גם גמרא וגם אומנויות לחימה
גם גמרא וגם אומנויות לחימהצילום: רוח הגולן

בישיבה התיכונית אלוני הבשן מבית עמותת רוח הגולן מקיימים תוכנית לימודים ייחודית המשלבת בין לימודי טאקוונדו תחרותיים ללימודים עיוניים ולימודי קודש.

במקביל ללימודי קודש וחול, החל מהשנה הבאה תהפוך הישיבה למרכז לאמנויות לחימה מקצועי.

"לימוד אמנויות לחימה מוביל ליצירת ביטחון ואמונה עצמית וגורם לוויסות טוב יותר של התלמיד ויכולותיו, מה שמשפר את יכולות התלמיד להצליח גם בפרמטרים אחרים בחיים, כולל בלימודים העיוניים", אומרת ד"ר מירב חן, ראש החוג לפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל חי שתלווה מקצועית את הקמת התוכנית.

ראש הישיבה הרב רן שם טוב ציין, "אנחנו מאמינים במודל של תורה, גוף ונפש ומעוניינים לבנות חוסן מנטלי לתלמידים שלנו, כזה שילווה אותם גם אחרי סיום י"ב, וזאת לצד השקעה בלימוד תורה ומקצועות חול".

במידה מסוימת, התוכנית החדשה שתחל לפעול החל משנת הלימודים הבאה בישיבה התיכונית אלוני הבשן, הולכת לשנות את כל מה שהכרתם או חשבתם שהכרתם בנוגע לתוכניות הלימודיות הקיימות בישיבות התיכוניות.

זה לא שבישיבה מתכננים לוותר על לימוד גמרא בבוקר, או לימוד מתמטיקה ואנגלית בהמשך היום, בהחלט לא, אלא שהמינונים ישתנו לטובת פעילות גופנית ספציפית וייחודית במיוחד.

כך יראה יום נורמטיבי לתלמידי כיתות ט' שיירשמו ללימודים בישיבת אלוני הבשן בשנה הבאה: השכמה ב- 07:00 בבוקר, תפילה, ריצת שחרית, ארוחת בוקר בדגש על תזונה בריאה, מעגל בוקר, לימוד תורני, אימון טאקוונדו, ארוחת צהריים, לימודי חול, תפילת מנחה, ולאחר מכן זמן פנימייה שכולל קבוצת ריצה, אומנות, מוזיקה, שיעורי רשות תורניים, תפילת ערבית, ומעגל סיכום יחד עם מדריך אמנויות לחימה.

סיום היום יכלול עוד אימון טאקוונדו, אמניויות לחימה משולבות, ובניית חוסן מנטלי עם פסיכולוג, כאשר בחלק מהימים היום יסתיים עם אימון מרגיע שיכלול יוגה או פילאטיס.

"מלבד מקצועות הקודש והחול שיילמדו בצורה מיטבית, המטרה שלנו היא שבסוף כיתה י"ב כל התלמידים ייצאו מכאן עם חגורה שחורה ותעודת מדריך ושבדרך ישתתפו ויזכו בתחרויות רשמיות בישראל, ואפילו בינלאומיות", אומר מנחם שמעון, אומן ומאמן טאקוונדו ברמת 'דן 4', שלאחרונה התפרסם עם הגעתו לתוכנית הגמר של תכנית הטלוויזיה 'נינג'ה ישראל', ויאמן את התלמידים בישיבה.

"אנחנו הופכים לישיבה שהיא גם בית ספר לאמנויות לחימה ברמה הכי גבוהה שיש עם מקצועיות מדרגה ראשונה. אמנות לחימה בונה בטחון עצמי ומחזקת את עמוד השדרה; אפשר ללמד ילד תורה ארבע שנים ללא רצון, אבל אז הוא יעזוב את התורה ברגע שתיגמר החובה ללמוד. ברגע שאתה בונה רצון וביטחון ואת היכולת להתגבר על אתגרים ומכשולים, התלמיד יוכל ללמוד כל החיים. אמנויות לחימה מלמדות אותך לא לפגוע בזולת, הופכות אותך לאדם טוב יותר, ומלמדות אותך להשתמש בכוח שלך רק כשנדרש, וזה נמצא בבסיס שלנו כיהודים. בהיסטוריה היהודית היו הרבה לוחמים מיומנים: דוד, שאול, בני יעקב ואפילו יעקב עצמו".

