"המספרים בסקרים חסרי משמעות". בצלאל סמוטריץ
"המספרים בסקרים חסרי משמעות". בצלאל סמוטריץצילום: הלל מאיר

אל קו הסיום של השבוע הזה מגיע בצלאל סמוטריץ' לא רק כיו"ר מפלגה, אלא כמי שכבר מצוי עמוק בהיערכות לבחירות.

כמובן שהאיחוד עם הבית היהודי לא ירד מהפרק, אלא להפך, אבל סמוטריץ' רוצה שהמפלגה תגיע אליו מוכנה והוא יודע בדיוק לאן הוא מכוון.

"המשימה הראשונה היא לגבש ולאחד את הציונות הדתית, לעצב ולייצב את ההנהגה הפוליטית שלה ולהגיע מוכנים וחזקים לבחירות ברשימה טובה שתהיה ראויה ותקבל את אמון הציבור", אומר היו"ר החדש של האיחוד הלאומי בריאיון ל'בשבע'.

הוא מאמין שבנייה נכונה של רשימה תביא תמיכה מכל גוני הציונות הדתית, ותתבטא גם במעבר של קולות למפלגה. "אני בטוח שהציבור יישאר בבית ומי שצריך יחזור הביתה, כי מבינים את חשיבות שימור תחושת השייכות. בניגוד למפלגות אווירה מכל הצדדים של הסקאלה הפוליטית, הציונות הדתית היא סוג של נכס ריאלי. יש ציבור שמבין את המשמעות של זה, ואני מאמין שזה יביא תוצאה טובה בבחירות, והציבור הדתי-לאומי ימשיך להיות אחד המשפיעים והדומיננטיים במדינת ישראל בכלל ובפוליטיקה בפרט. היינו משפיעים לפני בנט ונהיה משפיעים גם אחריו".

הסקרים עדיין לא מחמיאים. אתה מסתכל על ארבעה-חמישה מנדטים כמינימום?

"המספרים בסקרים חסרי משמעות. אני מאמין שהבסיס שלנו הוא שישה מנדטים, ומשם אפשר לעלות גם לשמונה ותשעה – תלוי איך תיראה הרשימה ואיך נעבוד בחודשיים האלה לחבר עוד קהלים. האתגר שלנו כמובן יהיה להחזיר את האנשים הביתה".

הציונות הדתית, לדעתך, צריכה לנהל קמפיין "געוואלד" כדי שהדתיים ינהרו לקלפיות ויצביעו לבית היהודי?

"בימים האלה אני מגבש צוותים מקצועיים לקמפיין, גם אנשי מחקר וגם אנשי מקצוע. אני לא חושב שאנחנו נמצאים במקום של געוואלד. אין ספק שהקמפיין יצטרך לדבר על החשיבות של הציונות הדתית ולהחזיר את גאוות היחידה ותחושת השייכות".

זכית במקום הראשון באיחוד הלאומי, אבל אין ספק שהבית היהודי תרצה את ראשות הרשימה לעצמה.

"מבחינה פוליטית, לדעתי האיחוד הלאומי צריכה להוביל, אבל עכשיו אנחנו רוצים לעשות את מה שטוב לכולם. אחרי שהם יגמרו את הבחירות נראה לאן זה הולך ומה יפעל הכי טוב לטובת העניין".

אתה מדבר על חיבור של הציונות הדתית. אלי ישי הוא בוודאי לא ציונות דתית, וגם לא בטוח שעוצמה יהודית היא ציונות דתית קלאסית.

"הבסיס זה האיחוד הלאומי והבית היהודי. על הבסיס הזה אפשר לחבר חיבורים נוספים, בעיקר כי יש לנו אחריות לכל גוש הימין ואסור לנו לאבד קולות. אני בודק במחקר עומק מאוד גדול ומשמעותי שהזמנתי את משמעות החיבורים. המטרה בסוף היא להצליח. מצד אחד אני מאוד אוהב את כולם, ומצד שני אני יודע להדגיש את הייחודיות שלנו. אנחנו בודקים פוליטית מה יביא יותר מצביעים ומה יגרום ליותר אנשים לבוא אלינו הביתה".

