BDS demonstration
BDS demonstrationiStock

דו"ח חדש ומקיף של מכון המחקר NGO Monitor חושף כיצד מועצת הכנסיות העולמית מפעילה בישראל תוכנית המכשירה פעילים זרים להובלת קמפיינים אנטי-ישראליים בחו"ל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם איתי ראובני, ראש מחלקת תקשורת במכון, על פעילות המועצה ואזלת היד מול אנשיה.

על המועצה הוא מספר כי מדובר בארגון גג של יותר מ-350 כנסיות ענק ברחבי העולם, רובן לא קתוליות. הגוף מהווה מעין מתחרה לוותיקן ופעילותו מאופינת במה שמוגדר כפעילות הומניטארית ופעילות לזכויות אדם, כך לפחות לטענתה של המועצה.

במסגרת המאבק התיאולוגי נגד ישראל הקימה המועצה את "תכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל" EAPPI) ) שהכשירה מאז שנת 2002 קרוב לאלפיים פעילים הנכנסים לארץ במסווה של תיירים במטרה לתעד את פעילות כוחות הביטחון הישראליים באזורי חיכוך, וכל זאת במימון נרחב מממשלות אירופה וארגונים כנסייתיים.

ראובני מציין כי הגוף כולו הוא גוף המבקר את ישראל בעיקר תאולוגית, קובע שנוצרים צריכים להיות רגישים לסבל הפלשתיני ודואגים לערבב את סיפור הסבל הפלשתיני לסבלו של ישו. "מדובר בכנסיות מאוד אנטי ישראליות שמשקיעות הרבה כספים בכך.

על דרך פעילותה של 'תכנית הליווי' מספר ראובני: "כנסיה שולחת שליחים לעקוב אחרי הישראלים, ורק אחרי הישראלים, ולאחר מכן הם חוזרים לכנסיה כדי לדווח מה היהודים עושים. אנחנו לא מקילים במילה 'אנטישמיות' ונזהרים מהאשמת גופים באנטישמיות, אבל כאן יש מוטיבים ברורים של אנטישמיות. אין ספק שהרבה מוטיבים אנטישמיים מניעים את התכנית".

אותם פעילים במסווה של תיירים חוזרים לארצותיהם ומרצים בטריבונלים שונים נגד ישראל. בין השאר הם מובילים את תופעת החרם הכלכלי על ישראל ומקדמים קמפיינים אנטי ישראליים רבים בפרלמנטים האירופיים ובזירות נוספות.

"תמיד ידענו על התכנית הזו וכתבנו עליה, אבל בשלב כלשהו קהילות יהודיות שאלו מי הם האנשים האלה עם הווסטים החומים שמגיעים ומרצים בכנסיות ובפרלמנטים ומובילים קמפיינים נגד ישראל. תמוה שעד כה לא בדקו מי הם, מאיפה מגיע הכסף, ומסתבר שהכסף מגיע מממשלות ידידותיות לישראל".

ראובני מוסיף: "אם אתה רוצה להיות ארגון סיוע הומניטארי באזור סכסוך תבוא, תירשם ותפעל לפי החוק, אבל כאן הם נכנסים כתיירים אחרי שהםפ מתפצלים ונכנסים כל אחד בנפרד, שמים ווסט חום עם לוגו כאילו זה ארגון מוכר, מתעדים את חיילי צה"ל וחוברים לארגונים הכי קיצוניים שיש, מדובר בארגונים פלשתיניים הכי קיצוניים שיש. הם מתעדים רק את הצד הישראלי בהפגנות ולא את התמונה כולה וחוזרים לעולם להמשך פעילות נגד ישראל. מה היה קורה אם זה היה הפוך? אם ישראל הייתה שולחת נציגים משלה ללבוש ווסטים עם מגן דוד ולתעד פעילות של כוחות ביטחון במדינות זרות?".

במסגרת המחקר המתחקה אחר פעילות התכנית הכנסייתית המדוברת פגשו נציגי NGO Monitor בז'נבה כמה מנציגי הארגון והעלו בפניהם שאלות על סוגיית המימון הכלכלי שמאחוריהם ועוד. "היו הרבה סתירות בתחום ערוצי המימון. לא הבנו איך מדינות מדווחות על סכומים מסויימים שנתרמו והכנסיות מדווחות סכומים אחרים".