אומנות לחימה
אומנות לחימהצילום: רוח הגולן

החלטה מהפכנית שהגיעה השעה לעשות אותה

תלמידים רבים במערכת החינוך לא מסוגלים להביע את היכולות שלהם בתוך הכיתה הקונבנציונלית. מחקר שנערך לפני כשנתיים מטעם קופת חולים מכבי העלה כי 14.4% מהתלמידים במערכת החינוך בישראל מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז- פי שניים יותר מלפני עשור ומהממוצע העולמי. הסיבות לכך מגוונות- החל מהעובדה שמערכת האבחון התקדמה ומצליחה לאתר כבר בשלבים המוקדמים בחיים צעירים עם ADHD, אבל גם תופעות שמביאה איתן הקידמה הכוללות בין היתר את תופעת הסמארטפונים, כשלילדים הגדלים לצד מסכים קשה יותר לתקשר במסגרות שבהן המסכים לא קיימים.

"לומדים אצלנו תלמידים שחווית ההצלחה שלהם בלמידה קונבנציונלית בכיתה אינה טובה, והצוות הפדגוגי והמקצועי במוסד נחשב למוביל בתחומו בכל הנוגע לשיפור חווית הלימוד בכיתה אצל התלמיד על ידי בניית אמון והעלאת הדימוי העצמי", מסביר ראש הישיבה, הרב רן שם טוב (44), בעל ניסיון של 22 שנים בחינוך, המשמש כראש הישיבה בשמונה השנים האחרונות.

"במקביל, הרגשנו שלא פעם אנחנו נתקלים בתלמידים כבויים בתוך הכיתה הסגורה שבמובן מסוים כולאת את היתרונות שלהם ומונעת מהם לבוא לידי ביטוי באספקטים אחרים, והבנו שכדי לעשות שינוי משמעותי יותר יש צורך מסוים בלצאת מהכיתה, או במובן רחב יותר- לשנות חשיבה ולצאת מהקופסה. לאחר התייעצות עם מספר מומחים הבנו שמה שיכול לקדם את ההתפתחות התורנית והלימודית של הצעירים בכיתה הוא דווקא שימוש ביכולות פיזיות מחוץ לכיתה".

"כשהבנו שספורט הוא התשובה הנכונה, התחבטנו לגבי סוג הספורט מתוך ידיעה שאנחנו מחפשים ספורט שיקשר בין התורה, הגוף והנפש. לאחר סבבי חשיבה והתייעצויות רבות הלכנו על הכיוון של אמנויות לחימה. יש כאן ערכים שאני רוצה שהתלמידים ירכשו בשלב המעטפת, הכוללים בין היתר הגעה לחגורה שחורה, השתתפות בתחרויות וכו'. מצד שני, יש ערכים שבונים חוסן מנטלי וקשר בין גוף ונפש. באמנויות לחימה יש הרבה עבודה על העצמה, כבוד הדדי, התמדה, יושר, משמעת עצמית, שבהכרח גם מובילים להצלחה בתחום הלימודי".

משאת נפשו של הרב שם טוב קשורה באופן הדוק למציאות. אמנם ישיבת אלוני הבשן היא הישיבה הראשונה שמוציאה לפועל את התוכנית הייחודית, ובאופן מקצועי ורציני, תוך נתינת מענה מקיף לאתגרי התוכנית. אולם, הקשר בין לימוד אמנויות לחימה ובניית חוסן מנטלי שמסייע גם באספקטים אחרים בחיים, כולל לימוד בכיתה- נבדק כבר במשך מספר עשורים ומוכתר כהצלחה גדולה: "למרות שהתוכנית מיועדת לכל בן נוער, השילוב של אמנויות לחימה עם צעירים המתקשים בלימודים קונבנציונליים בכיתה, תורם רבות להתפתחות והצלחת הצעירים לא רק באימון עצמו, אלא גם בפרמטרים רבים אחרים, כולל הישגים בכיתה עצמה", אומרת מירב חן, פסיכולוגית קלינית וראש החוג לפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל חי שמלווה את המעבר של הישיבה לישיבה המשלבת לימודים תורניים ומקצועות חול במקביל להפיכתה לבית ספר לאמנויות לחימה של ממש.

