חורף
חורףצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

פס הקול של החורף הוא לא רק רעמים וממטרים אלא גם כחכוחים, השתעלויות וצרידות. אז איך אפשר לשמור על הקול שלנו גם בתקופה הקרה ומה גורם לנו לצרידות הזו? את השאלות הללו ואחרות הפנינו לד"ר מיכל איכט, קלינאית תקשורת וחוקרת באוניברסיטת אריאל.

"המצב האופטימלי להפקת קול הוא כאשר קפלי הקול נעים בתנועות מהירות זריזות ומתואמות היטב וכאשר הם נפתחים ונסגרים במהירות עצומה. כשהסגירה ביניהם לא טובה ולא מלאה זה נשמע לנו כמו צרידות וחספוס", מסבירה ד"ר איכט.

מה שמונע את המציאות האופטימלית הזו הן דלקות גרון לצידם של וירוסים ש"מתלבשים על מיתרי הקול" ומונעים את אותה תנועה חופשית ומהירה הנדרשת. "בחורף אנחנו יותר מועדים לדלקות גרון ווירוסים שמתלבשים על מיתרי הקול. כשיש חיידק בגרון יש נפיחות בגרון שיכולה להיות על מיתרי הקול ולמנוע את התנודתיות שלהם".

באשר לתגובה המיידית של שיעול מציינת ד"ר איכט כי מדובר בפעולה שכדאי לנסות ולהימנע ממנה: "שיעול הוא פעולה לא בריאה שגורמת לפגיעה במתרי הקול ומונעת סגירה ופתיחה סדירה".

ומי שכבר מגלה שהקול שלו מתחיל לזייף ולהצטרד, מה עושים? "העצה הטובה ביותר היא שלא לדבר. יש מי שחושב שלחישה תעזור אבל זה לא נכון. לחישה היא פעולה פוגענית כמו צעקה. תנוחת המיתרים בזמן לחישה היא מאוד מאומצת". עוד ממליצה איכט לשמור על לחות בגוף ומחוצה לו: "מיתרי הקול עטופים ברירית לחה וככל שהיא לחה התנועתיות של המיתרים תהיה טובה יותר. כשאנחנו עם מזגן האוויר יבש וזה פוגע. אנחנו גם לא שותים מספיק בחורף. לכן נכון לפתוח חלון ולנשום או לייצר אדים שיתווספו ללחות שבחדר". להוספת לחות כדאי גם להתקלח במקלחת חמה מאוד המפיצה אדים המקלים על הנשימה.

עוד מציעה ד"ר איכט לשתות משקאות אך כאלה שאין בהם קפאין משום שמשקאות הקופאין מייבשים, גורמים ליציאת נוזלים מהרקמות ולא מוסיפים לחות. בדבריה היא מזכירה כי הכמות הנדרשת לשתייה היא 8-10 כוסות.

מנגד עישון, חשיפה לאוויר לא נקי, אובך ודומיהם מוסיפים על הקושי לשמור על הקול וקלילות תנועת המיתרים.