומידע נוסף בדבר חשד לביצוע עבירה המצויה בתחום טיפולו של שב"כ, זומנו על פי חוק כמה מתוך הפעילים שנעצרו והורחקו, לתחקור בתחנת המשטרה בירושלים".