"אמנויות הלחימה מיוחדות בכך שהן מלמדות את הנוער להגן על עצמו, מה שגורם להעצמה אישית ובניית בטחון עצמי, שכאמור משליך ומסייע להתמודדות מוצלחת גם באתגרים אחרים העומדים בפני הנערים. הרעיון עצמו מתבצע כבר כשני עשורים וההצלחות הן רבות. מה שמעניין כאן זוהי העובדה שבדרך כלל בפסיכולוגיה אנחנו עובדים מבפנים החוצה, וכאן אנחנו מקיימים שילוב שבו גם החוץ משליך על הפנים. האימונים, ההתבוננות הפנימית והנשימות שמאפיינות את לימוד אמנויות הלחימה, יחד עם היציאה מהכיתה וקצירת ההצלחות דרך הפיזיות- גורמת לדימוי עצמי שהולך ונבנה באופן חיובי. במקביל, האמונה במסוגלות העצמית גדלה כאשר התלמידים פתאום נבחנים באספקט רחב יותר, ולא רק על פי נורמה פדגוגית של לימוד בכיתה. מניסיון רב שנים אני יכולה להגיד שהפיזיות וההצלחה במשימות מסייעת לוויסות עצמי מוצלח וטוב".

חן הייתה שותפה מלאה ביצירת ישימות לרעיון ובהדרכת הצוות הטיפולי ובהכנתו לאתגר בכל הקשור לצד הטיפולי. "צעירים רבים אינם משתלבים במסגרת הכיתתית הקונבנציונלית וכאשר ישנן הפרעות קשב וריכוז הן לרוב מגיעות בעקבות הפרעות רגשיות. הישיבה אותה אני מלווה כבר שנים החליטה לתת מענה נורמטיבי למרחב הרגשי שמורכב מאלמנט השילוב שבין הפיזיות למנטליות, וזה המענה הטוב ביותר שגם מובל על ידי הצוות המקצועי הנפלא של ישיבת אלוני הבשן".

אומנות לחימה
אומנות לחימהצילום: רוח הגולן

"מדובר לפני הכל באומנויות הגנה שדווקא מונעות אלימות"

ישיבת אלוני הבשן פועלת כבר 20 שנה, אחת הדמויות הבולטות בצוות היא נעה זיגנבוים ממושב נוב, יועצת ומרכזת טיפול שעובדת בישיבה מזה 18 שנים. "הלימודים בכיתה מהווים אתגר לא פשוט עבור חלק מהתלמידים שלנו, ואנחנו נמצאים בתהליך רב שנים של מחשבה על בנייה של תוכן שיסייע למי שמתמודד עם אתגר הישיבה הממושכת בכיתה. במסגרת החיפוש הזה נפגשתי עם מומחים רבים והבנתי שפעילות גופנית תומכת מאוד בשחרור אנדרופינים, ממש כמו ריטלין, רק שפעילות ספורטיבית לא צריכה מענה תרופתי על כלל תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול שכזה. הבנתי שגם תזונה נכונה משפיעה באופן דרמטי על הריכוז של הצעירים, והחלטנו בשיתוף עם ראש הישיבה ואנשי צוות נוספים שהשינוי צריך להיות ספורטיבי, כזה שיוביל לבניית חוסן מנטלי ופיזי, לצד פעילות שתגרום לילדים לספור הצלחות".

"כשהגענו ללמוד את נושא אומנויות הלחימה ראינו שזה הספורט שיהפוך את הגוף לשותף מלא בתהליכים הרוחניים והנפשיים שעוברת הנשמה. הבחירה בספורט היא דרך למקד, לשפר את מצב הרוח, וגם לחנך לערכים כמו דחיית סיפוקים, מנהיגות ואחריות אישית, שזוהי כיום אחת הבעיות העיקריות של הנוער בישראל. אנחנו רוצים שהנוער יתמקד בחוזקות שלו, בסימון מטרות, בתיעול אימפולסיביות ובנכונות להשיג דברים בכל מחיר למקום הנכון והחיובי".

אין חשש מביטויי אלימות?

"אני ממש לא חוששת שזה יגיע לאלימות. ד"ר מירב חן שמלווה את התוכנית, אומרת שאמנויות הלחימה הן למעשה אומנויות הגנה. כאשר אדם לומד את הכללים המדויקים של אומנויות הלחימה הוא כל כך מווסת ומדויק עם עצמו, שהוא הופך ללא אלים. באופן מעשי, אומנויות לחימה מונעות אלימות וכל מי שעוסק בתחום אומר את זה".