יש סיכוי שבמקרה של איחודים משמעותיים בגוש השמאל, נראה את הבית היהודי-איחוד לאומי מתמזגת או רצה בבלוק טכני עם הליכוד?

"אני לא חושב שזה רלוונטי לגבינו. בסוף יש הרבה מאוד אנשים שנמצאים ימינה מהליכוד ורוצים משהו אחר. עם זאת, אני לא סוגר דלת לשום דבר כי בפוליטיקה אין בלתי אפשרי, אבל זה לא נראה ריאלי".

סמוטריץ' נחוש מאוד, וכאמור כבר החל לפעול עם אנשי מקצוע כדי לבוא מוכן לאיחוד עם הבית היהודי. הוא יודע שעוד נכון לו מאבק על המקום הראשון ברשימה, אבל שהפעם המפלגה שלו באה מעמדה אמיתית של כוח ולא כמי שנלווית לגוף גדול יותר, כפי שהיה בעבר.

דרושה אישה

הרשימה שבחרו השבוע חברי מרכז האיחוד הלאומי מביאה פנים חדשות ומעניינות (מועמד שאינו דתי במקום לא ריאלי) לצד פנים מוכרות כמו אלה של אורית סטרוק, מי שבעבר כבר כיהנה כחברת כנסת מטעם המפלגה ובשנים האחרונות שימשה כמנהלת שדולת ארץ ישראל בכנסת ופעלה רבות מאחורי הקלעים במגוון נושאים התיישבותיים.

מי שהקדים את סטרוק הוא מזכ"ל המפלגה הנמרץ, אופיר סופר. כפי שזה נראה, סופר, שזכה לתמיכה נרחבת מאוד על פועלו בשנים האחרונות למען המפלגה, מקבל מקום בטוח בכנסת הבאה. אצל סטרוק זה קצת שונה, כי היא יכולה לרדת לאחר איחוד עם הבית היהודי עד למקום השישי, שנכון לעכשיו הוא ספק ריאלי. כמובן שגם החוק הנורבגי בא בחשבון, אבל הבעיה של המפלגה המאוחדת תהיה כנראה בייצוג הנשי.

פורום נשות הבית היהודי דורש להציב את הנשים שייבחרו לרשימת המפלגה במקום גבוה יותר. הן גם לא שוללות להציב אישה בראשות המפלגה, אם תימצא האחת שתהיה מתאימה להזניק את המפלגה קדימה. במכתב שפרסם הפורום נכתב בין היתר: "אנו קוראים לוועדה הציבורית לפתוח את הראש ולהתאמץ לאתר אישה המתאימה לתפקיד יו"ר המפלגה. אנו קוראים לכלל חברי המרכז לתמוך בנשים אשר יגישו מועמדותן לרשימה. נשים שישתבצו ברשימה ללא צורך בשריון הן תעודת כבוד להן ולבית היהודי".

"יש נשים ראויות ומתאימות – תמכו בהן ואל תבנו על השריון בבחינת 'הסתפקות במועט'. ייצוג נשי ראוי ברשימה ימשוך קהל בוחרים גדול ומשמעותי ומשדר מסר של מפלגה רעננה, קשובה ומגוונת ובע"ה יוביל לשותפות משמעותית של הבית היהודי בממשלה הבאה של מדינת ישראל", כותבות חברות הפורום.

בינתיים מתחילים לזרום שמות ראשוניים של מתמודדות אפשריות על המשבצת הנשית בבית היהודי. שלושה שמות מרכזיים מסתובבים בימים אלה בצמרת הבית היהודי, אך אף אחת מהנשים המדוברות לא הגישה מועמדות רשמית.

האחת היא יפה גיסר מעפרה, אשת עשייה וחינוך מוכרת מאוד במגזר שנחשבת בקרוב חוגים לא מועטים כמי שראויה אפילו להנהיג את המפלגה. אגב, גם שמו של בעלה, הרב אבי גיסר, מוזכר בהקשר של הנהגת המפלגה.

השם השני הוא של ד"ר לאה ויזל, דיקנית סטודנטיות וראש תחום תורני במכללת אורות ישראל באלקנה, אבל לא פחות חשוב מכך חברת מזכירות הבית היהודי וצוות ההיגוי של פורום הנשים. ויזל נחשבת לפעילה מרכזית ומשמעותית במפלגה וזוכה לתמיכה נרחבת כבר כעת, טרם הגישה מועמדות.

