הנער יצחק רודאשבסקי אחד מכותבי היומנים עם אביו אליהו בווילנה, טרום מלחמה
הנער יצחק רודאשבסקי אחד מכותבי היומנים עם אביו אליהו בווילנה, טרום מלחמהצילום: קרדיט: אוסף החפצים, מוזיאון יד ושם, באדיבות שרה קליבץ, ירושלים

המרכז ללימודי השואה במכללה בירושלים בשיתוף הנהלת החמ"ד יקיימו בקרוב את חידון מורשת השואה שבו ישתתפו תלמידים ותלמידות של החמ"ד מכיתות ט'- יב' מכל רחבי הארץ.

שלב הגמר של החידון ייערך ביום הזיכרון לשואה ולגבורה (כ"ז בניסן) במרכז ז'ראר בכר בירושלים. בבניין זה, שנודע גם בשמו הקודם "בית העם", התקיים משפטו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן.

החידון מתקיים אחת לשנתיים, כאשר השנה הוא יעסוק ביומנים אישיים של בני נוער שכתבו את קורותיהם בתקופת השואה. הרישום לחידון יתאפשר עד לתאריך כ"ב בשבט (28.1). אל שלב הגמר יעפילו 12 בנים ו-12 בנות.

תלמידים רבים כבר נרשמו והשתתפו במועד הראשון של שלב א' ותלמידים נוספים מצטרפים כעת. הפרס הצפוי לזוכה במקום הראשון הינו מימון בסך 4000 ש"ח למסע לפולין. פרס שני הינו מחשב נייד, כשהזוכה בפרס השלישי יזכה בטאבלט. בנוסף יתקיים מבצע "חבר מביא חבר", ובו כל נרשם יכול לצרף חבר, ובכך יזכה אוטומטית לדיסק מתנה וייכנס להגרלה על טאבלט.

כאמור, שני השלבים הראשונים של החידון הינם מקוונים, כאשר בני הנוער נבחנים על החומר מול מחשב בבית הספר. השלב הראשון עצמו יכלול שני מועדים; הראשון כבר התקיים בשבוע שעבר ומועד ב' ייערך ב-29/01 על מנת לאפשר לכמה שיותר בני נוער להשתתף בחידון. מי שייבחן בשלב א' ויעבור את השלב בהצלחה יוכל להמשיך הלאה לשלב ב' של החידון.

כחלק מההכנה לקראת ההשתתפות בחידון על כל אחד מהתלמידים להיכנס לאתר "חידון מורשת השואה", להשאיר את פרטיו וספר החידון ישלח אליו.

ספר החידון מאגד בתוכו את כלל החומר אותו התלמידים צריכים ללמוד ועליו יבחנו. הספר מכיל קטעים מ-13 יומנים של בני נוער שגדלו והתחנכו במקומות שונים וברקע חינוכי וחברתי שונה. יומנים אלו פותחים לנו פתח לעולמו של הנוער היהודי, לחייו, לתגובותיו ולחלומותיו.

"הרעיון שלנו הוא לחבר את בני הנוער בישראל עם נושא השואה בדרך שונה וייחודית מזו הנלמדת בשיעורי ההיסטוריה", מדגישה דורית טפרברג, מנהלת המרכז ללימודי השואה במכללה.

אנה פרנק ואביה, פרנקפורט, גרמניה, 1930
אנה פרנק ואביה, פרנקפורט, גרמניה, 1930

בלהה גליקסברג, מפמ"רית היסטוריה ואזרחות בחמד מוסיפה, "לא עוד לימוד של חומר היסטורי וזיהוי תהליכים וגורמים בלבד, אלא חיבור חי ורלוונטי דרך חייהם של בני הנוער בתקופה. בני הנוער בשואה היו נערים ונערות עם מחשבות ושאיפות בדיוק כמו הנוער של היום, נוער עם חלומות, שאיפות ותקוות לעתיד.

אנשים שבתנאים ובתקופות אחרות יכלו להיות חברים שלהם. הייתי שמחה לראות בני נוער רבים ככל שניתן שייחשפו לחומרים המדהימים הללו, ירחיבו אופקים, ילמדו ויכירו דברים שהם מעבר לחומרי הלימוד הרגילים של בית הספר. זו הזדמנות ליצור אצל הדור הצעיר והמוכשר התעניינות בקורות עמנו דרך זווית הראייה של בני גילם. כך נעשה זיכרון חי לצעירים מבני עמנו שנספו בשואה הנוראה".

דורית טפרברג מסבירה את המייחד ביומנים האלה, "אמנם קיימים מסמכי תיעוד שונים שצצו בשנים שלאחר המלחמה אך כאן אנו מדברים על יומנים אותנטיים, אנו לומדים על השואה מכלי ראשון, אלו הם מסמכים מרגשים של בני נוער שרשמו עדויות בזמן אמת, שתיעדו שעות וימים שלמים על מה שהם חוו בתקופה זו; כיצד הם שרדו, מה היו החלומות שלהם לצד תקוות לעתיד. מתוך היומנים הללו אנחנו נחשפים לסודות הכמוסים ביותר של אותם נערים ונערות, ומגלים שהיו להם חלומות ושאיפות דומות לאלו של הנוער שלנו: הנערה אנה פרנק חלמה להיות סופרת או עיתונאית מוערכת בעולם והנער משה פלינקר חלם להיות מדינאי בארץ ישראל. כותבי היומנים משתפים אותנו בסוגיות של אמונה, בשאלות על מהות החיים ונשענים על התקווה והאמונה בה'. כתיבתם מרגשת ביכולת שלהם לתאר את תחושותיהם, דאגותיהם ושאיפותיהם לימים טובים יותר. פשוט מרתק!"

לאתר חידון מורשת השואה