ראובני מוסיף ומציין כי לא מדובר בתכנית מעקב באזורי עימות וחיכוך נוספים אלא רק בישראל. "זו התכנית היחידה של מועצת הכנסיות. היא לא מופעלת בשום מקום בעולם. היה ניסיון להפעיל אותה בקולומביה, אבל היא הופסקה כי אין מדינה שתסכים לכך".

ומה באשר לתגובה הישראלית לתופעה? "היה ניסיון בישראל לפעול נגד הפעילים הללו, אבל ממשלת ישראל לא מטפלת בנושא בצורה מערכתית תוך שילוב של משרדים רלוונטיים ואפילו בשיתוף עם כנסיות בישראל כדי למצוא פתרון כולל. יש אנשים שניסו לעשות דברים במרוצת השנים אבל זה לא הועיל. בית המשפט מנע את הניסיון למנוע את כניסתה של מי שמובילה את התכנית הזו".

עיוד מציין ראובני כי פעילי מועצת הכנסיות מעדיפים להתעלם מההתעמרות הנמשכת של גורמי הרשות הפלשתינית באוכלוסייה הנוצרית החיה תחת אחריותם בבית לחם ובמקומות נוספים. זאת על אף שהתעמרות זו הובילה לבריחה המונית של נוצרים מתחומי הרש"פ לרחבי העולם. "הם טוענים שהמצב של הנוצרים בארץ הקודש הוא כתוצאה מאיתנו. לא מעניין אותם מה הפלשתינים עושים. ישראל בעיניהם תמיד אשמה. זו אידאולוגיה שמעורבבת בתיאולוגיה דתית שמאשימה את היהודים בכול. זו אנטישמיות ברורה וקלאסית. יש התבטאויות פומביות שמשוות אותנו בנאצים ואת מי שתומך בנו ככופר. הכול מגיע ממקור דתי".

בדו"ח של NGO Monitor צויין עוד כי "הפעילות של EAPPI נעשית בשיתוף פעולה עם ארגונים ישראליים ופלסטיניים, חלקם מעורבים בהפגנות אלימות, קידום BDS וקמפיינים להעמדת חיילי צה"ל לדין. מסמך רשמי של התכנית מפרט שיטות פעולה כגון "מחאה נגד האפרטהייד והקולוניאליזם", "סנקציות והשעיית סיוע אמריקני לישראל", "אתגור ישראל בבתי משפט מקומיים ובינלאומיים", ו-"חרם כלכלי". בנוסף, ל-EAPPI אין כל רישום משפטי רשמי בארץ או בחו"ל. הפעילות בארץ נעשית באין מפריע וללא פיקוח מצד הרשויות הישראליות, בחסות הגוף הכנסייתי Jerusalem Interchurch Center בראשות יוסוף דהאר, שידוע בהתבטאויותיו האנטישמיות".

עוד נכתב בדו"ח כי "מועצת הכנסיות מקציבה לתוכנית מיליון וחצי דולר בשנה, כאשר מקורות המימון הם ארגונים כנסייתיים ברחבי העולם, ממשלות זרות וסוכנויות או"ם. הארגונים הכנסייתיים מגייסים ומכשירים את הפעילים בארצות מוצאם ואחראים גם לתיאום הפעילות נגד ישראל לאחר חזרתם. לדוגמה, בין השנים 2015-2013 הממשלה השבדית העבירה 2.5 מיליון אירו ל-EAPPI דרך מועצת הכנסיות השבדית. עבור השנים 2019-2017 המועצה השבדית הקצתה 1.7 מיליון אירו. בשנים 2018-2017 משרד החוץ הנורבגי העביר חצי מיליון דולר דרך הארגון הכנסייתי Norwegian Church Aid, וסוכנות האו"ם לילדים, יוניצ"ף, העניקה בשנים 2017-2016 751 אלף דולר לתוכנית. מענקים דומים הגיעו מממשלות קנדה, יפן, פינלנד וגרמניה. חלק גדול מאותם ארגונים כנסייתיים הם בעצמם שחקנים ומממנים מרכזיים בקמפיין נגד ישראל".