השם השלישי הוא של רעות גיאת, טוענת רבנית בהכשרתה שעמדה בראש אולפנת ישורון וכיום מכהנת כסגנית מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא.

במפלגה יודעים שכשהם רוצים לצאת לדרך חדשה ובגישה חדשה, הייצוג הנשי חשוב ביותר. השאלה היא כיצד לעשות זאת נכון, בידיעה שבאיחוד הלאומי אורית סטרוק ממוקמת במקום השלישי. כל זאת, נזכיר, עוד לפני שמישהו יודע האם בסופו של דבר תחליט מפלגה משותפת לכנס לתוכה גם את יחד של אלי ישי ואת עוצמה לישראל.

הבית היהודי עוד רחוק מאוד מלעסוק בסוגיה הזאת, אבל מתחת לפני השטח גוברים הקולות שהשותפות עם האיחוד הלאומי היא הנכונה והמתאימה למפלגה אבל אין צורך בגופים נוספים, בוודאי כאלה שלא מייצגים את הציונות הדתית. ימים – ובעיקר, כנראה, סקרים - יגידו מהי הגישה הנכונה בסוגיה.

לשנות פאזה

מפלגת הבית היהודי צריכה בשבוע הקרוב להתחיל בריצה קדימה, כדי להדביק את הפער שנוצר לאחר עזיבתם של השרים בנט ושקד. זה מתחיל במציאת מועמד מתאים לתפקיד היו"ר. אינספור שמות כבר נזרקו לחלל האוויר, ובמפלגה אומרים שיחלו לעסוק בסוגיה ביתר שאת בשבוע הקרוב, אבל אין ספק שהמשימה תהיה קשה מאוד. הציבור מצפה הפעם לבשורה חדשה. בוודאי שלא עסקן ותיק וכנראה גם רב לא ייתפס כמי שהציבור רוצה שיעמוד בראשות מפלגת הציונות הדתית.

אז מי כן? השבוע איכשהו עלה לכותרות שמו של ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן. ממקום אחר שמעתי את שמו של גרשון הכהן, הזכור לרע מימי ההתנתקות, ששלח בעצמו רמזים באחרונה שהיה מעוניין להיכנס לבית היהודי. אבל אף אחד מהם לא נתפס כמי שיושיע את המפלגה.

בבית היהודי לא אוהבים זאת במיוחד. הם רוצים מישהו שבסקר פנימי שייערך, יצליח להשתוות לבצלאל סמוטריץ' בפופולריות, אם לא לעבור אותו. במצבם הנוכחי, ספק אם יהיה מישהו כזה. האיחוד הלאומי הייתה המפלגה שעד היום התפשרה תמיד. נראה שבבית היהודי צריכים להתרגל למציאות חדשה ולפשרות חדשות.

הזמן, מבחינתם, הוא הפקטור הכי משמעותי. ניר אורבך, האיש שמנסה מול התנגדויות לא פשוטות להוביל את המהלך, ראוי לכמה מילים טובות על ההשקעה. כל מי שרואים בו סוכן של נפתלי בנט, לא מבינים מה עושה מנכ"ל המפלגה כדי שהיא תקום מהמשבר. בתגובה הוא זוכה ללא מעט השמצות מחלק מחברי המפלגה, חלקן גם קבל עם ועולם בפרסומים שונות ובראיונות.

חלקים בבית היהודי צריכים לרגע לשנות פאזה, ולהבין שהם זקוקים זה לזה כי אחרת ירסקו במו ידיהם את המפלגה שכל כך זקוקה לאחדות. ברגע האמת, האינטרס האישי צריך לזוז לטובת המפלגה. אם תשאלו אותי, טובת המפלגה היא הבאת מועמד חיצוני מספיק חזק, שיסחף אחריו כמה בוחרים. קודם כול ציבור דתי לאומי, הבסיס של המפלגה. אחר כך גם ציבורים נוספים. זה לא חייב להיות סטאר, אלא בעיקר דמות מספיק מוערכת. שאלת מיליון הדולר היא מי, ובימים הקרובים יצטרכו בבית היהודי לספק את התשובה.

לתגובות: [email protected]