עו"ד אפי נווה
עו"ד אפי נווהצילום: אלירן אהרון

פרופ' עודד מודריק, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, מתייחס בערוץ 7 לפרשה המשפטית החדשה סביב עו"ד אפי נוה - יו"ר לשכת עורכי הדין המתפטר.

מודריק, מרצה באוניברסיטת אריאל המשמש גם כחבר בצוות ההגנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מודאג מהפגיעה באמון הציבור. ''אני לא רוצה לרתום את העגלה לפני הסוסים ולקבוע מה התרחש כי הדברים בחקירה ועדיין לא ידוע במדויק מהו טיב העבירה שנעשה, אבל כשמדברים על השגת תפקיד שיפוטי באמצעות שוחד או מהלך מרמתי כל שהוא זה דבר רע מאוד.

''זה מכתים את מערכת השפיטה ופוגע באמון הציבור בשופטים", קובע פרופ' מודריק.

הוא מתייחס לטענות לפיהן גורמים בעלי כוח כדוגמת אפי נווה משכו בחוטים והביאו למינוי שופטים כלבבם, "אני לא בקיא במה שנעשה בלשכה, יכול להיות שראש לשכה דומיננטי צבר הרבה כוח וכוח טבעו להשחית. לכן חשוב לנקוט באיזונים וריסונים".

על השאלה האם הועדה לבחירת שופטים לא ממנה שופטים על בסיס של יחסי תן וקח, עונה מודריק כי יש דברים שקשה להימנע מהם, "בהנחה שמתקיימת מערכת יחסים שאיננה שוחד או הפרת אמונים, לדוגמא תהליך של פרוטקציה פשוטה כשאדם פועל למינוי מישהו שמקורב לו, זו תופעה שיכולה להיות מתקיימת גם בימים רגילים בתוך הוועדה למינוי שופטים, כי יש מערכת חברית ושאיפות פוליטיות או כל סיבה לא עניינית אחרת, זה דבר שקשה למנוע אותו. אבל החוק יצר מצב שבו הגורמים מרסנים ומאזנים אחד את השני".

פרופ' מודריק מוסיף בהקשר אחר כי מינוי שופטים על בסיס אידיאולוגי הוא לגיטימי, "כאשר שרת המשפטים דוחפת למינוי שופטים לא על בסיס מפלגתי אלא מתוך רצון לחזק השקפת עולם מסוימת, במקרה הזה שופטים שמרנים בעלי דפוס התנהלות מסוימת, זה לגיטימי. מה גם שצריך לזכור ששופט הוא בסופו של דבר אדם עצמאי ולאחר בחירתו הוא אינו תמיד עונה על הציפיות של אלה שבחרו בו".

הוא מקווה שהפרשה המשפטית לא תפגע באמון הציבור, "הרוב הגדול של השופטים עושים את מלאכתם נאמנה. בשבעים שנות המדינה מונו אלפי שופטים ואפשר לספור אולי על יד אחד שופטים שהורשעו בעברות של טוהר המידות".