טקס יום השואה הבינלאומי
טקס יום השואה הבינלאומיצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לקראת ציון 'יום השואה הבינלאומי' שיחול בעוד כשבועיים, סיפר השבוע אילן גרינפלד, מוציא לאור ובן לניצולת שואה, על המיזם שלו לפני שנים אחדות בדמות הדפסת ספר עם כריכה דמויית טלית ובו מילה אחת החוזרת על עצמה 6 מיליון פעמים: 'יהודי'. מי שהגה את הרעיון היה המנהל החינוכי של ארגון OU בישראל, פיל טשרנפסקי.

"מדובר בספר מאד אישי", סיפר בראיון לערוץ 20. "אמי ניצולת שואה נפטרה ביום הזכרון הבינלאומי להנצחת השואה".

תחת השם: And Every Single One Was Someone – 'וכל אחד מהם היה מישהו', הוא דואג להפצת הספר מידי שנה בשנים האחרונות לקראת ציון יום השואה הבינלאומי.

"כדור שני לשואה אני חרד מהרגע שבו לא יתייחסו לשואה ברצינות הראויה. הניצולים הולכים ונעלמים לנו מדי יום ביומו ועלינו – עלי – מוטלת האחריות להמשיך בסיפור השואה", סיפר אילן. "אלה לא רק שישה מיליון יהודים – אלא הדורות שלאחריהם – מדובר כאן בהרס ובמניעת 20-30 מיליון יהודים מלהיות בעולם הזה. זהו אסון חסר תקדים – פשע של אנשים – של אנשים כמוני וכמוך. כיצד אנו מעבירים את המסר לנוער של הדור הזה והדור הבא?"

בשבוע שלאחר הוצאת הספר נמכרו קרוב לאלף עותקים. "אנשים אמרו לי שאף אחד לא יקנה ספר שכזה – ובכן – נכון להיום הספר מופיע בכל מקום חשוב. הוא נמכר למאות ואלפים של בני אדם – יהודים ולא יהודים כאחד", מספר אילן. "מנהיגי עולם קבלו את הספר והתרגשו – חלקם במעמד קבלת הספר אמרו לי שכעת הם יודעים עבור מה הם עובדים".

סיום פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ניצול השואה אברהם נידרהופר, הציג בפניו את ספרו עב הכרס של פיל צ'רנופסקי, "And Every Single one Was Someone" שאותו קיבל לפני מספר שנים. בספר רשומה המילה JEW שישה מיליון פעמים.