למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90

חקירות המשטרה סביב ישיבת 'פרי הארץ' העלו מחדש לתשומת הלב הציבורית את הקבוצה המכונה 'נוער הגבעות. בעוד בשמאל דורשים להוקיע ולהקיא אותם, בימין נשמעים קולות למתן סיוע ארגוני וחינוכי לקבוצת הנוער הללו שרבים מהם פליטי מסגרות חינוכיות בעלי שאיפות אידאליסטיות ורוחניות.

תכנית סיוע אחת שכזו נסגרה אך לפני שבועות אחדים, בתום שנת 2018. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, על התכנית, סגירתה והמשמעויות לסגירה זו.

"ההבנה שלנו היא שנוער הוא נוער והוא מחפש אתגרים ובוחן את הערכים שעל פיהם הוא חי", אומר גנץ ומוסיף כי "התקשורת לנוער ולסייע לו זה הפתרון האמתי, לא אלות ולא חקירות. אמנם יש מקרי קצה שאין ברירה, אבל הם נמצאים רק בקצה שצריך לעשות הכול כדי שלא להגיע לשם".

על התכנית עצמה הוא אומר: "הייתה תכנית מתקציב משרד החינוך ותקציב נוסף. נעשתה עבודה עם הנוער במקום שלו כדי לחבר אותם לפעילות חינוכית, לעבודות בשדה ולסיוע לנקודות התיישבות. הייתה האזנה למה שהם צריכים ומתן מענה. ראינו ברכה גדולה מאוד".

גנץ מספר על ליל הפינוי האחרון של הקראוונים מעמונה כאשר ניגשה אליו אחת הנערות שבמקום ואמרה לו "שעצוב מאוד שהתכנית שלהם נסגרת". כשהוא מפרט את חשיבותה של תכנית מעין זו אומר גנץ כי בתכנית נער שכזה מוצא אפיקים חיוביים לפעילות, רואה בעצמו תורם גם אם הוא לא לומד במסגרות הרגילות, "בחור שמוצא את עצמו חלק מחווה פעילה, הוא גם לומד, ורואה שהוא תורם, אם הוא רועה צאן ועובד עבודות חקלאות, הוא מרגיש שייכות לדבר גדול".

"ישבתי עם חבר'ה שמדברים נגד הגיוס וכו' וכשמנתבים אותם הם מתגייסים", מספר גנץ. "המדינה צריכה להתגמש כדי לאפשר להם לתרום". למרות זאת נסגרה כאמור התכנית, "נאמר שזה נסגר מחוסר תקציב. דיברתי עם שר החינוך, בנט, והוא אמר שהוא יתקצב בחצי אם משרד האוצר יתקצב בחצי, אבל זה לא קורה".

גנץ מציין ומדגיש כי ההשקעה הכספית הקטנה כעת מתקציב המדינה תחסוך סכומי עתק בעתיד, הן בטיפול בבני הנוער עצמם ובהשלכות של פעילותם והן בהשלכה הסביבתית של התנהגותם. "בכסף קטן אפשר לקבל הרבה. כל נער כזה כשהוא במסגרת הוא מגיע לצבא ולעבודה בהמשך החיים.

''כל העלאה של אחד כזה לדרך המלך היא משמעותית ערכית וכלכלית. המדינה משלמת על כל אחד שמחוץ למסגרת בהון עתק מעבר למה שזה מחלחל לסביבה שלו ולמשפחה שלו. זו טעות נוראית".