בצד המקצועי הישיבה בחרה לא רק אנשי טיפול מצוינים, אלא גם מערך מדריכים מהשורה הראשונה שכולל אלופי הארץ לשעבר במגוון אמנויות לחימה, כולל קראטה, אמנות לחימה משולבת, וכמובן גם את מנחם שמעון שעל מעט מיכולותיו הפיזיות, וגם על תכונותיו האישיותיות והתורניות, ניתן היה להתרשם במסגרת שלב הגמר של התוכנית 'נינג'ה ישראל', כשהוא מדגיש כי עבורו מדובר במעין סגירת מעגל: "התחלתי עם אומנויות לחימה בכיתה ג',-ד'. למדתי קראטה, ג'ודו וקפואירה, עד שהגעתי לכיתה ט' ושם די הפסקתי. אין כל כך זמן ללימודי אמנויות לחימה כשאתה לומד במסגרת של ישיבה. אמנם המשכתי להתעסק בספורט אבל התחלתי להתרחק מאמנויות לחימה, וגם מהלימודים, ובהחלט אפשר להגיד שבעיקר בישיבה את הזמן".

בכיתה י' מנחם ניצל מפיגוע תופת ששינה את חייו. "הפיגוע הוציא אותי מהמסלול. התחלתי לחוות חרדות, עלו שאלות, חיפשתי את עצמי בעולם ולא מצאתי. הדבר היחידי שהרגיע אותי היו התהילים, ומשם החלה שוב ההתקרבות לה'. כשהתגייסתי פניתי לה' בבקו"ם והתחננתי שהחרדות ייפסקו והוא אכן נענה, ומאז ברוך ה' כבר אין לי חרדות".

אותו יום בבקו"ם סימן את תפנית חייו של מנחם; הוא הלך לשירות קרבי, עשה שנת משימה ולמד תורה, ובגיל 20 שכנעה אותו אשתו לחזור לאומנויות הלחימה. "התחלתי ללמוד טאקוונדו ובגלל הרקע שלי התקדמתי מהר, עד שהגעתי לדן 4. אני לומד בכולל בבקרים ומהצהריים מתחיל להדריך צעירים ומבוגרים. אמנות לחימה עושה אותך בן אדם, מלמדת אותך הרבה, וכשאתה בן אדם עם עמוד שדרה ורצון, אתה יכול גם להתפתח במצוות ועבודת ה'. החלום שלי הוא לשנות לטובה את הנוער שיגיע אליי, להביא אותם לחיות אורח חיים בריא ומאוזן, שיעשו ספורט ויאכלו בריא, שיגדלו בתוך עצמם ויהפכו לטובים וחזקים- לא רק בכוח, גם ברוח".

את דבריו מחזק גם הרב שם טוב: "התוכנית הזו מתאימה לכל נער שמעוניין ללמוד אמנויות לחימה, או מעוניין לאתגר את עצמו בישיבה עם אורח חיים ספורטיבי ומאוזן, ובמקביל להגיע גם לתוצאות טובות על ספסל הלימודים. עד כה אלוני הבשן היו ידועים כישיבה הטובה ביותר עבור צעירים עם הפרעות קשב וריכוז, ומעתה אנחנו פתוחים לכל מי שאמנות לחימה ואורח חיים ספורטיבי מדברים אליו".

"אנחנו מודעים לכך שיש תלמידים שפחות מתאימה להם הדרך הקונבנציונלית של 'ישיבה בכיתה' ודרך הספורט אנחנו נסייע להם ולסביבה שלהם להבין שגם אם הם לא מוציאים ציונים גבוהים, זה לא אומר שהם לא מוצלחים או לא יכולים. להיפך, ההצלחות שאליהם הם יגיעו יחזקו אותם גם באתגרים האחרים בחייהם, ולא רק בהצלחה הלימודית".

"אנחנו לא מחנכים רק לתעודת בגרות, אלא לבגרות אמיתית שתוביל אותם להתמודד מול אתגרי החיים כשהם מגיעים עם עמוד שדרה איתן ועם יכולת ועוצמה פנימית מובנית להתמודד מול המקומות שהחיים מובילים אליהם, ולשם כך בדיוק אנחנו מגייסים את אנשי המקצוע והחינוך הטובים ביותר בכל תחום".